TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

ČD kupuje używane wagony z Austrii
Ryszard Piech - Opublikowano: 10.05.2011 13:56:57 2 komentarze
ČD kupuje używane wagony z Austrii

Po długich poszukiwaniach koleje czeskie ČD uzupełniły swój park taborowy poprzez zakup używanych wagonów.

Koleje czeskie ČD mają dosyć poważne problemy taborowe wynikające z faktu niedostatecznego zakupu nowych wagonów w zastępstwie których prowadzono rozległe modernizacje. Jednak nawet uwzględniając ten czynnik stopień odnowy taboru był niewystarczający co skutkuje niskim standardem podróży w przeważającej części połączeń. Ponieważ od lat wymagania jakościowe zgłaszane przez pasażerów rosną, więc konieczne było znalezienie rozwiązania. Głównym problemem są przestarzałe wagony standardu Y budowane przez ówczesne wschodnioniemieckie zakłady w Bautzen i Goerlitz. Wady tych wagonów są znane od lat i obejmują hamulce klockowe, przedziały ośmiomiejscowe z obiciem twardym skajem czy brak klimatyzacji. W niektórych wagonach te wady były usuwane w trakcie modernizacji, jednak większość pozostałą w pierwotnej formie. Ponieważ koszty modernizacji są wysokie, natomiast zachodnie spółki kolejowe sprzedawały używane wagony po stosunkowo atrakcyjnych cenach, więc ČD postanowiło w taki właśnie sposób poprawić swoją sytuację taborową. Chęć zbycia 100 używanych wagonów zgłosiły koleje niemieckie DB w związku z czym ČD w 2009 roku ogłosiły przetarg na dostawę 100 używanych wagonów, jednak ostatecznie postępowanie zakończyło się na niczym. Powodem niesfinalizowania tej umowy stały się problemy taborowe DB, które w wyniku problemów z zestawami kłowymi musiało znacznie ograniczyć wykorzystanie floty pociągów ICE co wywołało lawinowy wzrost zapotrzebowania na klasyczne wagony. Ponieważ problemy te mają charakter wieloletni a obecnie w Niemczech praktycznie każdy z wagonów jest w ruchu, więc ta droga została szybko zamknięta.

Jednak nic na świecie nie jest stałe i ČD szybko skorzystało z nadarzającej się okazji zakupu używanych wagonów od kolei austriackich ÖBB. Jeszcze w 2009 roku taki zakup byłby niemożliwy, ponieważ samo ÖBB cierpiało na chroniczny niedostatek wagonów do pociągów dalekobieżnych i ratowało się włączaniem do składów dalekobieżnych wagonów regionalnych lub krótkotrwałym wypożyczeniem z innych krajów, w tym i z PKP IC. Jednak dzięki dostawie składów wagonowych Railjet o których szerzej pisaliśmy tutaj, oraz tutaj, przewoźnik stał się w posiadaniu nadwyżki wagonów dalekobieżnych. Właśnie z tej okazji postanowiły skorzystać ČD i niedawno zawarły z ÖBB umowę obejmującą zakup 32 wagonów standardu Z2 (prędkość maksymalna 160 km/h, brak klimatyzacji) za łączną sumę 1,85 miliona €. Koszt jednego wagonu wynosi około 58 tysięcy €, czyli około 227 tysięcy złotych (według kursu NBP z dnia 09.05.2011). Umowa obejmuje wagony serii Bmz 21-70 z zakresu numerowego 500 do 594, które zostały wyprodukowane przez austriacką firmę SGP w latach 1980-82. Choć wagony są wiekowo porównywalne do tych, które zastąpią, to jednak stanowią one znaczący krok w kierunku poprawy komfortu podróży. Głównymi czynnikami są tutaj wyposażenie w hamulce tarczowe (lepsze hamowanie i znacznie cichsza praca) oraz przedziały z sześcioma komfortowymi miejscami. Oczywiście z racji swojego wieku wagony wymagają dokonania ich odświeżenia, jednak będzie to znacznie tańsze, niż dostosowywanie obecnych Y-greków. Zakupione z Austrii wagony zostaną przemalowanie w nowe barwy firmowe ČD oraz zyskają odświeżone wnętrze również według standardów firmowych przewoźnika, choć pozostaną pierwotne fotele czy też obicia ścienne. Tak odświeżone wagony mają trafić do pociągów pospiesznych kursujących z Pragi przez Pilzno do granicznej miejscowości Cheb zastępując obecnie eksploatowane Y-greki. Przewoźnik nie wyklucza również, iż w niedalekiej przyszłości wagony z Austrii mogą zostać doposażone w klimatyzację, co w przypadku obecnie eksploatowanych Y-ków jest bardzo kosztowne, natomiast konstrukcja wagonów z Austrii wymaga nieznacznych zmian. Pierwsze zrewitalizowane wagony w barwach ČD mają rozpocząć kursowanie jeszcze w lecie bieżącego roku, natomiast pod jego koniec w eksploatacji mają już być wszystkie zakupione wagony.

Współpraca ČD z ÖBB może w niedalekiej przyszłości osiągnąć jeszcze jeden stopień, bowiem od dłuższego czasu spekuluje się, że ČD zakupi 11 składów Railjet z których dostawy zrezygnowało ÖBB. Jednak pomimo faktu, iż na różnych stopniach potwierdza się pracę nad tym projektem, to jednak formalnego zamówienia jak dotąd nie złożono. W międzyczasie ÖBB już wprowadza zmiany w swoich składach Railjet, najpierw w będących obecnie w produkcji natomiast w kolejnym w już eksploatowanych. Zmiana obejmuje przestrzeń bistro, która została wykonana w formie baru, jednak ta forma sprzedaży nie została pozytywnie przyjęta przez pasażerów. Bynajmniej ÖBB nie jest tutaj wyjątkiem, ponieważ również inny przewoźnicy europejscy niedoceniają wagi wagonu restauracyjnego i jeden za drugim zarządem popełniają błąd po czym przychodzi otrzeźwienie i konieczność przebudowy stosunkowo nowych składów. Tak samo jest w przypadku Railjet, gdzie przestrzeń barowa zostanie zastąpiona przez tradycyjną restauracyjną z 14 miejscami siedzącymi. Co ciekawsze z tej zmiany mają korzystać jedynie pasażerowie klasy 2 podczas gdy w klasie 1 pozostanie zamawianie i donoszenie posiłków do miejsca pasażera. Wprowadzenie tej zmiany we wnętrzu będzie kosztowało 40 tysięcy €od jednego składu.

Patrząc na tabor PKP IC od lat słychać narzekania na jego jakość, jednak w podobnej sytuacji znajdują się także inni przewoźnicy z dawnego bloku wschodniego. Nie inaczej jest w przypadku ČD, gdzie sytuacja taborowa stała się na tyle niekorzystna, iż postanowiono o jej podreperowaniu zakupem używanych wagonów z Austrii, choć być może już w niedalekiej przyszłości w Czechach znajdą się całkowicie nowe wagony z Austrii –przyszłość często kryje niespodziewany obrót spraw... .
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
CD
OBB
DB
Bmz
  • Piotrek – 15.05.2011

    A do Rzymu jechaliśmy nowymi(!) wagonami IC, z nieśmiertelnymi hamulcami tarczowymi. We Włoszech maszynista się nie certolił, ostro przyśpieszał i hamował, aż śmierdziało spalenizną. Obok mijaliśmy regionalne składy, w których chyba wszędzie były tarczowe. Grunt to postęp :)

  • Piotrek – 15.05.2011

    Miało być oczywiście: "wagonami IC, z nieśmiertelnymi hamulcami klockowymi". Tak to jest, jak się siedzi za długo przed szybką. :)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....