TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

155 Urodziny kolei żelaznej w Bydgoszczy
Rafał Frydrych - Opublikowano: 04.09.2006 21:56:06 1 komentarz
155 Urodziny kolei żelaznej w Bydgoszczy

Dokładnie w lipcu 1851 roku z bydgoskiego dworca kolejowego odjechał pierwszy pociąg. Od tego czasu Bydgoszcz wyraźnie zaczęła rozwijać się gospodarczo. Bydgoskie Towarzystwo Przyjaciół Kolei postanowiło uczcić ten jubileusz. Z peronu numer 1 znów wyruszył w trasę parowóz.

    


Po 155 latach od tego pamiętnego wydarzenia na peronie znów pojawiła się lokomotywa parowa. Zbudowany w latach pięćdziesiątych parowóz serii Ol-49 wywołał na bydgoskim dworcu nie małą sensację. To jedna z nielicznych dziś na chodzie /sprawnych Ol-49 ostało się sześć/ lokomotyw, toteż podróżni przecierali oczy ze zdumienia. Ostatni parowóz przejeżdżał przez stację Bydgoszcz Główna w sierpniu 2004 roku, jednak tak długiego postoju nikt nie potrafił precyzyjnie odtworzyć w czasie. Tym razem, dzięki zapaleńcom lubującym się w historii kolei można było nie tylko podziwiać dostojnego staruszka ale wejść do kabiny maszynisty i oczyma wyobraźni przenieść się o dziesiątki lat wstecz, kiedy buchające parą stalowe rumaki pędziły po polskich torach. Co najbardziej atrakcyjne, po kilkugodzinnym postoju, za całkowitą darmochę pociąg retro zabrał entuzjastów kolei żelaznej w sentymentalną podróż do Aleksandrowa Kujawskiego. Dziarsko sapiący staruszek do którego doczepiono cztery stylowe niemieckie wagony z lat dwudziestych bez najmniejszego problemu pokonał 80 kilometrową trasę. Na bydgoską uroczystość przyjechał z parowozowni we Wolsztynie, gdzie na stałe stacjonuje. Parowozy osobowe serii Ol-49 produkowano w latach 1951-1954.

    

Ten zaprezentowany w Bydgoszczy jest 69 egzemplarzem całej serii i pochodzi z 1954 roku. Bramy dzierżoniowskiej fabryki lokomotyw im F.Dzierżyńskiego opuściło w sumie 116 sztuk bliźniaczych lokomotyw tego typu.. Cztery sztuki, nazywanych przez wtajemniczonych po prostu „Oelkami”, wyeksportowano do Korei Północnej, gdzie przez długie lata z powodzeniem obsługiwały najdłuższe szlaki kolejowe. 112 egzemplarzy zakupiły ongiś Polskie Koleje Państwowe. W opinii fachowców, uchodzą za jedne z najlepszych konstrukcji polskiego przemysłu parowozowego. Na przestrzeni półwiecza znakomicie wywiązały się ze swej roli –prowadzenia pociągów osobowych / na co wskazuje literka O w oznaczeniu serii/, w przeważającej większości, na liniach lokalnych.

    

Ol-49 w latach swej świetności zachwycały osiągami technicznymi. Do dziś te zabytkowe parowozy są w stanie mknąć z prędkością 100 kilometrów na godzinę ciągnąć wagony i „mając na barkach”12 tonowy ładunek węgla. Takie osiągi zapewnia ciśnienie robocze pary w kotłach sięgające 16 atmosfer. Infobus podpowiada: Kto nie skorzystał z okazji spotkania się oko w oko z sapiącą i buchającą parą potężną maszyną, a ma na to ochotę, niech nie traci kolejnej szansy. Można to zrobić w jedynej w Europie utrzymującej jeszcze czynnymi parowozami planowy ruch pociągów osobowych, parowozowni Wolsztyn.

  


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
parowóz
Bydgoszcz
Wolsztyn
pociąg
PKP Cargo
  • steff – 07.09.2006

    Haha, żeby nie impreza w Aleksandrowie Kujawskim to tego parowozu by w Bydgoszczy nie było! Artykuł nadaje się do kosza na śmieci, takie bzdury, sentymentalana podróż do Aleksandrowa? Zapomniał chyba Pan o tym, że to władze Aleksandrowa go zamówiły i zapłaciły a Bydgoszcz była tylkopo drodze. Zdjęcia też pozostawiają wiele do życzenia...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....