Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

18 mln zł wsparcia z UE na inwestycje w woj. małopolskim i świętokrzyskim

inforail
30.06.2020 11:45
0 Komentarzy

Środki z ProgramuInfrastruktura i Środowisko zostaną przeznaczone na przygotowanie przez PKP PLKS.A. dokumentacji projektowej i materiałów przetargowych do realizacjiprzedsięwzięcia, którego efektem będzie modernizacja linii kolejowej nr 8 naodcinku Skarżysko Kamienna – Kielce – Kozłów.

30 czerwca 2020 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowychzawarło z PKP PLK umowę o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych dlaprojektu nr POIS.05.01.00-00-0041/19 „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinkuSkarżysko Kamienna – Kielce – Kozłów – prace przygotowawcze”. Unijnedofinansowanie wyniesie prawie 18 mln zł.

Dziś fundusze unijnedofinansowują pierwszy krok tej inwestycji, czyli przygotowanie dokumentacji.Ale korzyści z podpisywanej umowy można już krótko podsumować. Będzie szybciej,bezpieczniej i ekologicznej – podkreśla minister funduszy i polityki regionalnejMałgorzata Jarosińska-Jedynak. Na rozwójtransportu kolejowego w Polsce w tej perspektywie w POIiŚ przeznaczyliśmyblisko 22 mld złotych. Jest to około 18% dostępnych środków w programie.Podpisaliśmy już 70 umów o dofinansowanie inwestycji o łącznej wartości 34,6mld złotych, z czego wkład UE to prawie 20 mld złotych – dodaje.

Cieszę się, że polskakolej cały czas się rozwija. Podpisana dziś umowa to kluczowy moment dla każdejinwestycji. Dzięki dofinansowaniu unijnemu powstanie dokumentacja pozwalającaPKP PLK wybrać wykonawcę do modernizacji linii kolejowej łączącej Małopolskie iŚwiętokrzyskie. Dla pasażerów kolei oznacza to, że ich podróż już wkrótcestanie się bezpieczna i komfortowa – podkreśla minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk.

W efekcie wykonanych prac modernizacyjnych nastąpi skrócenieczasu jazdy, poprawa przepustowości linii, skomunikowania oraz punktualnościrealizowanych połączeń, zwiększenie dostępności transportu kolejowego,usprawnienie statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej, poprawabezpieczeństwa, racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanejinfrastruktury oraz zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie dostępudo polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów, a takżezmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.

Po raz kolejny decyzjepodjęte w przeszłości przez Polaków, którzy w 2003 r. głosowali zaprzystąpieniem Polski do UE – wspólnoty wartości, prawa i rozwoju – wpływają nawspółczesność. Chodzi nie tylko o to, co zwykle dostrzegają urzędnicy ieksperci, czyli wynikające z obecności Polski w UE lepsze warunki prowadzeniabiznesu i wzrost gospodarczy. Liczą się konkrety. Bo przecież umowa odofinansowanie projektu „Prace na linii kolejowej nr 8, na odcinku SkarżyskoKamienna – Kielce – Kozłów – prace przygotowawcze” to konkret. Z ponad 27 mlnzł kosztu projektów UE wydaje ponad 17,5 mln zł. To 65% całej sumy. Wkładbudżetu państwa wyniósł 3 mln zł. Dziękujemy za to. Pamiętajmy o roli Unii wpodnoszeniu jakości życia nas wszystkich jako obywateli Polski i Wspólnoty.Unia Europejska w działaniu – to nowe i wyremontowane szlaki kolejoweułatwiające dojazd do pracy, szkoły czy wakacyjne wyjazdy – powiedział DrMarek Prawda, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

W tej perspektywie UEw ramach umów zawartych przez CUPT przeznaczono na rozwój transportu kolejowegow województwach małopolskim i świętokrzyskim prawie 6 mld zł z trzech programówPOIiŚ, CEF i POPW. W kolejnej perspektywie projekty kolejowe również mogąliczyć na priorytetowe wsparcie unijne jako bardziej ekologiczne, co jestściśle powiązane z celami Unii Europejskiej – powiedziała p.o DyrektoraCUPT Joanna Lech.

Podpisana umowa izapewnienie dofinansowania oznacza przygotowanie projektu atrakcyjnych ibardziej komfortowych podróży koleją na ważnej dla mieszkańców liniiSkarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów. Pociągami będziemy podróżować sprawniej iwygodniej w obszarze regionu i w połączeniach dalekobieżnych m.in. do Krakowa iWarszawy. Pamiętamy o komforcie stacji i przystanków – będą dostępniejsze i przygotowanedla wszystkich podróżnych – mówił Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKPPolskich Linii Kolejowych S.A.

Główne prace związane z projektem to przygotowaniedokumentacji pozwalającej na pozyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowychuwarunkowaniach, deklaracji organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarówNatura 2000, uzyskanie deklaracji organu właściwego za gospodarkę wodną,uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, uzyskanie pozwoleniawodno-prawnego, uzyskanie pozwoleń na budowę i wszczęcie postępowaniaprzetargowego na wybór wykonawcy robót budowlanych.

Dofinansowanyprojekt:

„Prace na linii kolejowej nr 8, na odcinku SkarżyskoKamienna – Kielce – Kozłów – prace przygotowawcze” nr POIS.05.01.00-00-0041/19

Beneficjent: PKP PLK S.A

Wartość Ogółem: 27 796 137,78 PLN

Wartość Kwalifikowalna: 20 801 920,00 PLN

Dofinansowanie UE: 17 681 632,00 PLN

Budżet Państwa: 3 120 288,00 PLN

(CUPT)

Komentarze