Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

2018 rekordowym rokiem na kolei

inforail
31.01.2019 09:11
0 Komentarzy

W 2018 r. liczbaprzewiezionych pasażerów przekroczyła 310 milionów. Oznacza to wzrost o 6,7 mlnpasażerów w porównaniu z 2017 r.

W 2018 r. codzienniedo pociągów wsiadało średnio 850 tys. osób – o ponad 18,4 tys. więcej niż rokwcześniej. Praca eksploatacyjna przewoźników pasażerskich osiągnęła poziom 165mln pociągokilometrów, co oznacza wzrost o 2% w stosunku do 2017 r. Pociągicodziennie pokonywały drogę prawie 500 tys. km. Wykonano pracę przewozową napoziomie 21 mld pasażerokilometrów.

Wzrost liczby pasażerów jest m.in.wynikiem powrotu podróżnych na linie uruchomione po modernizacji oraz lepszejoferty, trafiającej w ich potrzeby– podsumowuje Ignacy Góra, Prezes UTK. Dziękimodernizacjom skraca się czas przejazdu. Przewoźnicy inwestują w zakup imodernizację taboru – to również jest ważny czynnik wpływający na wybór koleijako środka transportu – dodaje.

Szczegóły

Z danych przekazywanych przez przewoźników pasażerskichwynika, że w 2018 r. przewieziono łącznie 310,3 mln pasażerów. Oznacza to, żeich liczba zwiększyła się o 6,7 mln w stosunku do 2017 r.

W 2018 r. najwięcej pasażerów skorzystało z usług PrzewozówRegionalnych – 81,2 mlnosób. Drugie pod względem liczby pasażerów były Koleje Mazowieckie z wynikiem59,7 mln podróżnych, a kolejnym największym przewoźnikiem było PKP Intercity,które przewiozło 46,1 mln pasażerów. Niewiele mniej odnotowały PKP SKM – 42,2mln pasażerów.

Jeśli chodzi o wzrost liczby przewiezionych pasażerów, tonajlepszy wynik odnotowało PKP Intercity. Przewoźnik przewiózł o 3,2 mlnpasażerów więcej niż w 2017 r. (o 7,7%). Szczególnie istotny przyrost miałmiejsce w miesiącach lipiec-listopad 2018 r. W tym okresie wzrost liczonymiesiąc do miesiąca w porównaniu z 2017 r. wynosił od ok. 10 do 12%. PrzewozyRegionalne odnotowały wzrost liczby pasażerów o ponad 1,3 mln do poziomu 81,2mln. Ostatni raz przewoźnik przewiózł ponad 80 mln pasażerów w 2013 r. Wśródprzewoźników regionalnych i aglomeracyjnych największe wzrosty zanotowałyKoleje Wielkopolskie (o ponad 2,6 mln), Koleje Dolnośląskie (o 2,3 mln), ŁódzkaKolej Aglomeracyjna (o prawie 0,9 mln), Warszawska Kolej Dojazdowa (o prawie0,9 mln) oraz Koleje Małopolskie (o blisko 0,7 mln). Remonty trwające wwojewództwie mazowieckim w dużym stopniu przełożyły się na niższe wyniki dwóchgłównych przewoźników: Kolei Mazowieckich oraz Szybkiej Kolei Miejskiej.Łącznie ci dwaj przewoźnicy przewieźli o blisko 6,5 mln (7,6%) mniej pasażerówniż w 2017 r. Na ten wynik miały wpływ zamknięcia torowe w pierwszym półroczu2018 r.

Największy wzrost udziału w rynku odnotowały spółki: KolejeWielkopolskie (+0,87 pkt. procentowego), PKP Intercity (+0,76 pkt.procentowego) oraz Koleje Dolnośląskie (+0,69 pkt. procentowego). W stosunku do2017 r. udział w rynku wzrósł również w spółkach Koleje Śląskie, Łódzka KolejAglomeracyjna, Warszawska Kolej Dojazdowa oraz Koleje Małopolskie.

W 2018 r. wykonano pracę przewozową o blisko 3,6% większą,niż w roku poprzednim – osiągnęła ona poziom ponad 21 mld pasażerokilometrów.

Ponad połowę (52,7 %) pracy przewozowej wykonało PKPIntercity. Trzech przewoźników (PKP Intercity, Przewozy Regionalne i KolejeMazowieckie) realizuje łącznie ponad 80% pracy przewozowej wykonanej na całymrynku.

Przewoźnicypasażerscy wykonali pracę eksploatacyjną na poziomie 165,5 mln pociągokilometrów.W porównaniu z 2017 r. wartość ta wzrosła o 2% co oznacza, że pociągi przewoźnikówpasażerskich przejechały o ok. 3,3 mln km więcej.

Komentarze