TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

350 km/h po linii
KAROL WACH INFORAIL/PAP/MALOPOLSKIE.PL - Opublikowano: 08.03.2011 12:03:12 10 komentarzy
350 km/h po linii

Do końca roku rząd ma otrzymać propozycję przebiegu linii kolei dużych prędkości, zatwierdzoną przez nadzorującą projekt spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe –poinformował PAP w piątek Konrad Gawłowski, zastępca dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości w PKP PLK. Planowana linia dużej prędkości, tzw. linia Y, ma prowadzić z Warszawy do Łodzi, a później rozdzielić się na dwie odnogi - do Poznania i Wrocławia. Pociągi będą mogły po niej jechać z prędkością do 350 km/godz. Według wyliczeń kolejarzy, przejazd z Warszawy do Łodzi szybkim pociągiem zajmie 35 minut, a nie jak obecnie 1 godz. 30 min. (w czasie, gdy nie ma remontów);ze stolicy do Poznania podróżni będą jechać 1 godz. 35 min., a do Wrocławia 1 godz. 40 min. (teraz - 3 godz. i 5 godz.). Linia powinna być gotowa około 2020 r., a jej budowa ma kosztować ok. 20 mld zł.

Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności dla tej inwestycji. W ramach konsultacji społecznych kolejarze spotykają się z przedstawicielami władz lokalnych i organizacji zainteresowanych trasą szybkich kolei. Takie spotkanie odbyło się w piątek w Warszawie i było poświęcone przebiegowi linii przez woj. mazowieckie.

Jak wyjaśnił Gawłowski, wykonawca studium wykonalności ma przedstawić PKP PLK szczegółowe propozycje ostatecznego przebiegu linii w październiku. Ocenił, że PKP PLK może ocenić zaproponowane warianty i zaakceptować jeden z nich do listopada. Później wybrany przebieg trafi do akceptacji do Rady Ministrów.

Konsorcjum na czele z firmą Ingenieria IDOM Internacional z Hiszpanii, które przygotowuje studium wykonalności, rozpatruje trzy warianty przebiegu linii. Każdy z nich bierze pod uwagę przebieg przez Łódź i odnogę omijającą to miasto, żeby pociągi, które nie zatrzymują się w Łodzi nie musiały przez nią przejeżdżać. Dwa z trzech wariantów przewidują ominięcie jeziora Jeziorsko w woj. łódzkim jednocześnie od północy i południa, a jeden proponuje ominięcie tylko od południa. Warianty różnią się też między sobą długością linii - różnice sięgają ok. 20 km.

Gawłowski wyjaśniał na spotkaniu, że przez województwo mazowieckie linia ma być poprowadzona jak najbliżej powstającej autostrady A2. Jak wyjaśniali przedstawiciele wykonawcy studium, planowany przebieg koliduje m.in. z trasami migracji zwierząt, zabytkowym pałacem Sobańskich w Guzowie, gdzie podczas drugiej wojny światowej Adolf Hitler wydał bankiet z okazji kapitulacji Warszawy, rezerwatem w Wolicy oraz złożami piasków kwarcowych Domaniew.

Eksperci wykazują też, że wybudowanie linii szybkiej kolei tuż obok autostrady będzie silnie oddziaływało na środowisko, ponieważ obie trasy trzeba będzie ogrodzić, a to utrudni migrację zwierząt.

Problemem jest też podprowadzenie linii do Warszawy - w okolicy węzła komunikacyjnego w Konotopie. Są już tam inne drogi i konwencjonalna linia kolejowa oraz planowana jest autostrada.

Przedstawiciel IDOM Enrique Rico zapewnił, że konsorcjum pracując nad przebiegiem linii bierze pod uwagę korytarz o szerokości 10 km. \'Umożliwia nam to pewną elastyczność i możliwość omijania zabytków i obszarów cennych przyrodniczo\' –powiedział PAP. Zapewnił, że konsorcjum będzie szukać takiego przebiegu trasy, by był jak najmniej szkodliwy dla środowiska.

Z planów przedstawionych przez PKP PLK cieszą się także w Małopolsce. Wyodrębnione przez PLK zadania modernizacyjne obejmują odcinki Grodzisk Mazowiecki –Zawiercie, Góra Włodowska/Zawiercie –Katowice, odgałęzienie CMK do Krakowa na linii Włoszczowa/Psary/Góra Włodowska –Kraków, a także odcinki Katowice –Zwardoń –granica państwa. Na zmodernizowanych lub nowowybudowanych odcinkach pociągi mogłyby osiągać prędkość od 200 do 300 km na godzinę. W efekcie realizacji tych prac czas przejazdu na wybranych odcinkach zostałby skrócony nawet o 50%. W ramach przewidywanych prac planowana jest także budowa przejazdów dwupoziomowych, przejść dla zwierząt i punktów odczyszczania wody.

Według planów PLK obejmujące Małopolskę odcinki kolei wysokich prędkości mogłyby być realizowane po ukończeniu prac nad linią Y umożliwiającą przejazdy najszybszych pociągów z Warszawy do Wrocławia i Poznania. W dalszej kolejności planowane jest połączenie nowej linii Y z Centralną Magistralą Kolejową i modernizacja odcinków CMK do Krakowa, Katowic i granicy państwa. Realizacja zadań inwestycyjnych dotyczących szybkiej kolei dla Małopolski mogłaby się rozpocząć ok. 2020 roku.

Jak zwrócił uwagę Kazimierz Barczyk, Polskie Linie Kolejowe powinny precyzyjnie określić źródła finansowania planowanych inwestycji, uwzględniając dostępne fundusze unijne i założenia europejskich korytarzy transportowych. Bogusław Mąsior zwrócił uwagę, że Polska stała się europejską enklawą pozbawioną szybkich kolei, które rozwijane są nawet w Afryce, co uwypukla zapaść kolei unaocznioną przez problem dewastacji linii kolejowych, także w Małopolsce na odcinku Kraków –Sucha Beskidzka - Żywiec.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PKP PLK
linia
KDP
  • WL – 09.03.2011

    Szybka kolej... boże widzisz i nie grzmisz. Kasę którą muszą wyłożyć na nową linię będzie ogromna... a reszta torów leży i niszczeje... zamiast te pieniądze przeznaczyć na remonty :/

  • Czesiu – 09.03.2011

    A może PKP PLK łaskawie poinformują, kiedy pociągi pośpieszne na trasie Warszawa Centralna - Kielce będą mogły osiągnąć średnią prędkość na trasie większą niż 50km/h? Resztą siły woli staram się zachować resztki kultury i dlatego nie napiszę, co możecie sobie obecnie zrobić z KDP...

  • nowy – 09.03.2011

    Tłumaczyłem już co to jest polska bankietowa - takie Dyzmy. Papier wszystko wytrzyma. A Urząd Marszałkowski jak robi projekt to realiami się nie przejmuje . Nazywam to totalnym statystykowstrętem. Ważne by zarobić i konferencja z bankietem się udała.

  • ramolzezdymbca – 10.03.2011

    Ciekawy sposób ilustrowania tekstu o 350 km/h fotografiami lokomotyw do 140 km/h.

  • Piotr Sekuła – 11.03.2011

    Kolejny g*****ny projekt. Te 20.000.000.000 PLN można przeznaczyć na modernizację jakże ważniejszych modernizacji, np. linia 8, etc. A tak, to tracenie 10ciu zer złotych. Kto gości z PLK uczył, to ja nie wiem.

  • straphan – 14.03.2011

    Mozemy sobie dyskutowac o celowosci projektu i wydawania na niego kasy, ale faktem jest, ze jest on czescia Master Planu dla Transportu Kolejowego w Polsce do 2030 roku, czyli jest zgodny z oficjalna linia MI. http://www.infrastruktura.elamed.pl/pliki/master-plan-dla-transportu%20kolejowego.pdf - PLK wykonuje po prostu to, co do nich nalezy.

  • R. Piech – 14.03.2011

    @straphan, śmiem się nie zgodzić, PLK traktuje Master Plan jak papier toaletowy i szczerze nie zdziwiłbym się gdyby w centrali wycierali nim tyłki. Popatrz jakie parametry mają mieć linie konwencjonalne, które już obecnie grożą zamknięciem i co PLK robi w celu eliminacji tych zagrożeń. Odcinek Tczew - Bydgoszcz dosłownie grozi zamknięciem, podobnie jak Nadodrzanka, pociągi do Wałbrzycha dojeżdżają tylko i wyłącznie dzięki kopalniom, które finansują PLK remont skądinąd magistrali... . Nawet w najgorszym okresie istnienia Network Rail nie było tak źle jak jest obecnie w PLK... .

  • straphan – 15.03.2011

    Zgodze sie, ze Master Plan jest bardziej koncertem zyczen niz czymkolwiek innym. Ale faktem jest, ze jest to dokument przedstawiajacy strategie MI. Watpie w zwiazku z tym, ze to akurat PLK tak bardzo naciska na realizacje "Y" - moim zdaniem jest to bardziej kwestia polityczna.

  • Funt – 16.03.2011

    Nie piszą, że poza wybudowaniem linii trzeba będzie jeszcze od nowa zaprojektować i wybudować sieć zasilająca, bo obecna się nie nadaje.

  • Krzysztof – 27.03.2011

    Nie piszą także, ile kosztuje utrzymanie takiej linii oraz taboru. Ani tego, że KDP zmusi pasażerów do częstszych przesiadek. Czytając powyższe posty, cieszę się, że większość Polaków nie daje się jednak omamić wizją dużych prędkości, ale stara się rozumieć przewozy kolejowe przez pryzmat rachunku ekonomicznego i społecznej funkcji kolei :)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....