Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

48 mln ? kar za opóźnienia w dostawach Pendolino

inforail
31.03.2015 08:54
0 Komentarzy

Na dzień dzisiejszy (18 marca 2015 roku) wysokość naliczonych kar za opóźnienia w dostawach składów ED250 wynosi 48 mln €. Z informacji przedstawionych przez Sławomir Żałobkę, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju nie wynika natomiast, czy kary te zostały przez Alstom zapłacone. Dotychczas PKP Intercity SA odebrały końcowo 18 składów ?dodał. Przedstawicel MIR poinformował także, że systemowa koncepcja wykorzystania szybkich pociągów Pendolino w Polsce jest analogiczna do wielu rozwiązań europejskich. Podstawowe założenie zakłada poruszanie się szybkiego pociągu na części trasy nowobudowanej lub zmodernizowanej z prędkościami rzędu 200 – 250 km/h, a na pozostałej części trasy z prędkościami do 160 km/h. Dla przykładu, w Polsce pociąg Pendolino przemierzając trasę o długości 290 km z Warszawy do Krakowa, 170 kilometrowy odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej docelowo będzie pokonywał z prędkością 200 – 250 km/h, a pozostałą część trasy o długości 120 km z prędkościami 110 – 160 km/h. W Europie Zachodniej można wskazać bardzo wiele przykładów szybkich połączeń kolejowych realizowanych pociągami TGV (Francja) lub ICE (Niemcy), które funkcjonują w identyczny sposób np. połączenie z Berlina do Kolonii lub międzynarodowe z Paryża do Zurichu, gdzie również szybkie pociągi pokonują tylko część trasy z dużymi prędkościami. Jednocześnie połączenia szybkimi pociągami do miejscowości górskich i turystycznych realizowane są nawet z prędkościami rzędu 80-90 km/h np. odcinek Lyon – Albertville jako część relacji Paryż – Albertville.

Odmienną koncepcją jest poruszanie się szybkich pociągów wyłącznie po nowobudowanych liniach z prędkościami 250-320 km/h, jednak jest to model charakterystyczny dla takich krajów jak Japonia czy Chiny. W Europie ten model funkcjonuje w Hiszpanii. Takie systemy charakteryzują jednak znacznie wyższe koszty budowy całkowicie nowych linii oraz wyższe koszty zakupu taboru. Wdrożenie takiego systemu na terenie Polski uzależnione będzie od decyzji w zakresie ewentualnej budowy linii dużych prędkości tzw. ?linii Y?.

Komentarze