55 dworców do remontu, dzięki środkom unijnym

inforail
27.03.2019 06:55
0 Komentarzy

Prawie 1,2 mld zł zUnii Europejskiej zostanie przeznaczone m.in. na modernizację i budowę 55dworców kolejowych.

Środki unijne zostaną przeznaczone na modernizację i budowę55 dworców, usprawnienie ruchu na linii kolejowej nr 93 w Polsce oraz poprawę”stanu informacji pasażerskiej na sieci zarządzanej przez PKP PLK” -poinformował podczas wtorkowej konferencji prasowej minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk.

Unia Europejska dofinansuje też budowę obwodnicy Bolkowa ijej powiązanie z drogą ekspresową S3. „To droga, która biegnie napołudnie, do naszych sąsiadów, a tam łączy się z systemem dróg europejskich. Tojedno z najważniejszych drogowych połączeń w Polsce” – wyjaśnił Adamczyk.

Podczas konferencji Centrum Unijnych ProjektówTransportowych zawarło z PKP, PKP PLK oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych iAutostrad osiem umów o dofinansowaniu inwestycji ze środków unijnych. Jakpowiedziała Joanna Lech z CUPT łączna wartość projektów to prawie 1,8 mld zł, aunijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko(POIiŚ 2014-2020) wyniesie prawie 1,2 mld zł. Projekty mają być zrealizowanemiędzy 2020 a 2022 r.

Polska placem budowy

„W tej chwili Polska jest największym placem budowy wEuropie” – powiedział obecny na wtorkowej konferencji minister inwestycjii rozwoju Jerzy Kwieciński. Podkreślił, że z Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko 2014-2020 na największe inwestycje infrastrukturalne”trafiło już 91,3 mld zł”.

„Tym samym zagospodarowaliśmy blisko 80 proc. funduszyw tym programie. Wartość obecnie realizowanych inwestycji kolejowych w ramachprogramu to ponad 21 mld zł. Dotychczas podpisane umowy oznaczają, żefinansowanie unijne obejmie budowę lub modernizację prawie 900 km liniikolejowych oraz zakup lub ulepszenie ponad 500 pojazdów kolejowych, np. wagonówi lokomotyw. To, że inwestycje w kolej mają sens, widać w coraz lepszych danychdotyczących liczby pasażerów i ilości przewiezionych towarów” – podkreśliłszef MIiR.

Kwieciński dodał, że są to projekty rozproszone w wieluregionach. „Dzisiaj podpisane umowy to m.in. umowy na modernizację,adaptację czy przebudowę dworców w ośmiu regionach kraju” – powiedział.Dodał, że wszystkie te dworce będą dostosowane do osób z niepełnosprawnościami- tym samym wpisują się w realizację programu Dostęność plus.

„Środki unijne, które dystrybuuje CUPT we współpracy zMinisterstwem Inwestycji i Rozwoju wspierają nasze ważne dla wszystkich Polakówinwestycje” – powiedział dziennikarzom minister Adamczyk.

Jak zaznaczył szef MI, dzięki tym środkom polskie dworcezmieniają swoje oblicze. „Każdy będzie się tam mógł czuć bezpiecznie”- podkreślił. Dodał, że prowadzona przy udziale pieniędzy z UE modernizacja”to nie tylko nowoczesne rozjazdy kolejowe, wymienione podkłady kolejowe,szyny, to co widzimy gołym okiem, ale także system zarządzania ruchem, systembezpieczeństwa, systemy, które powodują, że kolej jest bezpieczna,przewidywalna, i mamy nadzieję komfortowa”. Wyjaśnił, że pieniądze unijnetrafią też na budowę nowoczesnego systemu informowania pasażerów.

Pięć z ośmiu podpisanych we wtorek umów to inwestycjedworcowe PKP o łącznej wartości ponad 460 mln zł. Unia Europejska dofinansujeje kwotą ponad 313 mln zł z POIiŚ. Chodzi m.in. o przebudowę 7 dworcówkolejowych w województwie dolnośląskim, modernizację wybranych dworców przylinii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa – Dorohusk czy budowę i/lub przebudowę17 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie mazowieckim i 8 dworców wwojewództwie łódzkim.

PKP PLK też dostanąkasę

Dwie umowy o wartości dofinansowania unijnego wynoszącejponad 832 mln zł zostały zawarte z PKP PLK. Całkowita wartość dwóch projektówspółki przekracza 1,2 mld zł. Dotyczą one m.in. prac na linii kolejowej nr 93na odcinku Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice, czy „usprawnieniaprowadzenia ruchu w ciągu linii kolejowej nr 93 oraz jej dostosowania dowymogów interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolejowego wchodzącej wskład transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T)”. Odcinki objęteinwestycją przebiegają przez województwa małopolskie i śląskie.


Komentarze