TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Acatus 2 na małopolskich torach
UMWM/INFORAIL - Opublikowano: 01.02.2011 12:00:34 14 komentarzy
Acatus 2 na małopolskich torach

Dwa nowoczesne, komfortowe pociągi elektryczne kupione przez samorząd Województwa Małopolskiego wyjechały 28 stycznia w pierwszą podróż z Krakowa do Tarnowa i Krynicy. W uroczystości odbioru pociągów od producenta i użyczeniu ich spółce Przewozy Regionalne uczestniczyli m.in. marszałek Marek Sowa, wicemarszałek Roman Ciepiela, członek Zarządu Województwa Stanisław Sorys, przewodniczący Sejmiku Kazimierz Barczyk i przedstawiciele władz samorządowych Krakowa. Pociągi marszałkowi Markowi Sowie przekazał, w imieniu producenta - bydgoskiej firmy PESA, członek zarządu przedsiębiorstwa Jerzy Berg.

Cieszę się, że Małopolanie będą bardziej komfortowo podróżować po Małopolsce.  Naszym celem jest podniesienie jakości usług świadczonych przez małopolskie koleje –podkreślił marszałek. Dodał, że to dwa z pięciu nowoczesnych pociągów zakupionych przez województwo. Pozostałe wyjadą na szyny jeszcze w tym roku. To bardzo duże przedsięwzięcie dla województwa, bo kontrakt na zakup pojazdów opiewa na ponad 91 mln zł.

Wskazując na szynobus do Balic stojący na sąsiednim torze Marek Sowa przypomniał, że to także pojazdy przekazane Przewozom Regionalnym przez samorząd Województwa. Przypomniał, że w grudniu 2008 r. Małopolska stała się współwłaścicielem Przewozów Regionalnych i od chwili przejęcia udziałów w spółce priorytetem dla władz wojewódzkich stało się podniesienie komfortu i skrócenie czasu podróżowania oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Województwo kupiło już 10 szynobusów, a teraz Przewozy Regionalne będą miały do swojej dyspozycji dodatkowo 5 nowoczesnych pociągów elektrycznych.

Wicemarszałek Roman Ciepiela, zwracając się do Wiesława Starowicza, doradcy prezydenta Krakowa, zaznaczył, że nowe pociągi będą co prawa jeździć po torach całego województwa, ale ma nadzieję, że podobne pojazdy będą także na wyposażeniu kolei aglomeracyjnej, która jest ważnym rozwiązaniem dla mieszkańców regionu. 

Także Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych dziękowała wyraziła nadzieję, że nowe pociągi podniosą jakość usług świadczonych przez spółkę i konkurować z innymi przewoźnikami.

Po poświęceniu pociągu, uroczystym przecięciu wstęgi goście zwiedzili pociąg. Szczególne zainteresowanie wzbudziła kabina maszynisty. Za sterami usiadł na chwilę marszałek Marek Sowa. Zgodnie z rozkładem pociąg odjechał do Tarnowa, gdzie dotarł punktualnie o godz. 11:20. O tym, jak dla Małopolski jest to ważne wydarzenie świadczy najdobitniej fakt, że na peronie w Tarnowie na przyjazd Acatusa oczekiwali m.in. poseł Urszula Augustyn, prezydent Tarnowa Ryszard Ścigała, przewodniczący Rady Miejskiej Grzegorz Światłowski oraz dziennikarze tarnowskich mediów. Dużym zainteresowaniem lokalnych władz, jak również dziennikarzy cieszył się także przejazd drugiego z nowych pociągów, który z Krakowa przez Nowy Sącz pojechał do Krynicy.  

Pociągi typu ACATUS-2, wyprodukowane zostały specjalnie na zamówienie Województwa Małopolskiego. Mogą osiągać prędkość do 160 km/h. Pojazdy wyposażone są w 180 miejsc siedzących. Wagony posiadają obniżoną podłogę. Aby maksymalnie ułatwić korzystanie z pojazdu osobom niepełnosprawnym, składy przystosowano do obsługi podróżnych poruszających się na wózkach inwalidzkich m.in. dzięki specjalnie zamontowanym windom. W każdym pojeździe wydzielono 20 miejsc klasy 1. Pociągi wyposażone są w klimatyzację, monitoring wnętrza, instalację do przekazywania informacji.

W sumie Województwo Małopolskie zakupiło 5 tego typu pociągów. Kolejne 3 wyjadą na tory już latem. Całkowity koszt zamówienia obejmujący zakup 5 pojazdów wynosi ponad 91 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dotacja unijna wynosi ponad 62 mln zł.

Dane techniczne EN77 Acatus 2
Producent: PESA Bydgoszcz / ZNTK Mińsk Mazowiecki
Napięcie zasilania: 3000 V DC (prąd stały)
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba członów: 4
Układ osi: Bo\'2\'2\'2\'Bo\'
Układ członów: s+d+d+s
Liczba miejsc (ogółem): 350
Liczba miejsc siedzących: 180

Długość: 75 250 mm
Szerokość: 2 880 mm
Wysokość: 4 280 mm
Liczba i moc silników: 4x500 kW
Typ silników trakcyjnych: asynchroniczne
Moc ciągła: 2000 kW
Przyspieszenie rozruchu: 1 m/s²
V konstrukcyjna: 160 km/h
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Acatus
PESA
Kraków
Małopolska
Tarnów
Nowy Sącz
Krynica
  • elekt – 01.02.2011

    Na pierwszym zdjeciu - czy to Acatus-3?

  • Lutek Danielak – 02.02.2011

    Nie, to Acatus 1/2, awłaśćiwie pół Aca.

  • kolejarz_ – 02.02.2011

    350 miejsc ? to bardzo mało jak na kierunek Tarnów

  • sphinx – 02.02.2011

    Przyjechały dwa. Jeden jako tako jeździ, drugiego ostatni raz widziano w dniu dostarczenia (nie dojeździł do końca).

  • krakus – 03.02.2011

    Jeżeli nic się nie zmieniło, to EN77-01 ma obieg: R30410/R30220/R30122/R30232/R30134/R30244 (Wieliczka-Kraków-Oświęcim) a EN77-02 ma obiegi: R2222/R15/R22/R2221 (Kraków-Tarnów/Nowy Sącz)

  • mef – 04.02.2011

    Szkoda, że nie jest tak ładny jak Acatus-1 czy wizualizacja :(

  • Nos – 04.02.2011

    A ja uważam, że jest piękny :) Gratuluję wyboru :)

  • Robert – 05.02.2011

    Czym różni sie Acatus 2 od Elfa?

  • sphinx – 05.02.2011

    Gratulować można tylko Pesie bo zarobiła. Przewoźnikowi i pasażerom trzeba współczuć, póki co obie sztuki udowadniają, że są kolejnym pesozłomem składanym na kolanie, mają trudności z przejeżdżeniem całego dnia. Co do róznic, cytat z skyscrapercity: "Acatus II różni się od Elfa konstrukcją czoła. Nie spełnia jak ELF scenariusza czterech zderzeń (wspomniana norma), inaczej zaprojektowane jest czoło (brak choćby "plastra miodu"), mimo że wizualnie nie ma dużej różnicy. Z pozostałych różnic: Acatus smarowanie obrzeży ma tylko na jednej osi każdego wózka napędowego (zewnętrznej), Elf ma smarowanie obu. Usunięte zostały bloki czyszczące powierzchnie toczne kół, inny jest zasilacz buforowy (polska Enika), ciekawostką są natomiast drzwi wewnętrzne (między przedsionkami drzwi, a przestrzenią pasażerską), których w Elfie nie ma. Są rozsuwane na boki, a w miejscu przeznaczonym dla inwalidów na wózkach są otwierane jak zwykłe drzwi. Są pewne różnice w układzie napędowym. 1 klasa nie jest oddzielona od 2, różni się tylko fotelami, miejsc w "jedynce" jest 20. Tyle wyliczanki "na szybko". "

  • – 07.02.2011

    @sphinx - Ty musisz miec dostęp do danych o gotowości/awaryjności albo wysoką temperaturę...to jak jest?

  • filipesso – 08.02.2011

    niech mi ktos wytłumaczy czy Polacy zawsze musza narzekac a juz szczegolnie wtedy kiedy pojazd jest produkowany / składany w PL ???

  • radek_mgth – 08.02.2011

    @filipesso tak ;>

  • kierowca – 08.02.2011

    ja już nie moge czytać takich baranów jak sphinks i kierowca 108. ich wypowiedzi świadczą tylko o tym jakimi bezmózgowcami są...

  • BR232 – 08.02.2011

    Sorry, ale takie beznadziejne, tryskające jadem komentarze są zazwyczaj dziełem "bezmózgowców"... Przynajmniej odpowiedział rzeczowo na pytanie, a ty? ;)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....