Adamczyk: E30 z Katowic do Krakowa gotowa w 2020 roku

inforail
23.05.2017 06:46
0 Komentarzy

Budowa odcinka liniikolejowej E30 Katowice-Kraków przebiega zgodnie z harmonogramem, pozafragmentem między Trzebinią i Krzeszowicami. Cała inwestycja, warta 2 mld zł,powinna zostać oddana do użytku w 2020 r. – uważa minister infrastruktury ibudownictwa Andrzej Adamczyk.

„Sprawy idą dobrze, inwestycja praktycznie rzecz biorąc, zawyjątkiem odcinka Trzebinia – Krzeszowice, gdzie mamy potężny problemproceduralny, idzie w dobrych terminach, w dobrym czasie” – powiedziałdziennikarzom Adamczyk, który w poniedziałek gościł na przebudowywanym odcinkuw Krakowie.

„Dzisiaj jesteśmy pewni i przekonani (…), że ta inwestycjazostanie oddana w terminie, który określiliśmy – 2020 rok to jest terminzakończenia wszystkich prac związanych z modernizacją i przebudową szlakukolejowego Kraków – Katowice” – zadeklarował.

Jak wyjaśnił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych IreneuszMerchel, inwestycja podzielona została na cztery odcinki, a piąty przetargdotyczył systemu sterowania ruchem kolejowym.

Jedyny odcinek, który nie ma jeszcze wyłonionego wykonawcy,przebiega od Trzebini do Krzeszowic. Obecnie trwa sądowa procedura odwoławczado pierwszego etapu przetargu ogłoszonego w 2015 r. Według prezesa PKP PLK,umowa z wybranym wykonawcą dla tego odcinka powinna zostać podpisana jeszcze wtym roku, w scenariuszu optymistycznym na przełomie września i października.

„Jeżeli podpiszemy umowę w tym roku, to czas realizacji jesttrzy lata, czyli w dalszym ciągu będzie realny termin wykonania całejinwestycji” – ocenił Merchel.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013modernizacja trasy Katowice – Kraków (w tytułach projektów podawany jestodcinek Zabrze – Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i miała się zakończyć wczerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na odcinki: Kraków – Krzeszowice,Krzeszowice – Trzebinia oraz Trzebinia – Sosnowiec Jęzor. Na wszystkichpowstały problemy.

W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizowaćrobót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaktualizowałyharmonogram i scenariusz prac, a fundusze poprzenoszono na inne zadania.Zasadniczą część modernizacji linii Kraków – Katowice przewidziano dorealizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

Z wykorzystaniem tzw. etapowania projektów na odcinkachSosnowiec Jęzor – Trzebinia i Trzebinia – Krzeszowice zawarto porozumienia zwykonawcami, ograniczające umowy do opracowania dokumentacji projektowej wraz zniezbędnymi decyzjami administracyjnymi i realizacją robót na odcinku SosnowiecJęzor – Jaworzno Szczakowa. Prace między Sosnowcem Jęzorem a JaworznemSzczakową zakończyły się w czerwcu 2016 r. Przebudowano tam ok. 12,3 km trasy.

W styczniu 2016 r., po dwustopniowym przetargu, podpisanowartą 352 mln zł brutto umowę z nowym wykonawcą odcinka Krzeszowice – KrakówMydlniki (15,7 km). Zostało nim konsorcjum: Vias y Construcciones, Dragados iElectren.

W połowie listopada ub.r. PKP PLK podpisały z Torpolem wartą304,3 mln zł brutto umowę na modernizację odcinka Kraków Mydlniki – KrakówGłówny Towarowy (1,8 km) wraz ze stacją Kraków Mydlniki (3 km).

Na odcinek Jaworzno Szczakowa – Trzebinia pod koniec grudniaub. roku podpisano wartą 365 mln zł umowę z konsorcjum firm: Trakcja PRKiI orazComsa, PKP Energetyka, PORR Polska Construction i PORR Bau GmbH.

Dokończenie modernizacji linii Katowice-Kraków przewidujeprzyjęty 23 listopada 2016 r. przez rząd zaktualizowany Krajowy ProgramKolejowy do 2023 r. (KPK). Finansowanie tych prac przewiduje obecnie wsparcieunijnego instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility – CEF).

Jak zapowiedział minister Adamczyk, po zakończeniuprzebudowy podróż koleją między Katowicami i Krakowem potrwa godzinę i 5 minut.Linia będzie miała też znaczenie dla ruchu aglomeracyjnego, np. przejazd międzyKrzeszowicami i Krakowem zabierze 26 minut. „To powinno spowodować, że częśćpasażerów, którzy dzisiaj korzystają z dróg, powinna zacząć przemieszczać siękoleją” – ocenił.


Komentarze