TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Aktualności taborowe
Ryszard Piech - Opublikowano: 23.03.2010 13:46:47 8 komentarzy
Aktualności taborowe

Tabor od zawsze jest gorącym tematem, zwłaszcza po niedawnych zastojach w jego zakupie. Niestety w polskiej rzeczywistości niczego nie można być do końca pewnym, a najnowsze wydarzenia skłaniają do opisania ich nieco szerzej.

Po stronie pozytywnej można odnotować podpisanie kontraktu na dostawę 13 EZT pomiędzy SKM w Warszawie a firmą Pesa. Przedmiotem dostaw będą sześciowagonowe składy typu ELF, które łącznie będą kosztować około 364 milionów złotych. Pojazdy te przy długości 107 m będą najdłuższymi EZT w Polsce. Dosyć dużą niespodzianką było wyłonienie oferty złożonej przez Newag w postępowaniu na dostawę nowych SZT dla województwa pomorskiego. Niespodzianka polega na fakcie, iż producent zaoferował bliżej nieznany pojazd typu 4SN i jak dotąd nie przedstawiono żadnych dalszych informacji dotyczących produktu. Może to być niepokojące, ponieważ termin dostawy pierwszego składu zadeklarowano na 30 czerwca 2010! Za dwa pojazdy dwuwagonowe mające 140 siedzeń województwo ma zapłacić 14,03 miliona złotych, natomiast za cztery trójwagonowe ze 190 miejscami siedzącymi 36,356 miliona złotych. Wyłoniono również wykonawcę dostawy 9 SZT dla województwa dolnośląskiego. Tym razem jest to ZNTK Mińsk Mazowiecki, który dostarczy sześć pojazdów jednoczłonowych za 26,498 miliona złotych oraz trzy dwuczłonowe za 20,203 miliona złotych. Po stronie postępowań z wyłonionym wykonawcą znalazł się również przetarg na dostawę 11 lokomotyw dla Kolei Mazowieckich. Według komisji przetargowej oferta chińskiej CSR choć najtańsza została odrzucona z przyczyn formalnych. W związku z tym wybrano ofertę złożoną przez Bombardier Transportation opiewającą na 40,52 miliona €.

Niestety tutaj dobra passa się kończy, gdyż wkraczamy w zawiły świat polskiego prawa. Nie tak dawno spółka Koleje Mazowieckie rozstrzygnęła przetarg na dostawę 20 nowych EZT, gdzie została wyłoniona oferta spółki Pesa. Standardowo Stadler złożył odwołanie do KIO w sprawie wyników postępowania, jednak KIO uznała iż został on przeprowadzony zgodnie z procedurami. W wyniku tego nie było żadnych przeszkód formalnych aby podpisać umowę z Pesą. Jednak Stadler protestował dalej, tym razem w sądzie, który w dniu 26 lutego 2010 roku przyznał rację firmie protestującej. To doprowadziło do postawienia Kolei Mazowieckich w bardzo skomplikowanej sytuacji w której ma podpisaną umowę z jednym wykonawcą, natomiast wyrok nakazuje przeprowadzenie procedury od nowa, a to oznacza konieczność wypłacenia sporych kar umownych. Stadler kwestionuje jeden z zapisów wymaganych dostaw składów dla prędkości maksymalnej 160 km/h. Jak już bardzo dobrze wiadomo aby w Polsce przekroczyć prędkość 130 km/h potrzeba w kabinie dwóch maszynistów. Niestety zarówno składy Flirt jak i ED74 zostały dostarczone jedynie z jednym fotelem dla maszynisty, bez dodatkowego dla pomocnika. W związku z tym zarówno Stadler jak i Pesa nie legitymowały się doświadczeniem w zakresie prędkości 160 km/h, choć Stadler ostatecznie „podparł”się zagranicznymi kontraktami, gdzie przepisy bezpieczeństwa są zupełnie inne. Jednak w dniu 16 lutego zostaliśmy nakarmieni informacją, iż pojazdy Flirt jako pierwsze w Polsce uzyskały stałe dopuszczenie do prędkości maksymalnej 160 km/h. Niestety jak się później okazało aby uzyskać to dopuszczenie w jednym składzie Flirt należącym do KM zabudowano dodatkowy fotel dla pomocnika. Takiej przebudowie poddano jedynie jeden skład, co wystarczyło do uzyskania świadectwa. Obecnie Pesa zapowiada wykonanie tego samego manewru w przypadku ED74, co teoretycznie powinno pozwolić na uzyskanie świadectwa stałego również dla tej serii. Od czasu wyroku sądu minął już przeszło miesiąc, jednak mimo tego nadal nie ma decyzji co począć dalej z tym problemem.

Również drugi z przetargów KM, tym razem na dostawę 16 nowych EZT został czasowo wstrzymany. W postępowaniu oferty złożyły firmy Stadler i Pesa, jednak ostateczne wyniki okazały się dosyć kontrowersyjne. Po podliczeniu punktów okazało się, iż za najkorzystniejszą uznano tą złożoną przez Stadlera. Jednak równocześnie unieważniono postępowanie twierdząc, iż zaproponowana cena przekroczyła zakładane na ten cel wydatki. Na to postanowienie Stadler złożył odwołanie do KIO, która uznała takie rozstrzygnięcie za bezprawne. Jak się okazuje KM doliczyły do oferty Stadlera 22% podatku VAT, który podniósł cenę i spowodował przekroczenie zakładanej wartości. Według stanowiska KIO podatek VAT nie musi być doliczany, ponieważ przewoźnik kolejowy ma prawo do jego odliczenia. Według takiej wykładni zaoferowana cena netto mieści się w kwocie brutto jaką przewoźnik miał przeznaczoną na ten zakup. Podejście to jest zasadne i w zasadzie jest stosowane w praktyce, jednak każdy medal ma dwie strony, bowiem przewoźnik musi najpierw zapłacić ów podatek aby następnie go odzyskać. To powoduje zamrożenie pieniędzy na pewien okres i w efekcie prowadzi do pogorszenia płynności finansowej. Ten aspekt niestety został pominięty.

Niewiele lepiej dzieje się w sprawie zakupu przez PKP IC 20 składów zespolonych. W najnowszym komunikacie w tej sprawie mogliśmy wyczytać, iż otwarcie ofert przesunięto na dzień 8 września 2010 roku, czyli mniej więcej rok po pierwotnie planowanym terminie. Lista dopuszczonych firm pozostaje niezmieniona, podobnie jak cele, tak więc co wstrzymuje to postępowanie? Tutaj odpowiedzią jest kwestia finansowa. W momencie ogłaszania przetargu PKP IC było firmą dochodową, z planowanym wejściem na giełdę. Wobec tego plan zakupu składów liczył się z około 20% dofinansowaniem w ramach POIiŚ, pieniędzmi z bieżącej działalności oraz z emisji akcji. Niestety w wyniku mocno nietrafionej reformy pod nazwą „Usamorządowienie PKP PR”oraz nietrafionych zmian personalnych wejście spółki na giełdę zostało wstrzymane, natomiast sam przewoźnik zaczął przynosić duże straty. W efekcie tego zabrakło pieniędzy na zakup taboru, a próby znalezienia innego źródła finansowania dotychczas spełzły na niczym. Obecnie coraz mniej prawdopodobne jest nie tylko rozpoczęcie eksploatacji składów na Euro 2012 ale również sam fakt zakupu tych pociągów.

Na zakończenie w telegraficznym skrócie należy wspomnieć, iż obecnie trwają postępowania przetargowe na dostawę 4 nowych EZT dla świętokrzyskiego, 1 SZT dla lubuskiego, 3 SZT (w formie leasingu) dla warmińsko-mazurskiego oraz 22 EZT dla wielkopolskiego.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PR
KM
SKM w Warszawie
PKP IC
EZT
SZT
lok.
Pesa
ELF
27WE
Newag
4SN
Bombardier Traxx
Stadler
Flirt
  • sphinx – 24.03.2010

    1. Termin dostawy SZT dla Pomorskiego prawdopodobnie zostanie wydłużony ponieważ Pesa zaskarżyła wynik postępowania do KIO pod zarzutem dumpingu (podobny zarzut był po wygranej Newagu na 4 szt. EZT dla SKM Warszawa) - czekamy na rozstrzygnięcie, wykonawca nie ze swojej winy nie może podpisać umowy. 2. Przetargiem na 11 loków dla KM zainteresował się UZP więc jeszcze nie wiadomo czy dojdzie on do skutku. 3. Co do przetargu na 20 szt. EZT dla tej samej firmy to dalsze kroki zostały podjęte - umowa z Pesą zostanie rozwiązana, nastąpi ponowna ocena ofert.

  • Warszawiak – 24.03.2010

    Sphinx, skąd to info o zainteresowaniu UZP? Gdzie można o tym poczytać więcej?

  • R. Piech – 24.03.2010

    @sphinx, ad 1. - było do przewidzenia i szczerze patrząc na zaawansowanie prac nad tym projektem jest tylko i wyłącznie na rękę Newagowi, co itak nie zmienia faktu, że w tak krótkim czasie nie da się wyprodukować udanego prototypu. Ad2. Wszystko wskazuje na fakt, że Chińczycy zgłosili swoją ofertę bardziej jako symboliczne zasygnalizowanie swojej gotowości wejścia na rynek europejski, niż jako zwycięską ofertę. Ad. 3. Wiąże się z punktem 1, KM też czekało z podpisaniem umowy na stanowisko KIO, i dopiero po tym została podpisana. KM decydując się na rozwiązanie umowy (masz na to jakieś potwierdzenie inne niż artykuły w prasie?) chyba zbyt ostrożnie podeszły do wyroku sądu, przecież to dopiero pierwsza instancja, więc trzeba złożyć odwołanie do drugiej i na koniec trzeciej. Poza tym jeżeli wyniki zostaną unieważnione, to nie widzę podstaw do ponownej oceny ofert, jeżeli już to postępowanie należałoby przeprowadzić od podstaw ze zmianą kontrowersyjnych warunków.

  • jatal – 24.03.2010

    @ R. Piech - Ad. 3... - Z tego co się orientuję to na wyrok sądu stronom nie przysługuje już żadne dalsze odwołanie (de facto jest to już apelacja). Jedynie Prezes UZP (gdyby to on był stroną w procesie) miałby prawo do "dalszego ciągu". *** Ponieważ wyrok sądu jest conajmniej "ciekawy" z braku jego pisemnego/ostatecznego uzasadnienia, KM na własną rękę próbują coś zrobić, bo Sąd ustnym wyrokiem (jak ja to zrozumiałem) nakazał KM podpisać umowę ze stadlerem. Ciekawy prawniczy przypadek. Myślę że nawet "Wysoki Sąd" nie bardzo wie co dalej robić i stąd brak wyroku na piśmie.

  • sphinx – 25.03.2010

    Ad. 2. Fakt, ale to nie zmienia faktu, że coś się niedobrego dzieje. 'Warszawiak', nie można poczytać bo UZP nie publikuje szczegółów działalności w internecie. Co do punktu 3 - informacja ta pochodzi od samych Kolei Mazowieckich, taką decyzję podjęły mimo braku pisemnego uzasadnienia wyroku.

  • alekwisnia – 26.03.2010

    Pytanie od użytkownika kolei spragnionego prędkiej modernizacji taboru: czy w świetle prawa nie można firm, które blokują przetargi (vide Stadler) w jakiś sposób dyskredytować w kolejnych przetargach? Nie dość, że opóźniają rozwój kolei, to jeszcze narażają spółkę na straty.

  • Pomorze – 27.03.2010

    Zazdroszczę Warszawie nowoczesnego taboru, jeszcze bardziej tanich biletów. W Trójmieście jeździmy złomem w dodatku płacimy więcej za bilety. Nie wspomnę już o biletach okresowych czy sieciowych (autobus-kolej).

  • sphinx – 27.03.2010

    @alekwisnia, nie ma takiej możliwości. Co więcej - popieram Stadlera w całej rozciągłości. Bo o ile faktycznie odnowa taboru idzie w PL jak po grudzie to jednak każdego obowiązuje prawo - KMy same się narażają na straty poprzez swoje przekręty, co udowodnił sąd dwukrotnie przyznając rację szwajcarskiej spółce. Rozwój kolei powinien przebiegać zgodnie z obowiązującym prawem.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....