TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Alstom Coradia Polyvalent
Ryszard Piech - Opublikowano: 10.11.2009 16:13:40 4 komentarze
Alstom Coradia Polyvalent

Pomimo olbrzymiego sukcesu komercyjnego, jakim okazały się modułowe tramwaje Citadis, w dziedzinie pojazdów kolejowych w większości państwowe spółki nadal hołdują indywidualnym krajowym rozwiązaniom. Efektem tego jest zamówienie na 100 składów regionalnych Coradia Polyvalent, jakie złożyły koleje francuskie SNCF w koncernie Alstom

Koszty zakupu pojazdu szynowego są bardzo duże, głównie z racji małych ilości zamówionych pojazdów oraz dużej odmienności zamówień. Dlatego też od dawna koncerny wprowadzają standaryzację rozwiązań w celu osiągnięcia niskiej ceny przy wysokiej jakości produktu. Efektem takiego podejścia stały się tramwaje Citadis serii 300 i 400, które pomimo odmiennego wyglądu i układu oferują około 85% wspólnych części. To powoduje, że tramwaje mogą być oferowane w atrakcyjnych cenach. Teoretycznie zasada ta powinna znaleźć również odzwierciedlenie w produktach kolejowych, gdzie Alstom od lat wprowadza pojęcie rodziny pojazdów Coradia, która jednak jest nadal „rodziną”jedynie z nazwy. Wszystko zaczęło się od spalinowego Coradia Lint, późniejszym epizodem był Lirex, nazwany następnie Coradia Lirex, by przez Coradia Lirex Nordic przerodzić się w Coradia Nordic. W zeszłym roku było głośno o składach Coradia Continental, które miały stać się standardowymi dla budowy oferty koncernu w zakresie normalnotorowych EZT. Jednak ogłoszone niedawno przez SNCF przyznanie koncernowi Alstom kontraktu na dostawę 100 nowych regionalnych składów Coradia Polyvalent rozwiewa szanse na standaryzację. Najwyraźniej w narodowych kolejach rządzą nadal narodowe przesłanki, natomiast wewnątrz koncernu Alstom istnieją dwa silne ośrodki projektowe w Niemczech i Francji, które najwyraźniej dążą do własnych konstrukcji. Teorię tą potwierdzałoby budowanie odrębnych konstrukcji tramwajów dwusystemowych Citadis Dualis dla SNCF podczas gdy w tym czasie koncern już posiadał w ofercie zespoły Regio Citadis. W efekcie tego o redukcji kosztów zakupu nowego taboru możemy jedynie pomarzyć, ponieważ kontrakt na 100 EZT jest szacowany na 800 milionów €, czyli aż 8 milionów €(8x4,22=33,76 miliona zł) za jeden pojazd! Dla porównania ELF dla KM ma kosztować 5,063 miliona €, a dla śląskiego 23,4 miliona złotych! Stadler oferował swoje składy w podobnej cenie... .

Coradia Polyvalent

Jak już zostało wcześniej wspomniane pierwszym zamawiającym składy Coradia Polyvalent stały się koleje francuskie, które zamówiły 100 zespołów za 800 milionów €z opcją na 35 dodatkowych składów, co może podnieść wartość zamówienia do ponad miliarda €. Natomiast w komunikacie prasowym możemy wyczytać, że w ramach zamówień na lata 2013-2012 łączna ilość zamówionych składów tego typu może osiągnąć nawet tysiąc jednostek i wartość 7 miliardów €. Jednak w pierwszej kolejności musi zostać zrealizowane zamówienie na 100 składów z dostawą w latach 2013-15. Patrząc na wizualizacje nowych składów widać bezpośrednie nawiązania do stylistyki korporacyjnej jaką Alstom zaczyna wprowadzać dla swoich pojazdów i jak dotąd obejmowały one pociągi AGV oraz lokomotywy Prima II. Bez wątpienia swoim wyglądem Coradia Polyvalent przywołuje skojarzenia z AGV.

Pod pozostałymi względami nowe pojazdy przypominają te oferowane przez konkurencję. Mamy wspólne wózki oraz jedynie po jednej parze drzwi na wagon. Jednak ciekawostką może być fakt, że składy te będą dostępne w zasadzie w trzech długościach –trójwagonowy skład mający 56 metrów, czterowagonowy mający 72 metry oraz sześciowagonowy mający 110 metrów. Uzyskanie składu sześciowagonowego wymagało zastosowania osi napędnych nie tylko w skrajnych wózkach, ale również w środkowych. Jednak Alstom zdecydował się zastosować dosyć nietradycyjne rozwiązanie, a mianowicie zbudowanie składu z dwóch trójwagonowych składów, które na jednym z końców mają zabudowane przejście międzywagonowe. W efekcie tego powstał nietypowy pociąg o układzie osi Bo’(2’)(2’)Bo’+ Bo’(2’)(2’)Bo’. Krok ten był wymuszony poprzez zastosowanie wspólnych wózków środkowych nowej generacji, które mają oferować ciągłość wysokości podłogi 600 mm nad główką szyny również w przejściach. Po najnowszym EZT Končar będzie to drugie rozwiązanie tego typu na świecie. Stąd wózki napędne mają odmienną konstrukcję i ich wstawienie w środku długiego składu wymusiło taki a nie inny montaż.

Alstom nie sprecyzował jeszcze mocy nowego zespołu, jedynie została przekazana informacja o fakcie zastosowania najnowszych silników synchronicznych prądu przemiennego z magnesami stałymi, które cechują się znacznie mniejszymi gabarytami oraz większą mocą, niż silniki asynchroniczne. Analizując systemy zasilania widać bardzo wyraźnie, że Coradia Polyvalent było od początku planowane dla rynku francuskiego, czego efektem są bazowe napięcia zasilania 25 kV 50 Hz AC oraz 1,5 kV DC. Aby umożliwić wjazd składów na teren Niemiec lub Szwajcarii wybrane zespoły zostaną doposażone w zasilanie 15 kV 16,7 Hz AC. Jako opcjonalne przewiduje się również wersję spalinową z przekładnią elektryczną oraz pojazd w formie dwutrakcyjnej. Niezależnie od wariantu wykonania prędkość maksymalna ma wynosić 160 km/h.

Składy Coradia Polyvalent mają być dostępne w różnych wariantach wykonania, gdzie w zależności od wybranego rozwiązania zależeć będzie ilość miejsc oraz rozplanowanie i wyposażenie wnętrza. Alstom przewiduje aż 50 różnych konfiguracji w których składy mogą zostać wykonane. Pociągi mają zostać w całości zaprojektowane i wykonane we Francji.

Coradia Polyvalent podstawowe dane techniczne

Ilość członów

3

4

6

Długość

56

72

110

Szerokość

b/d

b/d

b/d

Wysokość

b/d

b/d

b/d

Ilość miejsc siedzących (łączna)

aglomeracyjny/regionalny/międzymiastowy

nd / 162 / nd

228(401) / 220 / 202

366(654) / 354 / 382

Układ osi

Bo’(2’)(2’)Bo’

Bo’(2’)(2’)(2’)Bo’

Bo’(2’)(2’)Bo’+ Bo’(2’)(2’)Bo’

Moc

b/d

b/d

b/d

Prędkość maksymalna

160 km/h

160 km/h

160 km/h

Wysokość podłogi

600 mm

600 mm

600 mm

Napięcie zasilania

25 kv 50 Hz AC + 1,5 kV DC (opcjonalnie 15 kV 16,7 DC, spalinowe i dwutrakcyjne)

25 kv 50 Hz AC + 1,5 kV DC (opcjonalnie 15 kV 16,7 DC, spalinowe i dwutrakcyjne)

25 kv 50 Hz AC + 1,5 kV DC (opcjonalnie 15 kV 16,7 DC, spalinowe i dwutrakcyjne)

 

Z czysto dziennikarskiego punktu widzenia pojawienie się Coradia Polyvalent jest tylko i wyłącznie pozytywnym krokiem, ponieważ jest coś nowego, coś oryginalnego, o czym można pisać szereg artykułów. Dodatkowo pojawienie się nowego powoduje, że będą testowane będą nowe rozwiązania tudzież technika ponownie wykona krok wprzód. Jednak z punktu widzenia ekonomicznego budowanie kolejnej „uniwersalnej platformy”posiadając już inną platformę wydaje się być mało rozsądnym krokiem. Budowa Coradia Polyvalent przez koncern posiadający już składy Coradia Continental ukazuje jedynie jak silne potrafią być przesłanki narodowościowe i jak dużo skłonny jest zapłacić narodowy przewoźnik za zbudowany w jednym kraju pojazd. Ten przykład pokazuje jak daleki od spójności w działaniu jest koncern Alstom oraz obrazuje jak daleka od ideału jest Unia Europejska i chęć wytworzenia wspólnej gospodarki europejskiej. Czy animozje między Francuzami a Niemcami są na tyle duże, że działy projektowe jednego koncernu nie są w stanie opracować wspólnego projektu modułowego zespołu trakcyjnego, który można by zaoferować na większej ilości rynków? Być może wówczas Alstom byłby w stanie konkurować w otwartych postępowaniach z producentami jak Stadler czy Pesa i dostarczać również na wschodzące rynki (jak Polska), zamiast budować narodowe rozwiązania dla narodowych przewoźników. Wydawać się może, że przełamanie tej polityki może przynieść jedynie likwidacja narodowych monopoli w pasażerskich przewozach kolejowych. Być może wówczas powstaną modułowe EZT budowane w celu zaoferowania indywidualnych rozwiązań za atrakcyjną cenę, tak jak dzieje się to w przypadku tramwajów Citadis, a na co czeka również świat kolejowy.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Alstom
Francja
Coradia Polyvalent
Coradia
Coradia Continental
Coradia Nordic
  • Warszawiak – 13.11.2009

    To przedostatnie zdjęcie pokazuje chyba skład w wersji "lotniskowej". Tylko, że to I klasa raczej. Wygodniejszej podróży z dużym bagażem chyba nie można sobie wyobrazić ;) Oczywiście pod warunkiem, że miejsc siedzących starcza dla każdego.

  • R. Piech – 13.11.2009

    We francuskich zespołach nawet w klasie 2 zdarzają się różne dziwne aranżacje mające w założeniu zagwarantować, że każdy ma znaleźć dla siebie odpowiedni kąt.

  • Warszawiak – 13.11.2009

    Ja bym chciał, aby składy mające kursować do MPL Okęcie były przystosowane choć trochę do przewozu większości osób z ich bagażem lotniczym. W europejskich miastach nawet autobusy miejskie wyznaczane na wahadła typu dworzec-lotnisko mają wstawione np. regały na walizy, kosztem kilku miejsc siedzących. A Polyvalent podoba mi się, mimo że uważam zwykle konstrukcje francuskie za "przesadzone".

  • pplar – 14.11.2009

    'Bez wątpienia swoim wyglądem Coradia Polyvalent przywołuje skojarzenia z AGV." ta stylistyka nie rzucila mnie na kolana, choc to oczywiscie kwestia gustu

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....