TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Asynchroniczne EN57 w natarciu
Ryszard Piech - Opublikowano: 22.02.2011 14:36:06 17 komentarzy
Asynchroniczne EN57 w natarciu

Przebudowa składów EN57 i pochodnych na napęd asynchroniczny staje się coraz bardziej popularna co przekłada się nowe zamówienia. W niniejszym artykule dokonano zestawienia tego typu modernizacji.

Zmiana sposobu rozruchu w składach EN57 jeszcze kilka lat temu wydawała się bardzo odległą i kosztowną zabawką, jednak wydarzenia ostatnich lat znacznie przyspieszyły i choć sam rozruch impulsowy (częstotliwościowy) z pozostawieniem silników prądu stałego niezbyt dobrze się przyjął o tyle kompleksowa wymiana napędu z zastosowaniem silników asynchronicznych prądu przemiennego bardzo szybko znalazła swoich zwolenników. O koncepcji tych pojazdów szerzej pisaliśmy w tym i tym artykule jednak od tego czasu pod względem zamówień sytuacja rozwijała się dosyć dynamicznie, dlatego w niniejszym przedstawiamy aktualny stan w tym zakresie. Poniższa tabela zawiera zestawienie zamówień dotyczących przebudowy składów EN57 oraz pochodnych jak EN71, ED72 czy ED73 na rozruch impulsowy oraz napęd asynchroniczny. Jednocześnie autor artykułu chce zaznaczyć, że stworzenie listy było dosyć skomplikowane i mogą wystąpić pewne luki.

Zestawienie kontraktów na modernizacje z zastosowaniem rozruchu impulsowego i napędu asynchronicznego

Lp.

Silniki

Wykonawca modernizacji

Odbiorca

Typ / liczba

Numery taborowe

Koszt całkowity / jednostkowy (w mln zł)

Uwagi

1

DC

ZNTK MM

KM

EN57 / 5

EN57KM-1486, 1561, 1562, 1566, 1567

 

b/d

 

2

DC

ZNTK MM

SKM w Trójmieście

EN57 / 4

EN57 –768, 1089, 1094, 1116

18,5 / 4,625

 

3

DC

ZNTK MM

KM

EW60 / 2

EW60 –001, 002

9,8 / 4,9

 

4

AC

ZNTK MM i Newag

KM

EN57 / 10

EN57AKM-1564, 1568, 1569, 1572, 1573, 1577, 1578, 1582, 1584, 1586

 

50 / 5

 

5

AC

Newag

SKM w Trójmieście

EN71 / 1

EN71-045 (2 120 183)

6,991

 

6

AC

ZNTK MM

Województwo Łódzkie

EN57 / 3

EN57AKM-3003, 3004, 3005

23,5 / 7,83

 

7

AC

Newag

KM

EN57 / 23

b/d

85,955 / 3,737 (cena netto)

W realizacji

8

AC

ZNTK MM i Pesa

PR

ED72 / 2

b/d

b/d

Prędkość maksymalna 130 km/h

9

AC

Newag

SKM w Trójmieście

EN57 + EW58 / 17 +4

b/d

139,217 / 6,62

Najkorzystniejsza oferta, trzy EW58 wydłużone do 4 wagonów

10

AC

n/d

Województwo Lubelskie

EN57 / 5

b/d

n/d

Przetarg w toku

 

 

Pierwsza część tabeli obejmująca punkty od 1 do 3 dotyczy składów przebudowanych na rozruch impulsowy (częstotliwościowy) z pozostawieniem silników prądu stałego. Rozwiązanie to poprawia płynność rozruchu, jednak przy stosunkowo wysokiej cenie nie poprawia w dostatecznym stopniu parametrów jednostki. Nic więc dziwnego, że prowadzone modernizacje miały charakter bardziej jednostkowy. Najwięcej składów przebudowały Koleje Mazowieckie, które w taki rozruch wyposażyły 5 składów EN57 oraz dwa składy EW60. Oprócz tego SKM w Trójmieście przebudowało cztery składy.

Dopiero rozbudowa koncepcji modernizacji o silniki asynchroniczne znacznie poprawiła atrakcyjność oferty. Jak można zauważyć przy nieznacznym wzroście kosztów niemal dwukrotnej poprawie ulegają parametry trakcyjne jednostek. Nic więc dziwnego, że już prototypy zostały zamówione w liczbie 10 sztuk przez KM, natomiast pozytywne wyniki eksploatacyjne doprowadziły do zawarcia drugiego kontraktu na kolejne 23 modernizacje. W efekcie do końca 2011 roku KM powinno posiadać aż 33 składy EN57 z napędem asynchronicznym.

W podobny sposób postanowiło postąpić SKM w Trójmieście. Ponieważ składy EN57 z rozruchem impulsowym i silnikami prądu stałego nadal wykazywały się zbyt małą mocą w stosunku do potrzeb ruchu aglomeracyjnego, więc przewoźnik ten postanowił zamówić czteroczłonowy skład EN71 z napędem asynchronicznym. Jak wykazała eksploatacja wprowadzenie silników asynchronicznych dało pożądaną poprawę parametrów, więc w najnowszym przetargu postanowiono zrezygnować z wydłużania EN57 i zamówić przebudowę 17 składów tego typu. Drugą częścią tego zamówienia jest modernizacja dosyć już antycznych składów EW58 wyprodukowanych w latach 1974-80. Z resztek tej serii postanowiono zmodernizować cztery składy, z czego trzy zostaną wydłużone o dodatkowy wagon środkowy. Ponieważ składy EW58 mają napędne człony skrajne, więc przy parametrach EN71 AC wydłużenie jest możliwe, choć „zapas”wagonów środkowych uniemożliwia wydłużenie wszystkich czterech modernizowanych składów.

Dosyć nieoczekiwanie w zestawieniu znalazły się trzy składy EN57 zmodernizowane dla Województwa Łódzkiego, których numeracja jest kontynuacją składów dostarczonych dla SKM w Warszawie. Dodatkowo Województwo Lubelskie jest w trakcie przetargu na dostawę 5 składów EN57. Według dostępnych danych plany innych województw dotyczące zakupów składów EN57 obejmowały jedynie składy po remontach, natomiast zamówienia na zmodernizowane do standardu „AKM”czyli z napędem asynchronicznym zostały anulowane, aczkolwiek w tym zakresie mogą wystąpić największe „białe plamy”.

Interesującym był również obrót spraw w PR, które postanowiło zmodernizować dwa składy ED72 z zastosowaniem napędu asynchronicznego. Ponieważ modernizacja daje znaczny przyrost mocy, więc przewoźnik zdecydował się za zamówienie tych zespołów z prędkością maksymalną 130 km/h, czyli jeszcze w granicach technicznych możliwości a jednocześnie unikając „zabaw”w podwójną obsługę. Zakres modernizacji można uznać za najbardziej optymalny jak dla tej serii, choć można zapytać dlaczego jedynie dwa zespoły a nie cała seria? Przecież seria ED72 nie jest jakoś specjalnie liczna, więc ujednolicona modernizacja byłaby pożądana, natomiast w układzie modernizacji pojedynczych sztuk znacznie skomplikuje się sprawa późniejszej eksploatacji serii.

Jak więc można zauważyć jedynie 13 składów wyposażono w rozruch impulsowy, natomiast zastosowanie silników asynchronicznych okazało się sukcesem i już obejmuje przebudowę 60 składów. Przy czyn napęd ten jest dostępny na rynku od zaledwie 2 lat, natomiast modernizacje tego typu będą prowadzone przynajmniej do 2014 roku, więc ogólna liczba składów zmodernizowanych z zastosowaniem napędu asynchronicznego na pewno znacząco wzrośnie –o ile to już odpowie przyszłość.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
EN57
EN57KM
EN57AKM
EN71
EW58
EW60
Newag
ZNTK MM
Pesa
KM
SKM w Trójmieście
SKM w Warszawie
łódzkie
PR
ED72
  • tombou – 23.02.2011

    w jaki sposób dopuszczono predkosc 130?przeciez w przebudowanych en57AC ledwo dopuszczono 120 z powodu starych konstrukcyjnie wózków

  • sphinx – 23.02.2011

    Wózki po modernizacji bez problemu wytrzymują 130km/h. A jeszcze nie dopuszczono bo ZNTK MM już 2 miesiące spóźnia się z oddaniem składu. Jest też przetarg na 5 sztuk w lubelskim i będą to najbardziej "wypasione" AKMy w kraju - z wygodnymi siedzeniami, drzwiami odskokowo-przesuwnymi, Vmax 130km/h, gniazdkami przy fotelach, biletomatami, roletami przeciwsłonecznymi i klimatyzacją.

  • JSB – 23.02.2011

    @tombou Ale ED72 mają już nieco inne wózki, zero wężykowania itd.

  • R. Piech – 23.02.2011

    Inne wózki ma jedynie ED73 (tak nawiasem wózki o prędkości konstrukcyjnej 200 km/h), natomiast ED72 ma nieco zmodyfikowane typowe wózki, choć obecnie w Polsce istnieją rozwiązania ulepszające te wózki, które do 130 km/h się sprawdzą. Jednak od zawsze najważniejszym problemem EN57 i pochodnych do osiągania wyższych prędkości były dwie sprawy. Pierwsza i zasadnicza to zbyt mała moc (co silniki asynchroniczne eliminują), natomiast drugą sposób zawieszenia silnika. Ten drugi problem występuje nadal, choć wobec unowocześnionych elementów można mówić o realności podwyższenia prędkości do 130 km/h.

  • jatal – 23.02.2011

    @ sphinx: W lubelskim już obniżono wymóg do 120 km/h.

  • sphinx – 23.02.2011

    Wiem, zauważyłem kilka minut po przeczytaniu posta. Dobrze, że zostawili drzwi odskokowo-przesuwne.

  • JSB – 23.02.2011

    Problem z ED72 i IR jest inny. Można szacować że naprawa z modernizacją jest na poziomie 7mln/szt. Coś mi się o uszy obiło że pociągi IR odnotowały przychody pomniejszone o koszty zmienne na poziomie +10mln. I tyle wystarcza na dwie modernizacje plus coś ukręcone z przyszłych zysków IR. Więc wiadomo dlaczego tylko dwie. Za rok kolejne 4 itd, itd. Poza tym możliwe że więcej nie kwalifikowało się do NR w tym roku.

  • TLG – 24.02.2011

    Jednostki zakupione w Mińsku przez SKM Warszawa nie mają rozruchu impulsowego tylko tradycyjny elektropneumatyczny!

  • R. Piech – 24.02.2011

    @TLG, SKM w Warszawie jest innego zdania, cytat z ich strony: "dwa z nich poddały modernizacji wg dokumentacji EN57KM".

  • Victor AK – 24.02.2011

    Niestety, wrażenia z jazdy nie potwierdzają hura optymizmu władz SKM; jednostki 3001/3002 są na rozruchu oporowym. Proszę wierzyć - taka jest prawda.

  • gosc – 25.02.2011

    To też nie jest naped zoptymalizowany energetycznie. Nawet gdyby był - kolej i tak padnie wskutek celowego zadłużania., tak jak Port w Szczecinie. Ta dyskusja jest nieważna ( nikogo nie obrażam , ale nie szczegóły techniczne zadycydują o przyszłości !!) Kolej niemiecka też podupada. ("Jak nie zima - to owce w tunelu" - prasa.)

  • Warszawiak – 26.02.2011

    @R. Piech Potwierdzam uwagi kolegów, wielokrotnie jechałem "jugoEN57". Rozruch jest oporowy, poprzez wał kułakowy. Co ciekawe, mimo "modernizacji" (a raczej pozornego unowocześnienia wizualnego) to są jedne z najgłośniejszych i najbardziej trzęsących EN57 jakimi jechałem :/ Wiek ostoi i całej konstrukcji robi swoje. Strona SKM Warszawa podaje różne ciekawe rzeczy, m. in. to, że oporowe 14WE jest bardziej energooszczędne od Flirta :) Tylko że porównanie zrobiono przy osiągach maksymalnych obydwu pojazdów. W takim razie żarówka 10 W też jest bardziej energooszczędna od świetlówki 18 W, no bo pobiera mniej prądu :D

  • R. Piech – 27.02.2011

    @Warszawiak, Victor AK, TLG; OK, w takim razie "dla potomności" wprowadzam zmiany w artykule.

  • Robert – 01.03.2011

    Panie Ryszardzie - nie można otworzyć ostatniego zdjęcia.

  • R. Piech – 01.03.2011

    @Robert; niestety z tym obrazkiem występuje jakiś zagadkowy błąd.

  • Endrju – 01.03.2011

    Proszę spróbować usunąć kropki z nazwy pliku.

  • R. Piech – 01.03.2011

    @Endrju, miałeś w pełni rację, aż wstyd żeby po kilku latach pracy zapominać o takich błahostkach ;)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....