Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Będzie modernizacja dworca w Chełmie

inforail
05.06.2020 10:45
0 Komentarzy

Modernistyczny,przestrzenny, nowoczesny i …skąpany w zieleni – taki będzie zmodernizowanydworzec w Chełmie. Prace projektowe dobiegają końca, a rozpoczęcie przebudowydworca zaplanowane jest na przełomie 2020 i 2021 roku.

Wybudowany w latach 60. dworzec przejdzie olbrzymiąmetamorfozę, która pozwoli nadać mu nową formę. Głównym jej celem będziedostosowanie budynku do obecnych standardów w obsłudze podróżnych i wymagańtechnicznych. Dzięki temu znikną efekty przeprowadzonej pod koniec lat 90.przebudowy w stylu postmodernistycznym. Bryła obiektu utrzyma swój dawny,modernistyczny charakter, ale zostanie poddana modyfikacjom. Dworzec w Chełmiebędzie się składał z trzech kondygnacji. Na parterze zaprojektowano utrzymane wwysokim standardzie przestrzenie związane z obsługą podróżnych (hol/poczekalnie,kasy biletowe, ogólnodostępne toalety) oraz powierzchnie komercyjne iprzeznaczone na użytek samorządu lokalnego. Na pierwszym piętrze będą mieściłysię przestrzenie biurowe, a w podziemiu zaplecze techniczne budynku.

Dworzec w Chełmie tojedna z inwestycji Programu Inwestycji Dworcowych. Takich i podobnych projektówrealizujemy w Polsce bardzo wiele: w dużych i średnich miastach oraz w małychmiejscowościach. Woj. lubelskie bardzo zyskuje dzięki inwestycjom w kolej.Jeździmy coraz szybciej, wyruszając z piękniejących stacji. Celem, do któregodążymy, jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna w każdym regionienaszego kraju – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

W ramach ProgramuInwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w całej Polsce wybudujemy izmodernizujemy prawie dwieście dworców kolejowych. Jedenaście z nich, w tymdworzec w Chełmie, jest zlokalizowanych na terenie województwa lubelskiego.Głównym celem inwestycji jest poprawa komfortu podróżnych, a także estetyki,funkcjonalności i dostępności dworców dla wszystkich grup podróżnych. Ważnymaspektem przy podejmowaniu decyzji o modernizacji każdego dworca jest równieżwspółpraca z samorządem lokalnym, a ta w Chełmie przebiega wzorowo – dodałKrzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

Przebudowa chełmskiegodworca kolejowego ma symboliczny charakter. To w Chełmie miała zostać ulokowanaWschodnia Dyrekcja Kolei Państwowych, jednak ze względu na wybuch II wojnyświatowej nie udało się zrealizować tego ambitnego przedsięwzięcia. Jestemdumny, że po wielu latach chełmski dworzec kolejowy odzyska należny mu blask istanie się jedną z wizytówek miasta. Gruntowna przebudowa chełmskiego dworca tokolejny przykład harmonijnej współpracy samorządu Miasta Chełm i spółki PKPS.A. – powiedział Jakub Banaszek, prezydent Chełma.

Oprócz nowego zagospodarowania przestrzeni w budynku wprojekcie przebudowy uwzględniono kilka ciekawych rozwiązań architektonicznych.Hol dworca będzie posiadał wysokość dwóch kondygnacji, a na jednej z jego ścianzostanie umieszony plan miasta w formie orła. Jest on nawiązaniem do rozbudowyw 20-leciu międzywojennym miasta Chełm o Osiedle „Dyrekcja”. Układurbanistyczny tego osiedla przypominał kształtem zarys orła, co symbolizowałoodrodzenie państwa polskiego oraz jego rozwój gospodarczy. Interesującewykończenie wnętrz nie będzie jedynym nawiązaniem do lokalnego charakterudworca. Jego elewacja będzie wykonana z kredowojasnej cegły licowej. To z koleinawiązanie do przemysłu związanego z wydobyciem i przetwórstwem kredy, któredoprowadziło do rozwoju Chełma w latach 20. XX wieku. Przedstawiając inneinteresujące rozwiązania architektoniczne, warto wspomnieć o zadaszeniu częściplacu dworcowego. Dzięki temu stanie się on typowo miejskim placemprzewidzianym dla ogródków kawiarni i restauracji dworcowych, a także doodpoczynku. Bardzo istotnym elementem opracowywanego projektu jest równieżzieleń. Stanowi ona charakterystyczny dla architektury modernizmu kontrast zkredowojasną elewacją. Jest ona również symbolem dzisiejszych czasów, w którychtrwa walka ze zmianami klimatycznymi, a w budownictwie stosowane jest corazwięcej rozwiązań ograniczających negatywny wpływ budynków na środowisko.

Nowe rozwiązania przestrzenno-architektoniczne to nie konieczmian. Dworzec po przebudowie stanie się budynkiem nowoczesnym. Będzie w pełnidostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – poprzez likwidację barierarchitektonicznych, montaż ścieżek prowadzących w posadzce wewnątrz budynku i wbezpośrednim otoczeniu dworca, tablic z mapą dotykową obiektu oraz oznaczeń walfabecie Braille'a, które ułatwią orientację oraz poruszanie się osobomniewidzącym i niedowidzącym. Dla komfortu podróżnych na dworcu zostanązamontowane elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraznowoczesny system informacji głosowej. Poprawi się bezpieczeństwo, gdyż wramach inwestycji przewidziano montaż nowoczesnych systemów monitoringu,kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także systemu sygnalizacjipożaru. Całością nowych instalacji i urządzeń będzie zarządzał system BMS(Building Management System). Dodatkowo w budynku przewidziano systemywykorzystujące odnawialne źródła energii.

Przebudowa dworca w Chełmie jest jednym z projektówrealizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jeston współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko. (PKP SA)


Komentarze