Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Będzie więcej pociągów z Rybnika do Wodzisławia Śląskiego, docelowo 27 par

inforail
23.11.2017 11:13
0 Komentarzy

W drugiej połowie2018 r. na linii kolejowej między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim mają pojawićsię dodatkowe połączenia – po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowywane przezlokalne samorządy. Według planów docelowo kursować ma 27 par pociągów w ciągudoby.

Jak poinformował w czwartek urząd marszałkowski woj.śląskiego, w drugiej połowie 2018 r. wojewódzki samorząd we współpracy zRybnikiem i Wodzisławiem Śląskim zamierza uruchomić dodatkowe połączeniakolejowe na odcinku między tymi miastami.

„Liczba par pociągów wzrośnie do 27 w ciągu doby, co pozwolispełnić założenia: przynajmniej dwa pociągi w ciągu godziny w każdą stronę wgodzinach szczytu w dni robocze, pociąg co godzinę w każdą stronę pozagodzinami szczytu w dni robocze oraz przez cały dzień w dni wolne” – podałurząd marszałkowski.

Będzie to realizacja postulowanego od wielu miesięcy przezRybnik i Wodzisław Śląski zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów międzymiastami. Samorządowcy prowadzili rozmowy w tej sprawie z należącymi dowojewództwa Kolejami Śląskimi i urzędem marszałkowskim.

Władze Rybnika i Wodzisławia mają nadzieję, że zwiększenieczęstotliwości kursowania pociągów zmniejszy korki na łączących je drogach(szczególnie odcinku drogi krajowej 78) i – w efekcie – przysłuży się m.in.poprawie jakości powietrza.

Przejazd samochodem między Wodzisławiem Śląskim a Rybnikiem,np. nocą, jeśli nie ma ruchu, zajmuje zwykle około 20 minut. W dzień,szczególnie w godzinach szczytu, czas ten często zwiększa się dwukrotnie lubwięcej. Pociąg Kolei Śląskich pokonuje 12-km dystans między stacjami WodzisławŚląski i Rybnik w 18-20 minut, zatrzymując się po drodze na czterech przystankach.

Obecnie między Rybnikiem a Wodzisławiem kursuje osiem parpociągów Kolei Śląskich na dobę, głównie w relacji Katowice – Chałupki/Bohumin– Katowice, podobna liczba będzie w nowym rozkładzie (wprowadzanym 10 grudniabr.).

Koleje Śląskie sygnalizowały w ostatnich miesiącach, żepozytywnie podchodzą do zainteresowania miast uruchamianiem dodatkowychpołączeń. Spółka deklarowała takie planowanie, w uzgodnieniu z PKP PolskimiLiniami Kolejowym, przyszłorocznego rozkładu jazdy, by oprócz dotychczasowychpołączeń, objąć nim dodatkowe – między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim.

Według wcześniejszych wstępnych szacunków koszt kursowaniadodatkowych pociągów w drugiej połowie 2018 r. ma oznaczać dla każdego z miastwydatek ok. 300 tys. zł. Rybnik dofinansowuje tamtejszy Związek TransportuZbiorowego kilkunastoma milionami złotych rocznie.

Miasta starały się nie tylko o dodatkowe połączenia międzynimi, ale też o wydłużenie do Wodzisławia tras niektórych pociągów, kończącychteraz lub zaczynających swoje trasy w Rybniku. Dotyczy to np. obsługiwanegoprzez Przewozy Regionalne pociągu z Rybnika do Krakowa. Na razie wnowym rozkładzie obok pociągów relacji Rybnik – Kraków pojawi się nowepołączenie Rybnik – Rzeszów.

Wraz ze staraniami o dodatkowe kursy pociągów tamtejszesamorządy starają się poprawiać dostęp do kolei. Wodzisław Śląski, dzięki ponad10 mln zł unijnej dotacji, przebudowuje i rozbudowuje budynek tamtejszegodworca kolejowego, tworzy przy nim centrum przesiadkowe, a także buduje w mieścienowe drogi rowerowe. Prace przy dworcu kolejowym są przewidziane do wiosny 2019r., a przy części pozostałej infrastruktury rowerowej – do jesieni 2018 r.

Samorząd Rybnika wiosną br. obniżył ceny biletów komunikacjimiejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie. Miasto zrobiło teżwizję lokalną każdego z przystanków kolejowych przy trasie do Wodzisławiasprawdzając, jak daleko jest do osiedli, jak wygodne są dojścia czy dojazdyrowerem. Choć w niektórych miejscach potrzebne okazały się duże inwestycje, wczęści efekt okazał się możliwy do osiągnięcia niewielkimi nakładami.


Komentarze