TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Bezemisyjna Coradia iLint ? jak to działa?
InfoRail - Opublikowano: 21.09.2016 11:31:37 2 komentarze
Bezemisyjna Coradia iLint ? jak to działa?

Ciekawy pojazd na targach InnoTrans zaprezentował Alstom. To bezemisyjna Coradia iLint. Poniżej prezentujemy garść informacji technicznych związanych z działaniem jednostki.

Obecnie operatorzy kolejowi najczęściej korzystają ze spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi ruchu pasażerskiego na sieciach niezelektryfikowanych. Towarzysząca temu emisja CO2 i poziom hałasu generowane przez te pociągi zmniejszają całościowy ekologiczny efekt transportu kolejowego. Dlatego Alstom postanowił zaprojektować nowy, bezemisyjny pociąg regionalny stanowiący "cichą" alternatywę: Coradia iLint.

Jest to pociąg zasilany przez wodorowe ogniwa paliwowe, emitujący wyłącznie parę wodną i skroploną wodę, generujący niski poziom hałasu podczas jazdy. Alstom jest jednym z pierwszych producentów taboru kolejowego na świecie, którzy opracowali pociąg pasażerski w oparciu o taką technologię. Firma zobowiązała się do zmniejszenia ogólnego zużycia energii w swoich rozwiązaniach technicznych o 20% do roku 2020.

CORADIA iLint jest wyjątkowy ze względu na kombinację różnych elementów innowacyjnych: czysta konwersja energii, elastyczny magazyn energii oraz inteligentne zarządzanie mocą trakcji i dostępnej energii. Oprócz aspektu ekologicznego, wodór ma dużo więcej zalet ? jest dostępny i konkurencyjny cenowo, ponieważ jest najczęściej występującym we wszechświecie pierwiastkiem.

Ogniwo paliwowe i magazyn energii

Ogniwo paliwowe stanowi rdzeń systemu, podstawowe źródło energii do zasilania pociągu. Jest ono zasilane wodorem na żądanie, a pociągi są zasilane z trakcji elektrycznej. Ogniwo paliwowe dostarcza energię elektryczną poprzez połączenie wodoru zmagazynowanego w zbiornikach pokładowych z tlenem pochodzącym z powietrza. Jedyne "spaliny" to para wodna i skroplona woda. Pociąg nie emituje żadnych gazów cieplarnianych ani cząstek, a energia elektryczna jest wytwarzana bez generatora czy turbiny, co sprawia, że proces ten jest dużo szybszy i bardziej efektywny.

Sprawność systemu opiera się również na magazynowaniu energii w wysokowydajnych bateriach litowo-jonowych. Bateria magazynuje energię z ogniwa paliwowego, gdy nie jest ona potrzebna dla trakcji, lub z energii kinetycznej pociągu podczas hamowania elektrycznego, jednocześnie wspierając dostarczanie energii podczas fazy przyspieszania. Baterie gromadzą tę energię, która nie jest natychmiast zużywana, aby następnie dostarczyć ją w razie potrzeby. Prowadzi to do lepszego zarządzania zużyciem paliwa.

Podczas fazy przyspieszania moc ogniwa paliwowego będzie wykorzystywana głównie do zasilania trakcji zgodnie z zapotrzebowaniem, przez przetwornicę trakcyjną, oraz do zasilania systemów pokładowych, również według zapotrzebowania, poprzez konwerter pomocniczy. Dodatkowo podczas tych faz moc pochodząca z baterii zostanie wykorzystana do zwiększenia przyspieszenia. Poziom mocy ogniwa paliwowego zależy od amplitudy i czasu trwania wysokiego zapotrzebowania mocy: krótkie fazy przyspieszania z ograniczonym zapotrzebowaniem mocy będą obsługiwane głównie przez baterię. Tylko dłuższe fazy o wysokim poborze energii prowadzą do pełnego poboru energii z ogniwa paliwowego.

W fazie wolniejszego przyspieszania lub wybiegu część mocy ogniwa paliwowego zostanie wykorzystana do ładowania baterii, a część do zasilania systemów pokładowych poprzez przetwornicę pomocniczą. Jeśli bateria zostanie naładowana do wystarczającego poziomu, ogniwo paliwowe zmniejszy swoją moc, aby zasilać tylko systemy pokładowe /przetwornicę pomocniczą. Pozwoli to zmniejszyć zużycie wodoru.

Podczas fazy hamowania ogniwa paliwowe zostają prawie całkowicie wyłączone. Falownik trakcyjny zasila złącze prądu stałego energią elektryczną generowaną z energii kinetycznej pojazdu. Ta moc jest wykorzystywana do zasilania układów pokładowych poprzez przetwornicę pomocniczą. Nadwyżka mocy służy do ładowania baterii. Jest to wtórne wytwarzania energii. System ten ma dodatkową zaletę, mianowicie oszczędza wodór.

Ponieważ energia wytworzona lub odzyskana z hamowania jest zarządzana w inteligentny sposób, CORADIA iLint dorównuje pod względem zasięgu i wydajności podobnym pociągom regionalnym, niemalże bez wpływu na środowisko.

Podejście systemowe

Aby jak najbardziej ułatwić operatorom kolejowym wprowadzenie pociągów CORADIA iLint do eksploatacji, Alstom oferuje kompletny pakiet, obejmujący sam pociąg wraz z usługami serwisowania oraz całą infrastrukturą wodorową - wszystko od jednego dostawcy. Dzięki temu operator może skoncentrować się na swoich kluczowych kompetencjach, natomiast Alstom i jego partnerzy (którzy zostaną upublicznieni w późniejszym terminie) dbają o cały tabor i sprawy związane z wodorem. Pociąg może być obsługiwany na całej sieci klejowej w Niemczech, po uzyskaniu homologacji.

Oparty na rodzinie CORADIA: sprawdzony pociąg regionalny

Pociągi modułowe produkcji Alstom z rodziny Coradia udowodniły swoją wartość przez ponad 16 lat eksploatacji na torach. Na całym świecie sprzedano ponad 2400 tych pociągów, które charakteryzują się wysokim wskaźnikiem gotowości eksploatacyjnej. CORADIA iLint bazuje na sprawdzonym w praktyce pociągu z napędem spalinowym, CORADIA Lint 54. Zastąpienie trakcji spalinowej przez technologię ogniw paliwowych pozwala na zrównoważoną eksploatację pociągu, którego wydajność dorównuje zwykłym pociągom regionalnym. Pociągi będą miały osiągi porównywalne do najnowszej generacji spalinowych zespołów trakcyjnych Lint, np. będą osiągać taką samą prędkość maksymalną 140 km/h, oraz porównywalne wartości przyspieszenia i hamowania. Ponadto pociągi będą miały ten sam poziom komfortu i zdolności przewozowych. Pociągi te są konstruowane i produkowane w zakładzie Alstom w Salzgitter (Niemcy).



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Alstom
  • jatal – 21.09.2016

    Jak czytamy celem jest obniżenie ogólnego zużycia energii o 20%. Ciekawe tylko jak to będzie liczone. Ile energii potrzeba na wytwarzanie wodoru, jego sprężanie, przechowywanie czy przewożenie oraz jaki udział w tych 20% oszczędności mają inne pomysły np. oświetlenie diodowe.No i jeszcze jeden aspekt - parametry pojazdu będą porównywalne a cena?

  • hehuh – 24.09.2016

    Jak powszechnie wiadomo para wodna jest również gazem cieplarnianym, więc czy to takie super ekologiczne rozwiązanie?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....