Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bezemisyjna Coradia iLint ? jak to działa?

inforail
21.09.2016 09:31
0 Komentarzy

Ciekawy pojazd natargach InnoTrans zaprezentował Alstom. To bezemisyjna Coradia iLint. Poniżejprezentujemy garść informacji technicznych związanych z działaniem jednostki.

Obecnie operatorzy kolejowi najczęściej korzystają zespalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi ruchu pasażerskiego na sieciachniezelektryfikowanych. Towarzysząca temu emisja CO2 i poziom hałasu generowaneprzez te pociągi zmniejszają całościowy ekologiczny efekt transportukolejowego. Dlatego Alstom postanowił zaprojektować nowy, bezemisyjny pociągregionalny stanowiący „cichą” alternatywę: Coradia iLint.

Jest to pociąg zasilany przez wodorowe ogniwa paliwowe,emitujący wyłącznie parę wodną i skroploną wodę, generujący niski poziom hałasupodczas jazdy. Alstom jest jednym z pierwszych producentów taboru kolejowego naświecie, którzy opracowali pociąg pasażerski w oparciu o taką technologię.Firma zobowiązała się do zmniejszenia ogólnego zużycia energii w swoichrozwiązaniach technicznych o 20% do roku 2020.

CORADIA iLint jest wyjątkowy ze względu na kombinacjęróżnych elementów innowacyjnych: czysta konwersja energii, elastyczny magazynenergii oraz inteligentne zarządzanie mocą trakcji i dostępnej energii. Opróczaspektu ekologicznego, wodór ma dużo więcej zalet ? jest dostępny ikonkurencyjny cenowo, ponieważ jest najczęściej występującym we wszechświeciepierwiastkiem.

Ogniwo paliwowe imagazyn energii

Ogniwo paliwowe stanowi rdzeń systemu, podstawowe źródłoenergii do zasilania pociągu. Jest ono zasilane wodorem na żądanie, a pociągisą zasilane z trakcji elektrycznej. Ogniwo paliwowe dostarcza energięelektryczną poprzez połączenie wodoru zmagazynowanego w zbiornikach pokładowychz tlenem pochodzącym z powietrza. Jedyne „spaliny” to para wodna iskroplona woda. Pociąg nie emituje żadnych gazów cieplarnianych ani cząstek, aenergia elektryczna jest wytwarzana bez generatora czy turbiny, co sprawia, żeproces ten jest dużo szybszy i bardziej efektywny.

Sprawność systemu opiera się również na magazynowaniuenergii w wysokowydajnych bateriach litowo-jonowych. Bateria magazynuje energięz ogniwa paliwowego, gdy nie jest ona potrzebna dla trakcji, lub z energiikinetycznej pociągu podczas hamowania elektrycznego, jednocześnie wspierającdostarczanie energii podczas fazy przyspieszania. Baterie gromadzą tę energię,która nie jest natychmiast zużywana, aby następnie dostarczyć ją w raziepotrzeby. Prowadzi to do lepszego zarządzania zużyciem paliwa.

Podczas fazy przyspieszania moc ogniwa paliwowego będziewykorzystywana głównie do zasilania trakcji zgodnie z zapotrzebowaniem, przezprzetwornicę trakcyjną, oraz do zasilania systemów pokładowych, również wedługzapotrzebowania, poprzez konwerter pomocniczy. Dodatkowo podczas tych faz mocpochodząca z baterii zostanie wykorzystana do zwiększenia przyspieszenia.Poziom mocy ogniwa paliwowego zależy od amplitudy i czasu trwania wysokiegozapotrzebowania mocy: krótkie fazy przyspieszania z ograniczonymzapotrzebowaniem mocy będą obsługiwane głównie przez baterię. Tylko dłuższefazy o wysokim poborze energii prowadzą do pełnego poboru energii z ogniwapaliwowego.

W fazie wolniejszego przyspieszania lub wybiegu część mocyogniwa paliwowego zostanie wykorzystana do ładowania baterii, a część dozasilania systemów pokładowych poprzez przetwornicę pomocniczą. Jeśli bateriazostanie naładowana do wystarczającego poziomu, ogniwo paliwowe zmniejszy swojąmoc, aby zasilać tylko systemy pokładowe /przetwornicę pomocniczą. Pozwoli tozmniejszyć zużycie wodoru.

Podczas fazy hamowania ogniwa paliwowe zostają prawiecałkowicie wyłączone. Falownik trakcyjny zasila złącze prądu stałego energiąelektryczną generowaną z energii kinetycznej pojazdu. Ta moc jestwykorzystywana do zasilania układów pokładowych poprzez przetwornicępomocniczą. Nadwyżka mocy służy do ładowania baterii. Jest to wtórnewytwarzania energii. System ten ma dodatkową zaletę, mianowicie oszczędzawodór.

Ponieważ energia wytworzona lub odzyskana z hamowania jestzarządzana w inteligentny sposób, CORADIA iLint dorównuje pod względem zasięgui wydajności podobnym pociągom regionalnym, niemalże bez wpływu na środowisko.

Podejście systemowe

Aby jak najbardziej ułatwić operatorom kolejowymwprowadzenie pociągów CORADIA iLint do eksploatacji, Alstom oferuje kompletnypakiet, obejmujący sam pociąg wraz z usługami serwisowania oraz całąinfrastrukturą wodorową – wszystko od jednego dostawcy. Dzięki temu operatormoże skoncentrować się na swoich kluczowych kompetencjach, natomiast Alstom ijego partnerzy (którzy zostaną upublicznieni w późniejszym terminie) dbają ocały tabor i sprawy związane z wodorem. Pociąg może być obsługiwany na całejsieci klejowej w Niemczech, po uzyskaniu homologacji.

Oparty na rodzinieCORADIA: sprawdzony pociąg regionalny

Pociągi modułowe produkcji Alstom z rodziny Coradiaudowodniły swoją wartość przez ponad 16 lat eksploatacji na torach. Na całymświecie sprzedano ponad 2400 tych pociągów, które charakteryzują się wysokimwskaźnikiem gotowości eksploatacyjnej. CORADIA iLint bazuje na sprawdzonym wpraktyce pociągu z napędem spalinowym, CORADIA Lint 54. Zastąpienie trakcjispalinowej przez technologię ogniw paliwowych pozwala na zrównoważonąeksploatację pociągu, którego wydajność dorównuje zwykłym pociągom regionalnym.Pociągi będą miały osiągi porównywalne do najnowszej generacji spalinowychzespołów trakcyjnych Lint, np. będą osiągać taką samą prędkość maksymalną 140km/h, oraz porównywalne wartości przyspieszenia i hamowania. Ponadto pociągibędą miały ten sam poziom komfortu i zdolności przewozowych. Pociągi te sąkonstruowane i produkowane w zakładzie Alstom w Salzgitter (Niemcy).


Komentarze