TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Budowa szybkiej kolei w Hiszpanii
Lech Pudło - Opublikowano: 03.07.2014 08:50:10 1 komentarz
Budowa szybkiej kolei w Hiszpanii
Hiszpania jest jednym z krajów europejskich o najbardziej rozbudowanej sieci kolei dużych prędkości. System kolei AVE (Hiszpańska Kolej Dużych Prędkości) jest systematycznie rozbudowywany i stanowi ważny element przewozów pasażerskich pomiędzy aglomeracjami i dużymi miastami w kraju. Docelowo system kolei AVE ma być połączony z systemem TGV we Francji.Pierwsza linia kolei dużych prędkości w Hiszpanii Hiszpania po wejściu do Unii Europejskiej przeżywała okres boomu gospodarczego. Przyłączenie do Unii w 1986 roku pozwoliło na skorzystanie w szerokim zakresie ze środków pomocowych. Znaczna część tych środków została przeznaczona na rozwój infrastruktury transportowej, w tym tras szybkiej kolei.Pierwsza linia kolei dużych prędkości o długości 471 km powstała na trasie Madryt - Sewilla, na przełomie lat 80. i 90. tych ubiegłego wieku, w związku z organizacją wystawy Expo 92 w Sewilli. Linię tę nazwano NAFA. Znaczna część trasy była modernizacją istniejących linii kolejowych. Tylko fragmentarycznie dobudowano nowe odcinki. Jedynie przy przekraczaniu pasma gór Sierra Morena, odcinku 13 km, parametry linii są znacznie ograniczone, m. in. prędkość maksymalną zmniejszono do 70 km/h. Linia ta zaprojektowana i wykonana została jako normalnotorowa, pomimo występującego szerokiego rozstawu torów w Hiszpanii. Linię tę otwarto w kwietniu 1992 roku. Średni koszt trwającej 4,5 roku budowy linii NAFA wyniósł 4,7 mln euro/km. Po otwarciu w 1993 roku linia NAFA przewiozła 3 mln pasażerów, by na przełomie wieku osiągnąć 5,6 mln pasażerów rocznie.Budowa kolejnych odcinków Sukces i popularność pierwszej linii skłonił hiszpańskie koleje RENFE do budowy kolejnych linii tego typu. Budowę linii Madryt - Barcelona zamierzano zrealizować w pierwszej kolejności, ale z powodu dostępnych małych środków finansowych decyzja o budowie zapadła dopiero po kilku latach. W roku 1997 powołano urząd GIF do nadzoru nad budową kolejnych odcinków kolei dużych prędkości, nazwanych LAV. Budowę planowano realizować z dofinansowaniem z Unii Europejskiej. Przewidywano budowę linii: Madryt - Saragossa - Barcelona i dalej do granicy Francji, Madryt - Segowia - Salamanka/Valladolid, Madryt - Walencja oraz przedłużenie linii NAFA do Kordoby.Odcinek z Kordoby do Malagi, będący odgałęzieniem linii do Sewilli oddawano etapami: w 2004 roku do Antequery, a w 2007 do Malagi. W roku 2005 oddano do użytkowania krótki 20,5 km odcinek kolei dużych prędkości Madryt - Toledo, jako odgałęzienie linii do Sewilli.Odcinek z Madrytu do Saragossy i Lleidy oddano w roku 2003, a odcinek do Barcelony w roku 2008. Koszt budowy linii Madryt - Barcelona osiągnął niemal 8 mld euro. Przekroczenie granicy hiszpańsko - francuskiej zrealizowano wspólnie przez obydwa państwa, ze wsparciem finansowym UE. Koszt tej budowy wyniósł 1,1 mld euro. Realizację odcinka Perpignian - Figueres zakończono w roku 2010, a ciekawostką jest zmiana kierunku ruchu po stronie francuskiej z lewostronnego na prawostronny. Odcinek do stolicy Katalonii do Figueres oddano do eksploatacji pod koniec roku 2012. Pod koniec 2007 roku oddano do eksploatacji kolejną linię dużych prędkości: Madryt - Valladolid o długości 180 km. Linia do Valladolid poprowadzona została częściowo nową trasą z przekroczeniem gór Guadarrama tunelem o długości aż 28,4 km (piąty na świecie), skracając trasę o ponad 68 km. Koszt tej trasy wyniósł aż 4,2 mld euro. Linia ta posiada odgałęzienie do Medina del Campo.W końcu roku 2010 otwarto linię Madryt - Walencja/Albacete, a w roku 2013 jej przedłużenie do Alicante. Długość odcinka z Madrytu do Walencji wynosi 391 km, odgałęzienia do Albacete 70 km, a przedłużenia do Alicante 171 km.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Hiszpania
Renfe
KDP
  • rfvrf – 03.07.2014

    AVE jak już

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....