TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Chińskie lokomotywy elektryczne produkcji CSR
Ryszard Piech - Opublikowano: 12.01.2010 18:48:33 13 komentarzy
Chińskie lokomotywy elektryczne produkcji CSR

Niespodziewanie nasz cykl poświęcony chińskiemu taborowi kolejowemu nabrał krajowego znaczenia, wraz z ofertą CSR Zhuzhou złożoną w postępowaniu na 11 pojazdów dla Kolei Mazowieckich. Ofertę zakładów CSR w zakresie wagonów pasażerskich, SZT oraz składów metra prezentowaliśmy już na łamach InfoRail i InfoTram. W niniejszym artykule przyjrzymy się ofercie w zakresie lokomotyw elektrycznych.

Lokomotywy SS3B

Lokomotywy typu SS3B są maszynami o przeznaczeniu towarowym. Maszyna o układzie osi Co’Co’+ Co’Co’ma moc 2 x 4,35 MW i przy nacisku na oś 23 t daje moc pociągową podczas rozruchu 2x 470,9 kN oraz moc ciągłą 2 x 317,8 kN. Towarowa specyfikacja determinuje prędkość maksymalną wynoszącą 100 km/h. Lokomotyw ma długość 41,616 metra i szerokość 3,1 metra. Maszyna ta stanowi rozwojową wersję jednosekcyjnych lokomotyw typu SS3 zaprojektowanych do pracy pod napięciem 25 kV 50 Hz.

Lokomotywy DJ2

Lokomotywy DJ2 są pierwszymi maszynami z silnikami prądu przemiennego, które zostały opracowane w Chinach i do których producent posiada własne prawa patentowe. Pojazdy DJ2 są na wskroś uniwersalnymi lokomotywami przeznaczonymi do przewozów pasażerskich z prędkościami do 200 km/h, jak również do lekkich przewozów towarowych, gdzie wystarczająca jest siła pociągowa 233 kN. Maszyna posiada typowy układ osi Bo’Bo’, natomiast zainstalowana moc silników wynosi 4,8 MW. Zasilanie z sieci trakcyjnej o napięciu 25 kV 50 Hz AC jest przetwarzane na prąd stały, a następnie ponownie na prąd przemienny, który jest kierowany do silników trakcyjnych. Układ przekształtników został zbudowany z wykorzystaniem technologii GTO. Lokomotywa o masie 84 ton ma nacisk na oś rzędu 21t, co pozwala na jej wykorzystywanie na większości zelektryfikowanych tras w Chinach. Z racji swoich właściwości maszyny tej serii mogą znaleźć zastosowanie w Europie.

Lokomotywy SS9

Jeszcze przed powstaniem udanych maszyn DJ2 w ofercie pojawiła się seria SS9, która była przeznaczona do ciągnięcia ciężkich pociągów pasażerskich. Maszyna SS9 ma układ osi Co’Co’, moc ciągłą 4,8 MW, siłę pociągową 169 kN i prędkość maksymalną 170 km/h. Pomimo większej liczby osi zastosowanie silników na prąd stały odbija się w dosyć słabych parametrach, zwłaszcza w porównaniu z DJ2.

Lokomotywy Harmony HXD

Ponieważ napęd z wykorzystaniem silników prądu przemiennego udowodnił swoich zalet, więc Ministerstwo Kolei Chin zamówiło najpierw serię 180 towarowych lokomotyw elektrycznych o dużej mocy, które niedawno zostało rozbudowane o 400 kolejnych. Maszyny generacji Harmony zastępują w produkcji lokomotywy SS3B i cechują się znacznie lepszymi parametrami trakcyjnymi. Lokomotywy o układzie osi Bo’Bo’+ Bo’Bo’mają moc 7,2 MW są w stanie uciągnąć pociąg towarowy o masie 5500 ton z prędkością 120 km/h. Powstały one na bazie współpracy z koncernem Siemens i w najbliższej przyszłości staną się głównym „wołem pociągowym”w Chinach.

Lokomotywy dla Iranu

Na zamówienie kolei irańskich powstały lokomotywy normalnotorowe typu TM1 i w późniejszym czasie TM2. Główna różnica pomiędzy oboma seriami dotyczy wyglądu zewnętrznego. Lokomotywy te mają kabinę jedynie z jednej strony i zakładają ich użytkowanie w parach, gdzie pomiędzy nie ma być wstawianych do 10 wagonów pasażerskich. Na oficjalnej stronie CSR mowa jest o piętrowych wagonach środkowych, jednak brak jest wzmianki jakoby koleje irańskie takowe zamówiły. Lokomotywy TM1 zostały dostarczone do obsługi linii Teheran-Mehrsharhr, natomiast maszyny TM2 do trasy Teheran-Karachi. Jedna sekcja ma układ osi Bo’Bo’, moc 3,2 MW, ciągłą siłę pociągową 135,1kN oraz prędkość maksymalną 140 km/h. Masa lokomotywy wynosi 88t, co daje nacisk na oś 22 t. Maszyny pracują pod napięciem sieci trakcyjnej 25 kV 50 Hz AC, natomiast zastosowane silniki są prądu stałego.

Lokomotywy na szeroki tor 1520 mm

Jednym z najbardziej spektakularnych dostaw zagranicznych, jaką wykonało CSR Zhuzhou,  była dostawa trzech lokomotyw elektrycznych o prędkości maksymalnej 200 km/h, które zostały zakupione w celu obsługi trakcyjnej dla zakupionych w Talgo składów wagonowych.  W późniejszym czasie KTŻ zakupiło dodatkowe dwie maszyny. Lokomotywy bazują na serii DJ2, choć wyposażenie elektryczne dostarczył Siemens. Maszyny pracują pod zasilaniem 25 kV 50 Hz AC i posiadają moc 4,8 MW i generuje ciągłą siłę trakcyjną 206 kN. Długość maszyny to 20,032 metra i wysokość 4,64 m. Została ona dostosowana do pracy w temperaturze do -50℃.

Zamówienia dla szerokiego toru obejmują również 15 maszyn dla kolei uzbekistańskich. UTJ postanowiło zamówić lokomotywy uniwersalne o układzie osi Bo’Bo’Bo’i nacisku na oś 23 t. Dzięki temu pojazd ma moc 6 MW i oferuje siłę pociągową 450 kN podczas startu oraz 410 kN ciągłej. Prędkość maksymalna wynosi 120 km/h.

Przedstawione w niniejszym artykule produkty to oferta zawarta na stronie producenta i nie oznacza wszystkich typów. Patrząc na tą ofertę można stwierdzić, że Kolejom Mazowieckim zaoferowana została zmodyfikowana wersja lokomotywy DJ2. Niestety CSR nie może poszczycić się dostawami w zakresie zasilania 3 kV DC, gdyż wszystkie dostawy były realizowane pod napięcie 25 kV 50 Hz AC. Dodatkowo można mieć zastrzeżenia odnośnie doświadczenia z wagonami sterowniczymi, gdyż CSR nie dostarczało jeszcze w tym zakresie, natomiast przewoźnik ma wagony konkretnego typu, z którymi nowe lokomotywy muszą współpracować. Czy ostatecznie lokomotywy elektryczne CSR pojawią się w Kolejach Mazowieckich pokaże czas, natomiast mimo wszystko producent ma doświadczenie w tym i w pojazdach o prędkości maksymalnej 200 km/h.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Chiny
CSR
CSR Zhuzhou
KM
Koleje Mazowieckie
lok.
  • Maciek – 12.01.2010

    Gdyby była pewność, że te loki dla KM, to będzie taki Eurosprinter (a przynajmniej wyposażenie elektryczne), w chińskim "opakowaniu" o jakości wykonania Siemensa, to zmienia to trochę sytuację... tyle, że takie cuda, chyba w rzeczywistości się nie zdarzają...

  • R. Piech – 12.01.2010

    Mało prawdopodobne aby Siemens chciał sam sobie pociąć skrzydła wpuszczając mega tanią konkurencję do Europy.

  • Maciek – 13.01.2010

    Z drugiej strony Siemens, mógłby z tym producentem przygotować wersję "budżetową" lokomotywy, dla biedniejszych przewoźników, na zasadzie, zdobywania przewagi nad Bombardierem...

  • Piotr – 13.01.2010

    Czeka nas wiec DJ2 z falownikiem ?

  • Maciek – 13.01.2010

    Szczerze mówiąc, wydaje mi się, że falownik to dzisiaj raczej standardowy napęd w lokomotywach elektr.

  • Warszawiak – 14.01.2010

    Zgadza się, ale falowniki robi się dzisiaj raczej na IGBT a nie na trochę już przestarzałych tyrystorach GTO... Co jest poza tym z tym przetargiem? Cisza trwa już długo. Otwarcie ofert było dawno. KM wciąż myślą, jak uwalić CSR?

  • R. Piech – 14.01.2010

    Spekulując powiedziałbym, że cisza wynika z faktu, że Chińczycy złożyli ważną ofertę i teraz szukany jest sposób anulowania postępowania. Ale podkreślam to tylko spekulacje.

  • Diushy – 14.01.2010

    Kto pisał ten tekst? SS3B: moc ciągła w kN???!!! Lokomotywy dla Iranu: co to jest ciągła siła pociągowa? Nie ma czegoś takiego! Siła pociągowa w pojazdach trakcyjnych zmienia się wraz z prędkością i to dla danej prędkości można podać określoną wartość siły pociągowej! Proponuję pisanie tego typu tekstów osobom o przynajmniej minimalnej znajomości tematu! POZDRAWIAM

  • R. Piech – 15.01.2010

    @Diushy, kN przy mocy, to "czeski błąd", natomiast mam pytanie jak byś przetłumaczył takie stwierdzenie "Continuous Traction Effort", które pojawia eię jako drugi parametr po "Starting traction effort". Skąd niby mam wziąć prędkość przy jakiej wartość zmierzono jak producent jej nie podał?

  • Diushy – 15.01.2010

    @R.Piech , tak właśnie bym to przetłumaczył, jak jest w powyższym tekście. Natomiast proszę nie odczytywać mojego postu jako zarzut, skoro jest to wierne i właściwe tłumaczenie. POZDRAWIAM

  • Warszawiak – 15.01.2010

    Nie jestem ekspretem, ale wydaje mi się, że Continous Tracion Effort to siła pociągowa na haku osiągana przy mocy ciągłej. Język angielski lubi nieraz takie skrócenia.

  • – 17.01.2010

    No, ciekaw jestem, czy ta DJ2 - jeśli Chińczycy będą ją w stanie wykonać w wersji dla 3 kV, bo to przecież wszystko są klony zachodnich rozwiązań, a nie ich oryginalna myśl techniczna - zachowałaby oryginalne parametry. Szczerze wątpię i wolałbym, żeby Koleje Mazowieckie nie stały się tu królikiem doświadczalnym.

  • Sergente – 17.01.2010

    No, ciekaw jestem, czy ta DJ2 - jeśli Chińczycy będą ją w stanie wykonać w wersji dla 3 kV, bo to przecież wszystko są klony zachodnich rozwiązań, a nie ich oryginalna myśl techniczna - zachowałaby oryginalne parametry. Szczerze wątpię i wolałbym, żeby Koleje Mazowieckie nie stały się tu królikiem doświadczalnym.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....