Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co dalej z linią Chabówka – Nowy Sącz?

inforail
27.04.2016 09:40
0 Komentarzy

Jest stanowisko MIB wsprawie budowy nowej linii kolejowej Podłęże ? Szczyrzyc ?Tymbark/Mszana Dolnai modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka- Nowy Sącz.

A zatem, jak poinformował Piotr Stomma, podsekretarz stanu wMIB, obecnie inwestycja ujęta jest na liście rezerwowej w Krajowym ProgramieKolejowym do roku 2023 r. przyjętym uchwałą Rady Ministrów z dnia 15 września2015 r. Koszt realizacji przedmiotowego projektu wstępnie został oszacowany na8,9 mld zł. Wstępne analizy uszczegóławiające (w trakcie odbioru od wykonawcy)? określają koszt projektu na kwotę 7,15 mld zł.

Projekt znajduje się w fazie przygotowawczej. Obecny etapprac projektowych polega na aktualizacji studium wykonalności. W tokuprowadzonych prac Komitet Inwestycyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjąłdecyzję o wyborze najkorzystniejszego wariantu i opcji dla przedmiotowegoprojektu. Proponowane przez wykonawcę warianty budowy nowych linii oraz opcjemodernizacji istniejącej linii zostały szczegółowo przeanalizowane pod kątemkryteriów społecznych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych. Wskazanywariant obejmuje budowę nowych linii kolejowych z Podłęża do Tymbarku (linia622) i Mszany Dolnej (linia 623) rozwidlających się w miejscowości Szczyrzycoraz modernizacji istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz (linia 104). Nowelinie kolejowe nr 622 i 623 będą liniami dwutorowymi z wyjątkiem jednotorowychodcinków Szczyrzyc ? Tymbark oraz Szczyrzyc ? Mszana Dolna. Zakładane jestwybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych oraz modernizacja odcinka odługości 74,5 km.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa we współpracy zPKP PLK SA podjęło działania mające na celu określenia źródeł finansowania dlaprojektu budowy linii kolejowej Podłęże ? Piekiełko. Działania te sąwypełnieniem m.in. postulatu Senackiej Komisji Infrastruktury zawartego wStanowisku Komisji w sprawie budowy linii kolejowej Podłęże ? Piekiełko z 12kwietnia br.

Rekomendowane jest finansowanie budowy nowej linii kolejowejna odcinku Podłęże ? Piekiełko i modernizacja linii nr 104 jednocześnie z kilkuźródeł (montaż finansowy). Obecnie trwa analiza możliwości etapowania projektui przypisania do poszczególnych etapów stosownych źródeł finansowania. Wstępniezakłada się finansowanie projektu ze środków pochodzących z obligacji, EFSIoraz Funduszy UE. Do końca kwietnia br. planowane jest ustalenie we współpracyz PKP PLK SA możliwych wariantów etapowania projektu i podjęcia pogłębionychanaliz i dalszych działań w celu zabezpieczenia źródeł finansowania.

?Budowa nowej linii kolejowej Podłęże ? Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104Chabówka – Nowy Sącz? nabiera szczególnej wagi w świetle prowadzonych pracmających na celu uruchomienie nowego korytarza towarowego nr 11, zwanego?bursztynowym?, który połączy Polskę ze Słowacją, Węgrami i Słowenią. Pozrealizowania ww. inwestycji ruch kolejowy w korytarzu od przejścia granicznegodo Krakowa odbywałby się trasą: (Plavec)-Muszyna ? Nowy Sącz ? Tymbark ?Szczyrzyc ? Kraków Podłęże, liniami nr 96, 104 oraz nowo wybudowanym odcinkiemlinii. Dalej: Mysłowice/Tunel ? Radom ? Warszawa/Łuków ? Terespol.

W chwili obecnej Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwapracuje nad aktualizację Krajowego Programu Kolejowego. Procedura aktualizacjiKPK związana jest m.in. z koniecznością przeglądu poszczególnych elementówobecnie obowiązującego Programu pod kątem poziomu wykorzystania środków zperspektywy UE 2007?2013. Rewizja dokumentu wynika również z potrzebydostosowania jego postanowień do rozwoju infrastruktury kolejowej zarówno podwzględem sposobu zarządzania nią jak i finansowania. Na obecnym etapie pracresort prowadzi wnikliwe analizy poszczególnych pozycji inwestycyjnych wobszarze infrastruktury kolejowej. Dobrze przygotowana aktualizacja KPK stworzynowe możliwości dla sprawnego wdrażania najbardziej potrzebnych z punktuwidzenia sektora kolejowego inwestycji. Ewentualna zmiana KPK musi być zgodna zdokumentami zaakceptowanymi przez KE (np. Dokument Implementacyjny do StrategiiRozwoju Transportu, który określa priorytety inwestycyjne dla perspektywy2014-2020) oraz określonymi przez Ministerstwo Rozwoju celami certyfikacjiśrodków UE. Powyższe działanie wymaga także rewizji założeń strategicznych wcelu zapewnienia spójności poszczególnych dokumentów.

Przewiduje się, że proces aktualizacji KPK zostaniesfinalizowany w II połowie bieżącego roku. W ramach prowadzonej aktualizacji,weryfikacji podlegać będą w szczególności koszy poszczególnych projektów. Wchwili obecnej nie można odnieść się do konkretnych projektów, w kontekście ichumieszczenia na liście podstawowej z uwagi na konieczność analizy całościprogramu, w szczególności biorąc pod uwagę dostępne środki finansowe.

Stomma informuje też, żer Ministerstwo Infrastruktury iBudownictwa zdaje sobie sprawę, że jest to ważny projekt z punku widzeniacałego regionu. Realizacja inwestycji jest szansą na rozwiązanie problemówkomunikacyjnych aż trzech regionów: Beskidu Wyspowego, Podhala i Sądecczyzny. Wzwiązku z powyższym prowadzona obecnie analiza możliwości jego finansowania zróżnych dostępnych źródeł jest priorytetem PKP PLK SA i MIiB.


Komentarze