Co dalej z poznańskim dworcem? Pierwsze wnioski z okrągłego stołu

inforail
16.04.2019 11:35
0 Komentarzy

W 2022 r. zakończysię budowa nowego dworca kolejowego w Poznaniu – zapewnia PKP. Konsultacjespołeczne mają się rozpocząć w maju br. Prezydent miasta Jacek Jaśkowiak mówi,że przy projektowaniu rozwiązań dla terenu dworca punktem wyjścia powinna byćjego funkcjonalność.

Informacja taka została przekazana podczas spotkania ws.przyszłości dworca, zorganizowanego przez wojewodę wielkopolskiego. Naspotkanie zaproszeni zostali przedstawiciele spółek PKP, PKP PLK, a takżeprezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. Rozmowy odbyły się w poniedziałek wWielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim; urząd wojewódzki i urząd miasta o ichrezultatach powiadomiły we wtorek.

W 2013 r. zamknięto stary budynek dworca kolejowego PoznańGłówny; jego funkcję przejął otwarty w 2012 r. obiekt, w którym mieści sięm.in. galeria handlowa. Projekt nowego dworca, budowanego z myślą o odbywającymsię w Poznaniu Euro 2012, był krytykowany przez mieszkańców i społeczników,którzy zarzucali mu m.in. brak funkcjonalności. W ub. roku prezes PKP SAKrzysztof Mamiński zapewniał, że w ciągu 3-5 lat w stolicy Wielkopolski znówzacznie działać „zrewitalizowany i rozbudowany dawny budynek dworcakolejowego Poznań Główny”. Prezes wskazał, że modernizacja ma byćfinansowana ze środków budżetu państwa i środków własnych PKP.

We wtorek poinformowano, że w trakcie poniedziałkowegospotkania w urzędzie wojewódzkim członek zarządu spółki PKP SA KrzysztofGolubiewski podał, że budowa dworca w Poznaniu ma zakończyć się w tejperspektywie unijnej, czyli do 2022 roku. W maju rozpoczną się konsultacjespołeczne. „Generalny wykonawca ma zostać wyłoniony do marca 2020 roku, arealizacja robót docelowo zakończy się do maja 2022 roku” – powiedział.

Jak podkreślił podczas spotkania wojewoda wielkopolskiZbigniew Hoffmann „obecny kształt dworca i jego funkcje są przezpoznaniaków i Wielkopolan oceniane krytycznie”. Zaznaczył, że głównymzadaniem budynku ma być obsługa pasażerów, a nie aspekt komercyjny, coprzeważało we wcześniejszych planach związanych z przyszłością dawnego dworca wPoznaniu.

Prezydent Jacek Jaśkowiak podkreślił, że do współpracy przypracach nad przyszłością poznańskiego dworca i węzła kolejowego należy zaprosićprzedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, który jestorganizatorem transportu kolejowego na terenie regionu. Wskazał, że takiedecyzje, jak np. wybór projektanta, powinny być podejmowane wspólnie.

„Przy projektowaniu rozwiązań dla całego terenu dworcapunktem wyjścia powinna być dla nas przede wszystkim funkcjonalność tegoobiektu – by jak najlepiej służył on pasażerom. Należy sprawdzić, jaka jestprzepustowość dworca obecnie i jaka powinna być w kontekście planowanych nowychpołączeń i rosnącego zapotrzebowania na transport kolejowy. Potrzebne sąrozwiązania kompleksowe, w ramach całego poznańskiego węzła kolejowego. Jużteraz musimy myśleć o odciążeniu dworca Poznań Główny poprzez wykorzystaniestacji na trenie miasta, gdzie powinny powstać mniejsze centraprzesiadkowe” – zauważył.

Ekspert wojewody ds. transportu Adam Pawlik przedstawiłpropozycje dotyczące rozbudowy poznańskiego węzła kolejowego. Jak wskazał,głównym celem jest likwidacja tzw. wąskich gardeł.

„Aby na wychodzących z niego dziewięciu liniachkolejowych mogło jeździć po 30 par pociągów Poznańskiej Kolei Metropolitalnejna dobę, należy udrożnić trzy kierunki. Patrząc od strony dworca Poznań Główny,są to odcinki: do Poznania Wschód, posterunku ruchu POD Jeżyce oraz w kierunkupołudniowym, gdzie konieczna będzie budowa tzw. przeplotki. Taka przepustowośćsprawi, że kolej metropolitalna będzie atrakcyjna dla mieszkańców, a problemy zkorkami powinny w dużej części się zmniejszyć” – powiedział Pawlik.


Komentarze