TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Jesteś tutaj: Inforail / Przewoźnicy / Co dalej z WKD? 
Co dalej z WKD?
Karol Wach - Opublikowano: 09.01.2007 19:11:03
Co dalej z WKD?

Jedną ze spółek, wchodzących w skład Grupy PKP, prowadzącą przewozy osób jest PKP Warszawska Kolej Dojazdowa. Jej siedziba mieści się w Grodzisku Mazowieckim. Utworzona została aktem założycielskim w formie aktu notarialnego, sporządzonym w dniu 22 grudnia 2000 roku, jako spółka ze 100% udziałem PKP w kapitale zakładowym. W dniu 29 grudnia 2000 roku. została wpisana do ówczesnego rejestru handlowego przez Sąd Rejonowy dla Miasta Stołecznego Warszawy. Swoją działalność rozpoczęła 1 lipca 2001 roku, a więc dokładnie w tym samym dniu co SKM z Trójmiasta, także na podstawie koncesji Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

Historia WKD

Początki WKD sięgają roku 1927, kiedy to 11 grudnia została uruchomiona - jako pierwsza polska normalnotorowa, elektryczna kolej (600 V). Jej ówcześnym właścicielem była Elektryczna Kolej Dojazdowa Spółka Akcyjna. Proces przejmowania kolejki przez PKP rozpoczął się w 1947, a sfinalizowany został 4 lata później, kiedy to została przekazana Dyrekcji Okręgowej Kolei w Warszawie. W tym samym czasie zaczęto używać nazwy Warszawska Kolej Dojazdowa, w miejsce dotychczasowej - Elektryczna Kolej Dojazdowa. Przez blisko 50 lat grodziska kolej funkcjonowała w strukturach PKP jako jednostka organizacyjna. Jak wspomniano powyżej, w 2001 roku zaczęła funkcjonować jako spółka prawa handlowego.

Restrukturyzacja PKP –czyli lepsze czasy dla WKD

Od momentu przekształcenia w spółkę z o.o. WKD uzyskała od Ministra TiGM koncesje na wykonywanie działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu liniami kolejowymi : nr 47 Warszawa Śródmieście WKD –Grodzisk Mazowiecki Radońska, nr 48 Podkowa Leśna –Milanówek Grudów, oraz nr 512 Pruszków –Komorów. W dniu 27 lutego 2004 roku WKD sp. z o.o. otrzymała licencje na wykonywanie przewozów osób i rzeczy na w/w liniach. Po powstaniu spółki znacznie poprawił się wizerunek grodziskiej kolejki. Nowy Zarząd za najważniejsze zadanie uznał poprawę bezpieczeństwa podróżnych, a także inwestycje w tabor i infrastrukturę. W tym celu maszyniści spółki wyposażeni zostali w telefony komórkowe, a w składach stopniowo instalowany jest monitoring, pozwalający na obserwację przedziałów pasażerskich. Firma zawarła także umowę z agencją ochroniarską, pilnującą porządku w pociągach i na stacjach. Modernizowane są budynki stacyjne i wiaty przystankowe. Odbudowie poddawane są elektryczne zestawy trakcyjne, które stanowią tabor. To właśnie omawiana w tym miejscu spółka zakupiła pierwszy od wielu lat nowy pociąg, co wówczas było swoistym ewenementem. Wszystko to sprawiło, że jeszcze dwa lata temu wydawało się, iż to właśnie WKD może - jako pierwsza ze spółek Grupy PKP - zostać sprywatyzowana.

Konsorcjum Samorządowe –czyli co dalej z WKD?

Wniosek postawiony powyżej wysnuć można było na podstawie obserwacji poczynań władz spółki, przemyślaną strategię zarządzania oraz dobre wyniki finansowe w 2004 roku. Po raz pierwszy w historii kolej ta zakończyła rok z dodatnim wynikiem. Do władz PKP wpłynęły dwie oferty kupna - z Polskiego Expressu i Konsorcjum Samorządowego. Wybrana została ta druga, Konsorcjum przyznano też wyłączność na dalsze negocjacje. Zdaniem ówczesnego członka Zarządu PKP, Jacka Bukowskiego ta oferta była lepsza. Głównymi udziałowcami Konsorcjum Samorządowego miały być: Warszawa i samorząd Mazowsza (po 33% udziałów). Pozostałe 34% należeć miało do sześciu gmin położonych na trasie WKD - Michałowic, Podkowy Leśnej, Brwinowa, Milanówka, Pruszkowa i Grodziska Maz. Jeżeli Konsorcjum przejmie kolejkę nie zmieni się jej operator –pozostanie nim dalej spółka WKD, z tą różnicą, iż 100% udziałów będą miały samorządy, a nie jak dotychczas PKP S.A. Stosowne dokumenty podpisane zostały już w grudniu 2004 r. i wydawało się, iż finalizacja umowy sprzedaży WKD jest coraz bliżej.

Ostatnie spotkanie Prezydenta Warszawy –Hanny Gronkiewicz-Waltz z prezydentami, burmistrzami i wójtami podwarszawskich gmin pokazało, że wcale tak nie musi się stać. Zamiast do samorządów WKD może bowiem trafić w ręce prywatnego przewoźnika. Umowa sprzedaży zawarta ponad dwa lata temu nie została bowiem podpisana przez przedstawiciela Warszawy, bo jak informuje Gazeta Wyborcza Prezydent Lech Kaczyński był wtedy chory i nie zdążył ustanowić swojego pełnomocnika. Stołeczni urzędnicy mieli uzupełnić brakujący podpis w ciągu kilku dni. Nie zrobili tego do dziś. Konsorcjum wygasło, a WKD pozostaje nadal w rękach PKP. Wiele jednak wskazuje, że już niedługo. Czy powróci temat prywatyzacji Spółki. Wszystko wskazuje na to, że tak. O dalszych losach „wukadki”będziemy informowali na bieżąco na łamach portalu InfoBus.  

Zdjęcia: WKD.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
kolej
pociąg
WKD
Warszawa
Grodzisk Mazowiecki
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....