TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Co z kolejami dużych prędkości w Polsce?
INFORAIL - Opublikowano: 12.10.2015 10:06:11 4 komentarze
Co z kolejami dużych prędkości w Polsce?

Polityka rozwoju systemu kolei dużych prędkości w Polsce została określona w strategii ponadregionalnej Program budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości w Polsce, przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 19 grudnia 2008 roku ? informuje Dorota Pyć - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Program ten zakłada przeprowadzenie szeregu przedsięwzięć inwestycyjnych obejmujących budowę linii dużych prędkości Warszawa ? Łódź ? Wrocław/Poznań o prędkości maksymalnej 300-350 km/h, (tzw. linia ?Y?) wraz z jej przedłużeniami w kierunku Berlina i Pragi, a także dostosowanie głównych ciągów pasażerskich do prędkości 200-250 km/h poprzez ich modernizację.

Tym niemniej, biorąc pod uwagę horyzont oddania do eksploatacji KDP, jakim jest rok 2030, obecnie nie można jednoznacznie określić, jakie będą szczegółowe rozstrzygnięcia w tej sprawie. W przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 22 stycznia 2013 r. Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku) wskazano, że decyzje o podjęciu budowy linii KDP zapadną do roku 2020. Należy również podkreślić, że kluczową przesłanką determinującą podjęcie decyzji o przystąpieniu do budowy systemu KDP w Polsce jest uprzednia poprawa stanu technicznego eksploatowanego obecnie systemu kolei konwencjonalnej. Oznacza to przyznanie zdecydowanego priorytetu polityce modernizacji oraz rehabilitacji istniejących linii kolejowych, a także uzupełnienia ich o brakujące odcinki sieci.

Jak informuje MIR obecnie prowadzone są prace studialne zapewniające możliwość wypracowania decyzji dotyczącej rozpoczęcia realizacji omawianej inwestycji. Głównym opracowaniem, zrealizowanym do końca 2013 roku było Studium Wykonalności dla budowy linii dużych prędkości Warszawa ? Łódź ? Poznań/Wrocław, a także dokumentacja dotycząca modernizacji linii kolejowej E65 Południe na odcinku Grodzisk Mazowiecki ? Kraków/Katowice ? Zebrzydowice/Zwardoń ? granica Państwa. Ponadto, w dalszym ciągu trwają prace końcowe nad realizacją umów na opracowanie studiów wykonalności przystosowania węzłów: łódzkiego, poznańskiego i wrocławskiego do obsługi KDP oraz zapewnienia ich intermodalności z innymi środkami transportu. Trwają również prace nad wstępnym studium wykonalności dla przedłużenia linii dużych prędkości Warszawa ? Łódź ? Poznań/Wrocław do granicy z Niemcami w kierunku Berlina oraz do granicy z Republiką Czeską w kierunku Pragi.

Obecnie planuje się, że w perspektywie 2014?2020 kontynuowane będzie zadanie dotyczące opracowania dokumentacji dla linii ?Y? (dokumentacja środowiskowa).

Przedstawicielka MIR wyjaśnia, że Przewodniczący Komisji Europejskiej, Jean-Claude Juncker, zaproponował Plan Inwestycyjny dla Europy (tzw. plan Junckera). Plan zakłada m.in. utworzenie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (ang. European Fund for Strategic Investments ? EFSI), w ramach struktury Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Fundusz ten ma uruchomić 315 mld euro na inwestycje w całej UE w latach 2015?2017. Środki będą przeznaczone m.in. na realizację strategicznych inwestycji infrastrukturalnych.

W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w 2014 r. opracowano listę zadań wstępnie możliwych do objęcia wsparciem funduszu EFSI. W ramach tych projektów ujęto m.in. projekt budowy KDP w przebiegu Warszawa ? Łódź ? Poznań/Wrocław. Zgłoszenie projektu nie przesądza jeszcze o możliwości jego sfinansowania. Decyzja o ewentualnym przyznaniu środków finansowych na jego realizację pozostaje uzależniona od ocen dokonywanych przez EBI.

Według MIR przyjęte kryteria, warunkujące przebieg KDP, wynikają z potrzeby zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko oraz w miarę możliwości wyeliminowania wszelkich kolizji z infrastrukturą i obszarami zabudowanymi, które zostały na tym etapie zidentyfikowane, przy jednoczesnym zachowaniu bardzo rygorystycznych parametrów geometrycznych dla linii. W trakcie realizacji projektu zostaną zachowane odpowiednie warunki przyrodnicze, ekologiczne, historyczne i krajobrazowe, a spójność komunikacyjną tych obszarów zapewni wybudowanie odpowiedniej liczby bezkolizyjnych skrzyżowań.

W celu wyeliminowania ryzyka wypadków komunikacyjnych z udziałem pieszych, pojazdów lub zwierząt przewiduje się ogrodzenie linii kolejowej KDP na całej jej długości. Dla ochrony istniejącej zabudowy przed hałasem zaproponowano budowę ekranów akustycznych. Na etapie projektu budowlanego dokonana zostanie weryfikacja zabezpieczeń przeciwhałasowych z uwzględnieniem aktualnego wówczas zagospodarowania terenu, aktualnie obowiązujących przepisów, metodyk obliczeniowych oraz informacji o emisji hałasu z taboru planowanego do zakupu i wykorzystania w ramach KDP. Ekrany takie będą stanowiły przedmiot szczegółowych analiz technicznych, a ich skuteczność będzie potwierdzona pomiarami po oddaniu linii kolejowej do użytkowania,

W projekcie budowy linii KDP zaplanowano również obiekty umożliwiające przemieszczanie się pieszych i zwierząt oraz komunikację kołową w postaci: wiaduktów drogowych, wiaduktów kolejowych, mostów kolejowych, przejazdów gospodarczych oraz przejść dolnych dla zwierząt małych, średnich i dużych.

Procesowi wytyczania trasy KDP towarzyszyły analizy oddziaływania poszczególnych rozpatrywanych wariantów na środowisko. Pozwoliło to ominąć najistotniejsze obiekty wrażliwe na trasie kolei. Należy jednak podkreślić, że wymagania co do krzywizny łuków i nachyleń toru dla kolei dużych prędkości są znacznie bardziej restrykcyjne niż dla standardowych linii kolejowych, co powoduje duże trudności z ?omijaniem? pojedynczych obiektów. Niemniej jednak w ramach trasowania KDP udało się ominąć prawie wszystkie obszary Natura 2000, rezerwaty przyrody, obszary gęsto zaludnione, obszary zabytkowe itd. Tym samym udało się znacząco ograniczyć sumaryczne oddziaływanie linii kolejowej na środowisko.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
KDP
MIR
  • Kolejarz – 12.10.2015

    Jak na zwykłych, zmodernizowanych liniach będą pociągi jeździły 180-200km/h to będzie można pomyśleć o KDP. Teraz jeszcze zbyt wcześnie aby ją budować, ale za 20 lat? Kto wie?

  • igreczek – 12.10.2015

    Do KolejarzTylko po co 200km/h na liniach konwencjonalnych? Do połączeń regionalnych? Wg mnie na takich liniach starczy spokojnie 160km/h, tylko faktycznie musi być to 160.Jeśli budować KDP to najlepiej od razu na minimum 300-350km/h. Myślę że pomału nadchodzi ten czas gdzie trzeba podjąć decyzję o budowie Ygreka (ale koniecznie z przedłyżeniem do Berlina i Pragi).

  • zeus04 – 12.10.2015

    Od razu z przedłużeniem do Damaszku ;)...

  • soad – 12.10.2015

    Kolejne wybory więc igrek jak Nessie lub ogórek w sezonie.Po co budować KDP które będzie się zatrzymywać co kilkadziesiąt KM?Najpierw należy uporządkować istniejące szlaki: Rzeszów - Kraków - Katowice - Wrocław w pierwszej kolejności!!!!!! Dlaczego? Bo biegnie przez najgęściej zaludnione rejony Polski. Tam linia v=160-200 może w być w efektywny sposób wykorzystana

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....