Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co z połączeniami kolejowymi na Słowację?

inforail
24.11.2016 09:15
0 Komentarzy

Od dłuższego jużczasu toczy się dyskusja na temat połączeń kolejowych Polski ze Słowacją. Jakwiadomo, pisaliśmy o tym także na łamach InfoRail, są one najdelikatniej mówiącniezadowalające. Co na to MIB?

Otóż, jak informuje Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu, wprocedowanym projekcie aktualizacji planu transportowego ministra właściwego dospraw transportu wskazano, że siatkę połączeń międzynarodowych należykształtować w oparciu o następujące założenia:

1) zapewnienie połączenia stolicy kraju ? Warszawy zestolicami krajów sąsiadujących z Polską. Do połączeń takich należą połączeniado: Berlina, Pragi, Bratysławy, Kijowa, Mińska, Moskwy oraz Wilna;

2) zapewnienie połączeń innych ważnych ośrodków miejskich zpowiązanymi z nimi ośrodkami zagranicznymi. W ramach tej grupy połączeń należyuwzględnić relacje: Gdynia ? Kaliningrad, Gdynia ? Berlin, Szczecin ? Berlin,Gorzów ? Berlin, Wrocław ? Praga, Kraków ? Lwów, Warszawa ? Grodno.

Bittel zastrzega jednak, że powyższe relacje zostały podanejako przykładowe i nie należy ich traktować jako zamkniętego katalogu. Izaznacza, że połączenia międzynarodowe są uruchamiane na postawie porozumieńzawieranych pomiędzy narodowymi przewoźnikami kolejowymi i wdrożenie każdejnowej usługi wymaga wspólnej decyzji wszystkich zaangażowanych przedsiębiorstw.Z tego powodu sformułowania w planie transportowym dotyczące przewozówmiędzynarodowych nie wykluczają tworzenia innych relacji niż wymienione wdokumencie.

Bittel informuje też, że Minister Infrastruktury iBudownictwa dofinansowuje obecnie kursowanie pociągów międzynarodowych, wrelacjach Warszawa Wschodnia ? Budapeszt i Kraków Główny ? Budapeszt, którezapewniają również bezpośrednie połączenie ze Słowacją ? m.in. z Bratysławą. Wzwiązku z tym podstawowa oferta przewozów między Polską a Słowacją jestzapewniona.

W przypadku nowych połączeń międzynarodowych ze Słowacjąwarunkiem ich uruchomienia, oprócz zapewnienia finansowania przez ministrawłaściwego do spraw transportu na odcinku polskim, jest zainteresowanie takimiprzewozami ze strony słowackiej ? zarówno przewoźnika, jak i właściwych organówodpowiedzialnych za dotowanie przewozów pasażerskich.

I dalej Bittel zapewnia, że Ministerstwo Infrastruktury iBudownictwa prowadzi ciągłą współpracę z krajami sąsiednimi w zakresietransportu kolejowego. W przypadku zainteresowania strony słowackiej rozwojempołączeń pasażerskich resort przeanalizuje możliwości uruchomienia takichprzewozów. Podsekretarz Stanu zwracam uwagę, że na podstawie ustawy o publicznymtransporcie zbiorowym dotowanie przewozów międzynarodowych przez ministrawłaściwego do spraw transportu jest fakultatywne. Tym samym w sytuacjiograniczonych środków budżetowych priorytetem jest dofinansowanie przewozówmiędzywojewódzkich.

Bittel podkreśla, że jeżeli istnieje potrzeba uruchomieniapołączeń o charakterze transgranicznym, tego typu przewozy mogą być wykonywanew ramach umowy zawartej przez przewoźnika z Marszałkiem Województwa Śląskiego,który zgodnie z przepisami ustawy jest organizatorem przewozów wykonywanych wstrefie transgranicznej. Obecnie takie przewozy wykonuje przewoźnik „KolejeŚląskie” sp. z o.o. w relacji Zwardoń ? Żylina i nie są one przedmioteminterwencji ministra właściwego do spraw transportu.


Komentarze