TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Co z Szybką Koleją Aglomeracyjną Rybnik – Wodzisław Śląski? Rybnik daje kasę
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 21.02.2020 08:45:54
Co z Szybką Koleją Aglomeracyjną Rybnik – Wodzisław Śląski? Rybnik daje kasę

Rybniccy radni zgodzili się w czwartek na przeznaczenie z budżetu miasta 600 tys. zł dotacji na dodatkowe kursy pociągów między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim. Kwota ta ma zabezpieczyć połączenia do końca 2020 r., choć oba samorządy chciałyby z nich zrezygnować w połowie roku.

Samorządy Rybnika i Wodzisławia Śląskiego od czerwca 2018 r. dofinansowują ponad 30 dodatkowych kursów pociągów Kolei Śląskich łączących te miasta, dokładając po 600 tys. zł rocznie. Pod koniec ub. roku oba magistraty informowały, że planują – z powodu oszczędności – zrezygnować z umowy z urzędem marszałkowskim, w którego gestii są Koleje Śląskie. Przed końcem zeszłego roku marszałek woj. śląskiego przypomniał jednak o półrocznym terminie wypowiedzenia umowy. W efekcie oba miasta zabezpieczyły w swoich budżetach na 2020 r. pełną kwotę dotacji.

Podczas czwartkowej sesji rady miasta Rybnika tamtejszy magistrat przedłożył uchwałę o udzieleniu województwu dotacji na cały rok. Jak wyjaśniał wiceprezydent Rybnika Janusz Koper, miasto prowadzi rozmowy z urzędem marszałkowskim, aby skrócić czas obowiązywania umowy. "Jeżeli uda nam się wynegocjować skrócenie tego czasu, te pieniądze będziemy przenosili na inne zadania" - deklarował wiceprezydent.

Wiceprezydent przypomniał m.in., że ideą dotowania pociągów było zachęcenie pasażerów do tej formy transportu tym bardziej, że autobus na linii Rybnik – Wodzisław (i dalej do Jastrzębia-Zdroju) przy braku korków jedzie ok. 40 min., natomiast pociąg – 18 min. Dodatkowo pasażerowie tego połączenia mogą na podstawie biletu na pociąg jeździć też rybnickimi autobusami.

Koper mówił też, że ważą się losy autobusowego połączenia Rybnika z Wodzisławiem, które obsługuje przewoźnik z Jastrzębia-Zdroju. Sygnalizował, że jeżeli tamto miasto zdecyduje o likwidacji trasy w obecnej formule, być może jej pasażerowie przesiądą się do pociągów – jeżeli nie zostaną one do tego czasu zlikwidowane.

"Na razie mamy podpisaną umowę z marszałkiem i na jej kontynuację musimy zabezpieczyć w budżecie środki" - apelował wiceprezydent Rybnika. Radni opozycji sygnalizowali, że dotowane pociągi nie są popularne – korzysta z nich zwykle po kilkunastu pasażerów. Pytali też, czy faktycznie umowa z marszałkiem zostanie w czerwcu br. wypowiedziana.

"Wypowiedzenie umowy nastąpiło zbyt późno, bo nie przewidywaliśmy na etapie tworzenia budżetu, w okolicach września ub. roku, rezygnacji z tej linii, dając jej jeszcze szansę, żeby przyniosła ewentualne efekty" - wskazał Koper. Przyznał, że z porozumienia z marszałkiem, Wodzisławiem Śl. i Kolejami Śląskimi wynika, że "trzeba je wypowiadać zdecydowanie wcześniej i skutkuje to na koniec roku".

"Więc jeżeli marszałek podejmie decyzję, by zakończyć funkcjonowanie linii 30 czerwca, będziemy mieli połowę tej kwoty zaoszczędzoną (300 tys. zł). Gdyby się jednak okazało, że marszałek powie: przyjmuję wypowiedzenie Wodzisławia i Rybnika, ale ze skutkiem na koniec roku, wówczas całą tę kwotę (600 tys. zł) będziemy musieli wydać" - uściślił. "Trwają rozmowy" - dodał.

Samorządy Rybnika i Wodzisławia Śląskiego sygnalizowały w ostatnich miesiącach rezygnację z niekoniecznych wydatków – z powodu pogarszającej się sytuacji finansowej. Pod koniec listopada ub. roku Rybnik zapowiadał, że ponieważ w 2020 r. m.in. dopłaci 61 mln zł do zadań oświatowych subwencjonowanych przez państwo, zamrozi dotacje do pociągów i wybrane inwestycje.

Porozumienie o dofinansowaniu dodatkowych pociągów na linii Rybnik – Wodzisław Śląski przedstawiciele obu miast i samorządu województwa poprzedniej kadencji podpisali w czerwcu 2018 r. W efekcie pierwszej takiej współpracy w regionie, liczba pociągów między oboma miastami wzrosła z 18 do 54.

Poprzez projekt tzw. Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Rybnik – Wodzisław Śląski władze lokalnych samorządów chciały zachęcić do transportu publicznego i ograniczyć korki na swoich drogach. W umowie przewidziano, że miasta dopłacą na dodatkowe pociągi po 600 tys. zł rocznie w latach 2019-2023.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Wodzisław Śląski
Rybnik
śląskie
kolej aglomeracyjna

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....