TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Czeski powrót do normalności
Ryszard Piech - Opublikowano: 22.03.2011 13:25:40 9 komentarzy
Czeski powrót do normalności

Po dwóch wyjątkowych przetargach na tabor kolejowy, w których wygrały firmy spoza Czech kolejny wygrała Škoda. Czy jest to więc powrót do sytuacji sprzed, czy może jednak coś się zmieniło?

Czeski rynek od lat nieoficjalnie stosował preferencje narodowościowe, które jednak nie przyniosły wiele dobrego o czym szerzej pisaliśmy tutaj. Efektem ich stosowania było wiele negatywnych czynników jak wysokie ceny zakupu, opóźnienia w dostawach, wysoka awaryjność taboru czy wręcz doprowadzenie do zmonopolizowania rynku przez Škoda Transportation i jej spółki zależne. Efektem braku zamówień było również podjęcie decyzji przez Siemensa o likwidacji zakładów w Pradze. Prezes ČD oficjalnie nie krył swojego rozczarowania takim obrotem spraw i zapowiedział diametralną zmianę polityki zakupów nowego taboru. Efektem tego stało się podpisanie ze Stadler Pankow a później z Pesą umów na dostawę nowych SZT, które okazały się znacznie tańsze niż w przypadku konkurencyjnych ofert. Jednak w obu tych postępowaniach nie uczestniczyła żadna ze spółek zależnych od Škoda Transportation, zwłaszcza Pars Nova, które już od kilku lat zapowiadało, że jest w trakcie opracowywania nowej serii SZT, a jeszcze dwa lata temu mówiono o licencyjnej produkcji tego typu pojazdów. Jednak ostatecznie konkurencyjną ofertę złożyło jedynie słowackie ŽOS Vrútky, choć zaproponowana cena była raczej z granicy abstrakcyjnych. W wyniku takiego obrotu spraw coraz poważniej można było rozważać nieoficjalny podział rynku czeskiego i słowackiego, gdzie czeskie firmy specjalizowały się w pojazdach elektrycznych, natomiast słowackie w produkcji SZT i wagonów. Jednak działania ČD dały jasny sygnał, że konieczna jest zmiana podejścia.

Te działania chyba przyniosły oczekiwane efekty i choć w kolejnym postępowaniu tym razem na dostawę EZT wystartował jedynie jeden oferent (Škoda Vagonka), to jednak było już widać wyraźną zmianę podejścia. Koleje czeskie poszukiwały dostawcy 19 EZT z przedziałem w strefie niskiej podłogi, z czego 15 w wariancie trójwagonowym oraz 4 w wariancie dwuwagonowym. Być może wymagania zamawiającego dotyczące specyfikacji taboru (tradycyjne wagony z dwoma wózkami zamiast wózków wspólnych) wpłynęły na małą konkurencję, bowiem taką konstrukcję w zaawansowanym stadium projektowym posiada wyłącznie Škoda Vagonka, natomiast w formie jeżdżącej Siemens (Desiro ML). Ostatecznie swoją ofertę złożyła jedynie Škoda Vagonka, jednak w przeciwieństwie do CityElefantów oferta została znacznie bardziej rozsądnie skalkulowana. Bowiem łącznie kontrakt wyceniono na 2,511 miliarda koron czeskich, z czego 15 składów trójwagonowych będzie kosztowało 2,063 miliarda koron, natomiast pozostałe 4 składy dwuwagonowe będą kosztowały 448 milionów koron. Daje to cenę jednostkową składu trójwagonowego wynoszącą 137,5 miliona koron czeskich co według kursu NBP z dnia 21.02.2011 daje 22,8 miliona złotych, natomiast jeden skład dwuwagonowy będzie kosztował 112 milionów koron czeskich czyli 18,59 miliona złotych. Dzięki niedawnym wydarzeniom po raz pierwszy od dłuższego czasu zaoferowana wartość zakupu taboru jest niższa od zakładanej przez przewoźnika. Dodatkowo warto nadmienić, że osiągnięto bardzo konkurencyjną cenę, ponieważ pudła składów zostaną wykonane jako w pełni aluminiowe, natomiast trzy składy trójwagonowe oraz cztery dwuwagonowe zostaną wykonane jako dwunapięciowe (3 kV DC oraz 25 kV 50 Hz AC) podczas gdy pozostałe będą jedynie na 3 kV DC.

Dodatkowo warto nadmienić, że składy będą oferowały dużą liczbę miejsc siedzących, gdzie skład dwuwagonowy o długości 52,9 m zaoferuje 147 miejsc siedzących, natomiast skład trójwagonowy o długości 79,4 m będzie posiadał aż 241 miejsc siedzących. Dla porównania kupowane w Polsce składy Flirt / Elf przy długości około 75 metrów oferują zaledwie 180-200 miejsc siedzących przy cenie jednostkowej 18 (z pudłem stalowym) do 25 milionów złotych (z pudłem aluminiowym). Pomijając fakt, że produkt czeski będzie dłuższy o 4-5 metry to jednak mimo tego różnica w liczbie miejsc jest bardzo duża, co jest efektem przeniesienia aparatury trakcyjnej na dach podczas gdy w składach Flirt/Elf zajmuje ona cenną przestrzeń we wnętrzu. Zważywszy na te parametry można uznać, iż zaproponowana oferta jest bardzo wyważona i w przeciwieństwie do składów City Elefant nowe jednostki jednopokładowe byłyby bardzo konkurencyjne również w Polsce. Przykładowo trójwagonowy skład za 23 miliony złotych zmieści się w niższych stawkach PLK a jednocześnie oferuje prawie 50 miejsc siedzących więcej. Biorąc to pod uwagę Škoda Vagonka miałaby duże szanse zyskania zamówień również w Polsce.

Jednak wracając do niedawnego zamówienia od kolei czeskich 7 trójwagonowych składów będzie wykorzystywanych na trasach Litvínov –Ústínad Labem oraz Kadaň –Most –Ústínad Labem –Děčín, gdzie zastąpią klasyczne składy wagonowe. Kolejne 5 składów trójwagonowych będzie wykorzystywanych na trasie Pardubice –Hradec Králové –Jaroměř, gdzie również zastąpią składy wagonowe. Kolejne 3 składy trójwagonowe, jednak tym razem wyposażone w dwa napięcia zasilania będą wykorzystywane na trasach Šumperk –Zábřeh na Moravě oraz Olomouc –Prostějov –Nezamyslice, gdzie zastąpią starsze EZT serii 460 jak również pozwolą na zastąpienie składów wagonowych ciągniętych lokomotywami dwunapięciowymi co pozwoli na znaczną poprawę oferty na styku napięć. Ostatnie 4 składy dwuwagonowe, także z dwoma systemami zasilania będą eksploatowane na ramieniu Strakonice –ČeskéBudějovice –ČeskéVelenice, gdzie zastąpią klasyczne składy wagonowe. Nowe jednostki będą miały prędkość maksymalną 160 km/h, jednak te możliwości raczej nie będą wykorzystywane w ruchu liniowym, znacznie bardziej ważne są parametry przyspieszania, które dzięki mocy 1,36 MW w składzie dwuwagonowym i 2,04 MW w składzie trójwagonowym będą zadowalające. Oprócz tego składy mają mieć mały przedział kl 1 czy też system informacji pasażerskiej oparty o monitory LCD. W całym pociągu (również w klasie 2) mają zostać zainstalowane gniazdka do zasilania urządzeń przenośnych, mówi się również o dostępie do internetu za pomocą WiFi. Dostawy nowych składów mają się odbywać w latach 2012-14.

Jak więc widać „ultimatum”jakie postawiło ČD zostało przez przemysł krajowy zaakceptowane. Widać bowiem bardzo wyraźnie, że przewoźnikowi nie chodziło o wyeliminowanie krajowego przemysłu, lecz o urealnienie kosztów i poprawę oferty. Jak widać ten cel został osiągnięty i to z nawiązką. Bez wątpienia gdyby Škoda Vagonka zdecydowała się wejść z jednopokładowymi EZT na rynek Polski, to przy zachowaniu czeskich cen miałaby bardzo duże szanse na zyskanie zamówień. Czy tak się stanie zależy już od samego producenta.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Czechy
Skoda
CD
EZT
  • Cezar – 22.03.2011

    Jak zwykle "piękna" stylistyka czeskich pojazdów szynowych. Oby nie pojawiły się na polskich torach - mamy Stadlera, Newag i PESĘ - tyle wystarczy.

  • JaceK – 23.03.2011

    @Cezar - dla mnie nowe zarówno EZT i SZT mogą być zbite i z desek od stodoły, byleby spełniały warunki bezpieczeństwa przewozu ludzi, oraz założone parametry dotyczące kosztów, poziomu hałasu itd w eksploatacji.

  • TLG – 23.03.2011

    Nie pokusili się o wózki Jacobsa to głupio zrobili. Coś mi się widzi, że jednostka projektowana w oparciu o te podzespoły, które Skoda już miała z CityElefantów.

  • Damianek203@wp.pl – 23.03.2011

    Niech Czesi zainwestują sobie w lepsze klasyczne wagony a niech wezmą sobie nasze maszyny z Pesy. Bo Elefant jest wygodny tylko za dnia po zmroku światło się świeci cały czas i szyby są pod kątem a my będziemy mogli pochwalić się naszym produktem i wytykać będziemy Śląsku że Czesi inwestują w nasz tabor a Śląsk nie ma nawet szynobusa.

  • PraetoR – 24.03.2011

    Warte uwagi jest, ze za jakiekolwiek opóźnienie bidzie cena obniżona o 40%

  • tombou – 26.03.2011

    dlaczego polskie składy mają az 4ry człony/przy okazji wiecej kół,wózków itd/ przy długosci 75m, a czeskie nie dosc ze dłuzsze bo 79m to wystarczy 3 człony?

  • R. Piech – 27.03.2011

    @tombou; a widziałeś choć te pociągi, które krytykujesz? Przecież czteroczłonowe Elf/Flirt mają 5 wózków, natomiast skład czeski ma ich sześć... .

  • straphan – 29.03.2011

    @PraetoR: i pewnie dlatego cene podwyzszyli zeby skompensowac sobie kary za jakiekolwiek opoznienia... A sam artykul bede podlinkowywac ku przestrodze dla roznych jelopow, ktorzy nalegaja, zeby kupowac polskie pociagi czy autobusy ze wzgledu na narodowosc... Sa takimi patryjotami, to niech sobie placa...

  • R. Piech – 29.03.2011

    @straphan; akurat tutaj mamy już sytuację "po ostrzeżeniu" jakie wystosowało CD, o czym szerzej pisałem tutaj: http://inforail.pl/text.php?id=37868 Ogólnie mówiąc CD miało kilka postulatów, które udało się spełnić. 1. obniżenie ceny zakupu taboru. 2. Poprawa terminowości dostaw. 3. Poprawa niezawodności i warunków gwarancji. To jak widać na przykładzie najnowszego przetargu udało się osiągnąć.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....