TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Czeskie piętrusy eksportowe
Ryszard Piech - Opublikowano: 19.04.2011 11:02:55
Czeskie piętrusy eksportowe

Produkowane przez Škoda Vagonka składy piętrowe są dosyć popularne w Czechach, jednak dzięki kilku kontraktom eksportowym pojazdy te stają się również produktem eksportowym. Właśnie z tych przyczyn warto dokonać podsumowania dotychczasowych umów.

O jednostkach CityElefant pisaliśmy już szerzej tutaj, jednak od tamtego artykułu trochę danych uległo zmianie. Aktualne dane zostały zestawione w poniższej tabeli. Ceny zostały podane w rozbiciu jednostkowym w pierwotnej walucie oraz po przeliczeniu na złotówki według kursu NBP z dnia 18.04.2011. Wartość składów dla ČD pochodzi z ostatniego kontraktu, natomiast składów dla LG z pierwszego. W stosunku do wcześniejszego artykułu można zauważyć, iż ogólna liczba jednostek zamówionych przez ČD wzrosła do 83 i według zapowiedzi przedstawicieli przewoźnika na tym ma się zakończyć zakup tego typu jednostek, natomiast kolejne kontrakty dotyczą już składów jednopokładowych. Składy będące w posiadaniu kolei czeskich pochodzą z różnych serii produkcyjnych i posiadają pewne wprowadzane w późniejszym okresie zmiany. Najbardziej widoczne to zmiany w kształcie czoła oraz dwukrotna zmiana schematu malowania.

Zestawienie zrealizowanych i zawartych kontraktów

Odbiorca

Seria

Liczba dostarczonych (zamówionych)

Liczba wagonów

Napięcie zasilania

Rozstaw szyn

Prędkość maksymalna

Cena jednostkowa

Cena w zł wg. kursu NBP

ČD

471

83

3

3 kV DC

1435 mm

140 km/h

218,75 mln KČ

35,72 mln

LG

EJ575

4

3

25 kV 50 Hz

1520 mm

160 km/h

15 mln €

59,1 mln

ZSSK

671

10

3

3 kV DC i 25 kV 50 Hz

1435 mm

160 km/h

9,62 mln €

37,9 mln

UZ

225

2

6

3 kV DC i 25 kV 50 Hz

1520 mm

160 km/h

20 mln €

78,8mln €

 

Pierwszym kontraktem eksportowym było zamówienie dwóch jednostek przez koleje litewskie LG, które w późniejszym okresie zamówiły dwie kolejne. Pomimo raczej bardzo wysokiej ceny, LG w późniejszym okresie zamówiło dwie dodatkowe jednostki. Wszystkie składy są wykorzystywane na jedynej zelektryfikowanej litewskiej linii kolejowej z Wilna do Kowna. Jak już zostało wyżej wspomniane cena jednostkowa była bardzo wysoka i wynikała z faktu jednostkowej produkcji pojazdu na szerokie tory połączonej z odmiennym systemem zasilania. Jednak pomijając te czynniki jednostki dla LG prawie całkowicie bazowały na składach normalnotorowych co oznaczało zachowanie skrajni europejskiej i zbliżony do czeskich jednostek układ wnętrza, natomiast ściana czołowa wykonana z laminatów szklanych miała zaślepiane miejsca montażu świateł z wersji czeskiej i wycinane otwory według specyfikacji LG.

Kolejne zamówienie eksportowe przyszło z kolei słowackich ZSSK, które zamówiły 10 trójwagonowych składów z dwoma napięciami zasilania. Zakup ten był efektem przyjętego przez słowacki zarząd infrastruktury ŽSR programu przejścia z zasilania 3 kV DC na 25 kV 50 Hz AC. Pierwszym miejscem zmiany napięcia ma być węzeł w Żylinie do którego obsługi są przeznaczone nowe jednostki. Oczywiście fakt dwóch napięć zasilania wpłynął na wyższą cenę jednostkową.

Jednak najnowszym i najbardziej zaskakującym jest zamówienie na dwie jednostki złożone przez koleje ukraińskie UZ. Pierwszym zaskoczeniem jest zamówienie dwóch jednostek podczas gdy nieco wcześniej UZ podpisało umowę z Hyundai Rotem na dostawę 10 składów jednopokładowych. Ponieważ ich cena była na zbliżonym poziomie do składów piętrowych z Czech można zapytać dlaczego przewoźnik zdecydował się zamówić tak skrajnie odmienny tabor w skrajnie odmiennych krajach spełniających faktycznie te same potrzeby transportowe i założenia. Zwłaszcza, że mówimy o stosunkowo krótkich seriach, które będą kosztowały drożej w zakupie i późniejszej eksploatacji. Składy dla UZ są dodatkowo wyjątkowe, ponieważ jako pierwsze zostały zamówione w wariancie dalekobieżnym mającym umożliwiać komfortowe podróże o czasie jazdy nawet do 6 godzin. W związku z tym skład powinien posiadać bardziej komfortowe fotele (zmniejszenie ogólnej pojemności), przedziały klasy 1 (46 miejsc) i 2 (590 miejsc) oraz przedział gastronomiczny (w formie uproszczonej jako bar lub bistro). Dodatkowo z racji zakładanej pojemności będą to pierwsze jednostki składające się z sześciu wagonów, z czego dwa skrajne będą silnikowe natomiast środkowe będą jedynie doczepnymi. Taki sześciowagonowy skład ma mieć długość 158,4 metra, standardową ?normalnotorową?szerokość 2,82 mera, jednak wysokość ma wzrosnąć z 4,635 m do 5 metrów, dzięki czemu będą to pierwsze składy wykorzystujące możliwości skrajni szerokotorowej. Umożliwi to na bardziej dowolne zaprojektowanie górnych pokładów (mechanizmy drzwiowe zmieszczą się na dolnym pokładzie i nie będą ograniczały przestrzeni na górnym), choć wąska szerokość i wejścia w strefie niskiej podłogi mogą znacznie utrudnić wymianę pasażerów na sieci szerokotorowej, gdzie perony są położone znacznie dalej od osi toru, natomiast rozpiętość wysokości sięga od peronów na równi z główką szyny do nawet 1150 mm nad główką szyny. Jednak bez wątpienia składy dla UZ będą bardzo wyjątkowe.

Czeskie składy piętrowe zrodziły się z oczekiwań kolei czeskich rozpościerających nad krajowym przemysłem taborowym ?parasol ochronny?, jednak dzięki temu przemysł przetrwał najcięższe czasy i opracował udany produkt. Co prawda efektem ubocznym takiego postępowania były stosunkowo wysokie ceny, jednak pod względem opracowania produktu udało się go stworzyć a na jego bazie będą konstruowane pojazdy jednopokładowe. Efektem tego były również kontrakty eksportowe, choć zaproponowane w nich ceny należą raczej do wysokich a wygrana Škody wynika raczej z braku zainteresowania dostawami jednostkowymi wśród dużych producentów, niż faktycznej konkurencyjności. Być może właśnie z powodu niskiej konkurencyjności Škoda Vagonka nie znalazła odbiorców tych pojazdów w Polsce, choć w pewnym okresie liczono na pozyskanie udziału w naszym rynku.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Skoda
Skoda Vagonka
CityElefant
CD
Litwa
LG
Słowacja
ZSSK
Ukraina
UZ
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....