Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy Darty i Flirty3 pojadą do Łodzi?

inforail
30.06.2016 09:40
0 Komentarzy

W dniu 9 czerwca br. w trakcie 20. Posiedzenia SejmuRzeczypospolitej Polskiej Jerzy Szmidt ? podsekretarz stanu w MinisterstwieInfrastruktury i Budownictwa zapowiedział zmianę tras najnowszego taboru PKPIntercity S.A., zakupionego przez przewoźnika w ramach udzielonej pomocypublicznej ? 9 składów typu Pesa Dart oraz 2 składów Stadler Flirt 3, co jestuzależnione od uzyskania odpowiedniego zezwolenia z Centrum Unijnych ProjektówTransportowych, aby zachować trwałość projektów współfinansowanych ze środkówunijnych. Sytuacja ta wynika z braku inwestycji w zakupy i utrzymanie taboruPKP Intercity S.A. przeznaczonego na relację Warszawa ? Łódź, jednak jej skutkinie mogą negatywnie wpływać na komfort podróży i czas przejazdu pasażerów wpozostałych częściach kraju.

Odpowiadając na pytanie Poseł Joanny Kopcińskiej w sprawiezapewnienia przez PKP Intercity S.A. odpowiedniego taboru na trasie Warszawa ?Łódź Jerzy Szmidt zapowiedział objęcie tej relacji pomocą publiczną irozszerzenie obowiązującej umowy PKP Intercity S.A. z MinisterstwemInfrastruktury o świadczenie usług publicznych w przewozach międzywojewódzkich.Uzasadnieniem podjęcia tej decyzji według słów Pana Jerzego Szmidta ?Podsekretarza Stanu w MTiB był cytuję: ?nadspodziewanie dynamiczny rozwójtransportu drogowego na tej trasie w ostatnich latach, spowodowany równoległym rozwojemsieci nowoczesnych dróg?.

To zapowiedź ministerstwa jest o tyle zaskakująca, iż topołączenie zachowało swój komercyjny charakter, również mimo trwających odwielu lat inwestycji i związanych z nimi utrudnieniami dla pasażerów. W tymroku kończą się inwestycje współfinansowane ze środków unijnych w ramachProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o łącznej wartości 2 584,28mln złotych, dzięki którym znacząco skrócił się czas przejazdu oraz zostanieuruchomiony nowy dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, zapewniając konkurencyjnepołączenie centrów Warszawy i Łodzi, zarówno pod względem czasowym, jak ikosztowym. Ponadto na tej trasie w dni wolne od pracy są uruchamiane dwie parypociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej ? również na zasadach komercyjnych ? ioferta ta cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem pasażerów.

Z uwagi na powyższe Poseł Jerzy Polaczek zwrócił się do MinistraInfrastruktury i Budownictwa o odpowiedź na następujące pytania:

1) Jaki wpływ na finanse publiczne będzie miało potencjalneobjęcie pomocą publiczną relacji Warszawa Wschodnia ? Łódź Fabryczna odrozkładu 2016/2017? We wcześniejszych wypowiedziach przedstawicieli MinisterstwaInfrastruktury i Budownictwa wynikało, że w 2016r. brakuje 200 mln złotych, abypokryć deficyt w uruchamianych połączeniach międzywojewódzkich przez PKPIntercity S.A..

2) Jak wyglądała rentowność połączeń TLK uruchamianychkomercyjnie przez PKP Intercity S.A. w relacji Łódź ? Warszawa w latach2008-2015? Proszę o przedstawienie zestawienia w podziale na lata zuwzględnieniem zrealizowanych przychodów, kosztów i liczby pasażerów.

3) Jak przedstawiają się szacunki dotyczące rentownościpołączeń TLK uruchamianych przez PKP Intercity S.A. w relacji Łódź ? Warszawa wlatach 2016-2023 z perspektywą do 2030r. uwzględniających zrealizowaneinwestycje z perspektywy unijnej 2007-2013? Proszę o przedstawienie zestawieniaw podziale na lata z uwzględnieniem szacowanych przychodów, kosztów i liczbypasażerów.

4) Czy minister właściwy ds. transportu jako organizatorpublicznego transportu zbiorowego przeprowadził analizy dotyczące utrzymaniakomercyjnego charakteru relacji Warszawa Wschodnia ? Łódź Fabryczna wśródobecnych i potencjalnych uczestników rynku przewozów pasażerskich w Polsce?

5) Jaki będzie wpływ zmiany tras elektrycznych zespołówtrakcyjnych typu Pesa Dart i Stadler Flirt 3 na ofertę dla pasażerów nadotychczasowych trasach, w przypadku pozytywnej decyzji Centrum UnijnychProjektów Transportowych? Czy PKP Intercity S.A. i Ministerstwo Infrastrukturyi Budownictwa posiadają alternatywny wariant obsługi komunikacyjnej relacjiWarszawa Wschodnia ? Łódź Fabryczna w przypadku negatywnej decyzji CUPT?

6) Czy wszystkie typy taboru przewidywane do obsługi relacjiWarszawa ? Łódź mają dopuszczenie do ruchu na sieci TEN-T?

Pytania ciekawe, czekamy na Stanowski MIB. Do tematuwrócimy.


Komentarze