TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Czy Hańcza wróci na Litwę? A może Podlasiak?
InfoRail.pl - Opublikowano: 08.03.2017 12:33:04 3 komentarze
Czy Hańcza wróci na Litwę? A może Podlasiak?

Czy "Hańcza" wróci na Litwę? Jest stanowisko MIB w tej sprawie, rozmowy między przewoźnikami były, ale zostały zawieszone. Dlaczego?

Jak poinformował Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w MIB, pociąg międzynarodowy "Hańcza" w relacji Warszawa Zachodnia ? Szostaków ? Warszawa Zachodnia był dofinansowywany ze środków budżetu państwa do 2013 r. W związku z rozpoczęciem w połowie 2013 r. prac modernizacyjnych na litewskim odcinku Rail Baltica, tj. na odcinku Szostaków ? Kowno, połączenie to zostało zawieszone na wniosek Kolei Litewskich. Od 1 września 2013 r. pociąg "Hańcza" kursuje w skróconej relacji do Suwałk i jest objęty dofinansowaniem przez ministra właściwego do spraw transportu w ramach umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich. Od momentu zakończenia prac modernizacyjnych w 2015 r. trwają rozmowy pomiędzy PKP Intercity a Kolejami Litewskimi (LG) o przywrócenie kursowania pociągu międzynarodowego na Litwę.

Polski przewoźnik zaproponował stronie litewskiej przywrócenie kursów na Litwę pociągiem TLK "Hańcza" relacji Kraków Główny ? Mockava ? Kraków Główny od 13 marca 2016 r. Takie rozwiązanie wymagałoby zaangażowania po stronie polskiego przewoźnika tylko jednego składu i jednej lokomotywy spalinowej (obsługa pociągów na odc. Białystok ? Suwałki odbywa się jedną lokomotywą spalinową stacjonującą w Białymstoku). Pociąg odjeżdżałby z Warszawy Centralnej o godzinie 8.00 i przyjeżdżał na stację Mockava o godzinie 14.14 czasu litewskiego. Ze stacji Mockava pociąg "Hańcza" odjeżdżałby o godzinie 15.36 czasu litewskiego a na stację Warszawa Centralna przyjeżdżałby o godzinie 20.15. W związku z koniecznością przesiadki na stacji granicznej Mockava, przewoźnik litewski byłby zobowiązany do zapewnienia skomunikowania do Kowna i dalej do Wilna.

Koleje Litewskie poinformowały PKP Intercity, że w opinii rządu litewskiego najkorzystniejszym rozwiązaniem w zakresie kursów pociągu "Hańcza" na Litwę będzie wydłużenie jego relacji do Kowna, w celu zapewnienia bezpośredniej komunikacji kolejowej pomiędzy największymi miastami na terenie Polski i Litwy. PKP Intercity przeanalizowały możliwość kursowanie pociągu do Kowna w ramach rozkładu jazdy pociągów 2016/2017, obowiązującego od 11 grudnia 2016 r. Z punktu widzenia polskiego przewoźnika, wydłużenie relacji pociągu "Hańcza" do Kowna wymagałoby zaangażowania dwóch składów wagonowych i dwóch lokomotywy spalinowych, których obecnie przewoźnik nie posiada w rezerwie. Rozwiązaniem alternatywnym byłoby zapewnienie lokomotywy spalinowej przez koleje litewskie.

Spółka PKP Intercity zaproponowała stronie litewskiej również wariant trzeci kursowania pociągu na Litwę poprzez wykorzystanie pociągu TLK "Podlasiak" relacji Szczecin ? Kowno ? Szczecin przez Poznań i Warszawę. Pociąg wyjeżdżałby z Warszawy Centralnej o godzinie 17.00 i w Kownie byłby o godzinie 1.30 czasu litewskiego. Z Kowna pociąg odjeżdżałby o godzinie 4.50 czasu litewskiego i do stacji Warszawa Centralna dotarłby o godzinie 11.10. Koleje Litewskie nie zaakceptowały jednak zaproponowanych godzin przyjazdu i odjazdu pociągu "Podlasiak" do i ze stacji Kowno, między innymi ze względu na późny przyjazd pociągu do Kowna i trudności ze skomunikowaniem z pociągiem do i z Wilna.

Biorąc pod uwagę możliwości techniczne w zakresie dostępnej liczby lokomotyw spalinowych, polski przewoźnik nie może przedstawić stronie litewskiej dodatkowych rozwiązań w zakresie połączenia kolejowego Polska ? Litwa. Strona litewska odrzuciła dotychczasowe warianty kursowania pociągu na Litwę zaproponowane przez PKP Intercity i zawiesiła rozmowy w tej sprawie.

Bittel podkreśla, że w okresie kiedy pociąg na Litwę był objęty dofinansowaniem ze środków budżetu państwa przez ministra właściwego do spraw transportu, frekwencja na granicznym odcinku Trakiszki ? Szostaków była niska i uzależniona głównie od ruchu turystycznego. Badania realizowane w dniach 8-14 sierpnia 2011 wykazały frekwencję na poziomie od 15 do 93 pasażerów. Natomiast, poza sezonem turystycznym, w dniach 17-23 października 2011, zainteresowanie było dużo niższe i na odcinku granicznym podróżowało pociągiem od 5 do 18 osób. Strona litewska w korespondencji z ówczesnym Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej sygnalizowała również powyższy problem. Niska frekwencja w pociągu na Litwę wpływa na niższe przychody ze sprzedaży biletów i powoduje wzrost deficytu finansowego generowanego przez to połączenie. Według szacunków PKP Intercity pociąg w relacji Kraków Główny ? Trakiszki (Mockava) ? Kraków Główny generowałby deficyt w wysokości ok. 3,4 mln zł w skali roku.

Biorąc pod uwagę dużą deficytowość pociągu na Litwę, polski przewoźnik nie podjąłby się jego uruchomienia na zasadach komercyjnych, czyli na własne ryzyko handlowe. W celu realizacji połączenia na Litwę konieczne byłoby zapewnienie dofinansowania przez ministra właściwego do spraw transportu jako organizatora publicznego transportu zbiorowego w zakresie międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Bittel podkreśla, że dofinansowywanie przewozów międzynarodowych nie jest obligatoryjne, a środki finansowe na ten cel są planowane w perspektywie rocznej, tj. corocznie w ustawie budżetowej. Wysokość limitów przewidywanych na dofinansowanie przewozów międzynarodowych jest uzależniona od sytuacji budżetu państwa i z uwagi na to jest bardzo zróżnicowana. Dopiero określenie limitu środków budżetowych na dany rok umożliwia Ministrowi podjęcie ostatecznej decyzji, które połączenia międzynarodowe będą objęte dofinansowaniem.

Bittel zaznacza też, że obecnie od 17 czerwca 2016 r. funkcjonuje połączenie Białystok ? Kowno kursujące okresowo, tj. od piątku do poniedziałku (dwie pary pociągów). Jest to połączenie o charakterze transgranicznym, którego organizatorem jest Marszałek Województwa Podlaskiego. Przewoźnikiem na odcinku polskim jest spółka Przewozy Regionalne, zaś na odcinku litewskim Koleje Litewskie (LG).



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
LG
Litwa
  • gutek – 08.03.2017

    a może PKP IC zakupiłby szynobusy w wersji dalekobieżnej co rozwiązałoby kilka problemów np.Kociewia czy też łącznik Hańczy od Suwałk do Kowna i innych gdzie jest mniejszy potok podróżnych

  • kolejFAN – 10.03.2017

    @gutek: marzysz w obłokach. Spójrz realnie na to co jest - brak loków w IC, Litwini nie mają/nie dadzą, ogólnie ich to wali, tak więc jedynymi pociągami przez granicę będą PRowskie szynobusy do Kowna. Widać na tym przykładzie że budowanie Rail Baltiki do Wilna jest bez sensu...

  • august-ów – 26.07.2017

    Redaktorzy, jeśli już Šeštokai nazywacie Szostakowem, to nazwijcie też Mockave Maćkowem.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....