TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Czy usamorządowić kolejowe przewozy regionalne?
Karol Wach - Opublikowano: 02.06.2006 19:43:48 7 komentarzy
Czy usamorządowić kolejowe przewozy regionalne?

Regionalne przewozy pasażerskie są realizowane w Polsce w olbrzymiej wielkości przez jednego przewoźnika –Spółkę PKP Przewozy Regionalne. Wyjątkiem jest tu jedynie Mazowsze, gdzie od jakiegoś czasu funkcjonują, nawiasem mówiąc całkiem dobrze, Koleje Mazowieckie –firma, w której udziały ma samorząd wojewódzki. Wydaje się, że to właśnie w tym kierunku powinna pójść dalsza reforma polskiej kolei.

Podobne stanowisko zaprezentowali Marszałkowie, którzy spotkali się w kwietniu w Warszawie, aby dyskutować na temat przyszłości polskiej kolei regionalnej. Rezultaty tych dyskusji prezentujemy poniżej. Warto wspomnieć jedynie, iż obecna struktura PKP PR nie ma dalszej racji bytu. Wejście w regionalne przewozy kolejowe kolejnych, po Mazowszu, samorządów wojewódzkich jest nieuniknione. W przeciwnym wypadku spółka może mieć poważne problemy, nie tylko finansowe. Pamiętać należy o konkurencji, która jeszcze nieśmiało, ale zaczyna wchodzić na polski rynek. Kolej Nadwiślańska –całkiem poważnie myśli o przejęciu niektórych połączeń lokalnych. A przecież nie należy zapominać o firmach zagranicznych, które już niedługo mogą pojawić się na polskich szlakach kolejowych. 

 

Stanowisko Konwentu Marszałków Województw Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie usamorządowienia kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich.

 

Konwent Marszałków Województw RP reprezentuje stanowisko, że jednym z zasadniczych kierunków Restrukturyzacji Grupy PKP w części odnoszącej się do przewozów regionalnych, powinno być zdecydowane zwiększenie roli samorządów w całym procesie organizowania publicznego kolejowego transportu pasażerskiego.

Marszałkowie Województw wyrazili gotowość do realizacji przedsięwzięć zmierzających do usamorządowienia kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich, oczekując tym samym na podjęcie przez państwo działań organizacyjnych i legislacyjnych polegających na:

  • właściwym uwzględnieniu roli samorządów w strategii dla regionalnego transportu kolejowego;
  • ustaleniu źródeł i reguł finansowania regionalnych, kolejowych przewozów pasażerskich w sposób wspierający inicjatywy samorządowe;
  • programowaniu rozwoju, utrzymania i udostępniania infrastruktury kolejowej w sposób dający samorządom możliwość korzystniejszego dostępu do rynku kolejowych przewozów regionalnych;
  • nieodpłatnym przekazywaniu mienia spółek kolejowych, niezbędnego do realizacji usług, podmiotom gospodarczym tworzonym przez samorządy.

Tempo tworzenia, terytorialny zakres działania oraz baza ekonomiczna spółek samorządowych powinny uwzględniać uwarunkowania i specyfikę działania poszczególnych samorządów województw.

Od roku 1999 realizowano trzy programy restrukturyzacji transportu kolejowego. Kilkuletni okres funkcjonowania grupy kapitałowej PKP S.A. nie rozwiązał podstawowych problemów ekonomiczno –finansowych kolei. W 2004 roku wprowadzono zmiany w zakresie finansowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, traktowanych jako przewozy o charakterze służby publicznej. Zmiana ta nie przyniosła uzdrowienia sytuacji podstawowego, współpracującego z samorządami, przewoźnika w tym sektorze tj. „PKP Przewozy Regionalne”. Strata tej Spółki w ubiegłym roku wyniosła około 600 mln zł., a łączna strata za lata 2001 –2004 osiągnęła wielkość 2,7 mld zł . Szczuje się, że zobowiązania tej spółki pod koniec bieżącego roku wyniosą ponad 2 mld zł .

Sytuacja przewoźnika nie pozostaje bez wpływu na sposób realizacji oferty przewozowej realizowanej we współpracy z samorządami i stwarza realne zagrożenia dla ciągłości oraz standardu świadczonych usług publicznych. Doświadczenia powstałe w wyniku utworzenia Spółki Koleje Mazowieckie (nawet przy nieporównywalnym potencjale Mazowsza w stosunku do innych regionów) wskazują, że tworzenie spółek samorządowych może przyczynić się do stopniowej normalizacji sytuacji na rynku przewozów regionalnych. Skłonność samorządów do podejmowania takich działań samodzielnie lub wspólnie z województwami ościennymi, rośnie w miarę nabierania doświadczenia w organizowaniu ruchu pociągów regionalnych na swoim terenie. Tendencja ta jest spójna ponadto z kierunkowym celem samorządów, jakim jest dążenie do zapewnienia sprawnego publicznego transportu pasażerskiego.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
kolej
pociąg
Urząd Marszałkowski
Koleje Mazowieckie
PKP Przewozy Regionalne
  • Paluch – 06.06.2006

    Wreszcie - Czy trzeba było doprowadzić do upadłości PKP i do znacznego odpływu pasażerów korzystających z usług kolejowych żebyw końcu przyjść po rozum!!??!! Gratuluje!! - tylko trza usamorządowić te koleje jak najszybciej, żeby coś osiągnąc i żeby nowes półki zarabiały anie trujący nas busiarze jeżdżacy na oleju opałowym. Osobiście nie trawie PRLowskiego PKP ale niestety trza zmian i trzeba uratować Polską kolej poprzez zlikwidowanie PKP PR i podzielenie je na mniejsze spółki (wielkości województwa - nie mniejsze) Do dzieła Panie i Panowie - Czas zmian - XXI wiek nadszedł a PRL odszedł przeszło 16 lat temu.

  • – 07.06.2006

    Popieram... trzeba kruszyć beton związkowo-kierowniczy w PKP PR. Tam rączka rączkę myje, efektywność pracy jest denna i patrzy się tylko jak wyłudzić więcej dotacji na rosnące koszty (od których ma dyrekcja PKP PR ma liczone zarobki!). Najlepszy sposób to właśnie samorządy... Mazowsze, ale nie tylko bo i Wielkopolska powoli i także inne województwa dostrzegły, że coroczne walki o pieniądze z PKP które potem nie wiadomo gdzie znikają nie są ani koniecznością ani przyjemnbością... teraz trzeba tylko umożliwić samorządom by ze swojej szansy skorzystały... nawet jeżeli to oznacza zbycie związków zawodowych kolei i strajki... bo ten beton postkomunistyczny i Państwo w Państwie musi przestać w końcu istnieć... bo inaczej za parę lat wejdzie DB i zostaniemy z ręką w nocniku i cenami za bilet w markach.

  • Raffi (Rowerzysta, czasem pasażer) – 07.06.2006

    Powyższy komentarz to moje dzieło. Przepraszam za brak podpisu.

  • halban – 09.06.2006

    pytanie tytułowe jest debilne - nie "czy" tylko "jak". Warto się przyjrzeć, co na ten temat piszą inni, "medialne" hasła o konieczności kruszenia betonu to każdy potrafi głosić...

  • – 10.06.2006

    Jak mielibyśmy 100% pewność, że polskie koleje będą usamorządowione moglibyśmy sobie zadać pytanie "jak". Na dzień dzisiejszy bardziej aktualne jest pytanie "czy". A to co piszą inni to jest jakby ich sprawa.

  • B. Mazur – 11.06.2006

    Zarysowuje się niestety pewna niespójność tez prezentowanych w tekście. Z jednej strony Autor wskazuje na samorządowo-kolejową spółkę Koleje Mazowieckie, z drugiej przytacza przykład zupełnie niezależnego operatora, jakim są Koleje Nadwiślańskie. Skoro kierunkiem - wedle Autora - są spółki kolejowo-samorządowe, to nie ma co się obawiać prywatnej konkurencji, ponieważ w miejsce jednego monopolu powstanie nic innego jak szesnaście małych, regionalnych monopoli. Trudno bowiem sobie wyobrazić sytuację, w której samorząd województwa zleca obsługę linii podmiotom innym niż własna spółka! Dlatego zupełnie niejasne jest dla mnie przesłanie Autora - czy zatem rolą samorządu ma być bezpośrednie zapewnianie usług, poprzez udziały w podmiocie przewozowym, czy też rolą samorządu ma być jedynie zamawianie usług u konkurujących o zlecenia operatorów kolejowych. To kolosalna różnica i nie dostrzegają jej chyba nawet władze poszczególnych regionów. Natomiast wracając do mazowieckiej spółki kolejowej trzeba spojrzeć na zagadnienie znacznie szerzej niż uczynił to Autor. Wspomina się o "sukcesie" kolei w stołecznym regionie, ntomiast zupełnie pomija się źródła tego sukcesu. Bardzo wygodnie jest przyjąć założenie, że "stwórzmy spółkę samorządową - to jest lekarstwo na całe zło". Dobrze by było, gdyby Autor podał konkretne przeliczenia sukcesu KM - na przykład wielkość nakładów budżetowych w przeliczeniu na pasażera, pasażerokilometr, pociągokilometr itd. Bez rzeczowych danych dalsza dyskusja staje się jedynie nic nie znaczącym wzajemnym przekonywaniem, że "a może lepiej będzie tak"... Pozdrawiam

  • KW – 11.06.2006

    To nie jest kierunek wedle autora, a jedynie komentarz do stanowiska Konwentu Marszałków, których zdaniem wejście samorządów do kolei regionalnych jest nieuniknione. Natomiast KN może być zagrożeniem dla PKP PR w obecnym kształcie, ponieważ nie bardzo wiem dlaczego władze samorządowe miałyby zlecać wykonywanie przewozów akurat PR, a nie chociażby KN. Celem tego tekstu nie jest prezentowanie zdania autora, a oficjalnego Stanowiska Konwentu, które zostało przesłane do MT. Zamieszczony dokument jest właśnie takim oficjalnym wystąpieniem, zaprezentowanym przez Marszałków - jeżeli coś wydaje się Panu nieścisłe bądź brakuje pewnych elementów proponuję skontaktować się z sekretariatem Marszałka woj. lubuskiego 081 4416602, marszalek@lubuskie.pl .

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....