Czy wróci EIC Sedina? Miałaby zastąpić samoloty
Wraca temat powrotuEIC „Sedina”. Apeluje o to poseł Arkadiusz Marchewka.
W swojej interpelacji do Ministra Infrastruktury i Budownictwapisze, że od września 2016 r. między Szczecinem a Warszawą pociąg PKP Intercity”Sedina” kursował tylko dwa razy w tygodniu, natomiast od 11 grudnia 2016 r.przestał kursować całkowicie. Decyzja ta została podjęta pomimo, iżfunkcjonowanie pociągu od grudnia 2015 r. znalazło uznanie pasażerów, którzy wwygodny sposób mogli dotrzeć do Warszawy ze Szczecina rano, a po uczestnictwiew zaplanowanych dla siebie wydarzeniach wrócić do Szczecina w godzinachpóźnowieczornych. Według wyjaśnień PKP Intercity S.A. na decyzję wpływ miałyczynniki ekonomiczne.
Od 26 marca 2017 r. uruchomione zostały natomiast połączenialotnicze łączące Szczecin i Warszawę realizowane przez linie lotnicze Ryanair.Obłożenie samolotów tego przewoźnika na tej trasie wynosi ponad 95%. W ostatnimczasie linie lotnicze Ryanair spotkały się jednak z trudnościami, któredoprowadziły do masowego odwoływania połączeń lotniczych (także na trasieSzczecin – Warszawa – Szczecin). Pasażerowie odwołanych lotów systematycznieprzesiadają się zatem na inne środki transportu, w tym pociągi.
Ponadto, na trasie Warszawa – Szczecin obecne są teżaktualnie inne trudności, jak np. wydłużenie o godzinę przejazdu pociągów przezmającą trwać 2 lata modernizację linii kolejowej Warszawa – Poznań irozpoczęcie wkrótce prac na torach między Poznaniem a Szczecinem-Dąbiem.
Od czasu całkowitego zawieszenia kursowania pociągu wewczesnych godzinach porannych oraz zmiany rozkładu jazdy pociągów ze Szczecina,mieszkańcy stolicy województwa nie mogą dotrzeć dogodnym połączeniem doWarszawy przed godziną 10:00. Pierwszy środek transportu do stolicy to samolotPLL „LOT”, który odlatuje o godz. 8.55 i o godzinie 10.00 ląduje na lotniskuChopina, skąd zazwyczaj trzeba dotrzeć jeszcze do centrum Warszawy. Jest tonadto środek transportu droższy niż pociąg.
Na powyższe problemy zwracało także uwagę StowarzyszenieSzczecińskiego Obszaru Metropolitalnego w stanowisku przyjętym w lipcu 2017 r.W tym kontekście należałoby poważnie zastanowić się nad przywróceniem pociąguEIC „Sedina” na trasie Szczecin – Warszawa – Szczecin codziennie w godzinachporannych w kierunku do Warszawy i w godzinach wieczornych w kierunku do Szczecina.Pozwoliłoby to zwiększyć możliwości przystępnej komunikacji między stolicamiPolski i województwa zachodniopomorskiego, a tym samym zniwelować trudnościpowstałe w wyniku niepewnego wykonywania umów przewozu przez linie lotniczeRyanair oraz remontów na linii kolejowej nr 3 i 351.
Poseł dodaje, że należy mieć na uwadze, iż Szczecin jestnajdalej oddaloną, polską metropolią od Warszawy i stąd w celu zapewnieniasystematycznego rozwoju regionu Pomorza Zachodniego konieczne jest zapewnieniedobrych i dogodnych połączeń komunikacyjnych między oboma miastami. Ma toszczególne znaczenie w przypadku spółek Skarbu Państwa, a do takich należąPolskie Koleje Państwowe S.A., będące akcjonariuszem PKP Intercity S.A. Wzwiązku z powyższym skierował do Ministra Andrzeja Adamczyka następujące pytania:
Czy Minister Infrastruktury i Budownictwa podejmie zapośrednictwem swoich spółek działania na rzecz przywrócenia pociągu „Sedina” natrasę Szczecin – Warszawa – Szczecin? Jeśli tak, kiedy spodziewane jestprzywrócenie pociągu „Sedina” (lub tożsamego) na wskazaną trasę?
Czekamy na stanowisko MIB. O powodach likwidacji EIC „Sedina”pisaliśmy w InfoRail.pl. Szczegóły znajdziecie w poniższym linku.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze