Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do 2020 roku modernizacja odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice

inforail
19.04.2017 06:42
0 Komentarzy

Do końca 2020 r. mazostać zmodernizowany odcinek linii kolejowej Kraków Główny Towarowy ? Rudziceza ok. 966 mln zł. We wtorek PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą inwestycji -konsorcjum Strabag/Krakowskie Zakłady Automatyki.

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczykpodkreślił podczas podpisania umowy, że jest ona jednym z ważnych elementówKrajowego Programu Kolejowego (KPK), opiewającego na ok. 66 mld zł.

„Jeszcze przed rokiem mieliśmy naprawdę dużewątpliwości, czy uda się zrealizować ten bardzo ambitny i obszerny programinwestycji kolejowych (?). Dzisiaj patrząc z perspektywy roku, możemypowiedzieć, że realizacja KPK (…) na pewno się powiedzie” – ocenił Adamczyk.

Jak dodał, proces inwestycyjny został „rozpędzony” przez PKPPLK w takim stopniu, że do końca przyszłego roku będzie uruchomionych 75 proc.inwestycji zawartych w tym programie, a w roku 2019 ? wszystkie. „To jest bardzoważne z punktu widzenia realizacji strategii rządu przebudowy i modernizacjipolskich kolei” – zaznaczył minister infrastruktury.

Zakres modernizacji blisko 20-kilometrowego odcinka liniikolejowej Kraków Główny Towarowy ? Rudzice zakłada przebudowę nasypu ziemnegobiegnącego przez centrum miasta i dobudowanie na nim dwóch par torów, orazpowstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych.

„Na tym odcinku przebudowany zostanie szklak kolejowy, któryzmieni sposób organizacji transportu w aglomeracji krakowskiej. Uczyni przejazdszklakiem E 30 bezpiecznym, w czasie konkurencyjnym dla transportu samochodowego”- ocenił Adamczyk.

Według zapowiedzi prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela pracebudowlane rozpoczną się w lipcu 2017 r., a mają się zakończyć z końcem 2020 r.

Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcejpociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystankizapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych,szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodniei zachodnie regiony kraju.

Zaplanowane prace są związane z dalszą rozbudowąKrakowskiego Węzła Kolejowego. Kontrakt obejmuje modernizację blisko20-kilometrowego odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Prace wykonywanebędą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna,rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchuaglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobudujedwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta – od stacji KrakówGłówny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku KrakówPłaszów – Kraków Bieżanów.

Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków GłównyTowarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstanątakże dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej KoleiMiejskiej – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. wsystem informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osóbniepełnosprawnych.

Prace obejmą w sumie 55 obiektów inżynieryjnych: mosty,wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych.Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tymestakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ichmiejscu powstaną nowe.

Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, inwestycja jest kolejnymetapem rozbudowy Krakowskiego Węzła Kolejowego. We wrześniu 2015 r. rozpoczęłasię budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, a także otwarto nowąlinię kolejową wiodącą na lotnisko Kraków Airport. Wcześniej oddano do użytkunowy Dworzec Główny.


Komentarze