TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Do CPK 250 km/h! Parametry najwyższe w historii
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 17.11.2017 16:39:29 13 komentarzy
Do CPK 250 km/h! Parametry najwyższe w historii

Szybka kolej w Polsce – m.in. w kontekście dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego – może być ekonomiczna do prędkości 250 km/h. Pod tym kątem można modernizować ok. 1,5 tys. km linii i ewentualnie budować kolejne 1-1,5 tys. km - mówili w piątek uczestnicy Kongresu 590.

Rozwój w Polsce Kolei Dużych Prędkości (KDP) w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) był w piątek tematem jednej z dyskusji Kongresu 590 w Jasionce pod Rzeszowem. Punktem wyjścia była przyjęta 7 listopada br. przez rząd uchwała ws. koncepcji tej drugiej inwestycji. Zgodnie z nią, do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejnych osiem lat.

W rządowej uchwale napisano, że standardem ma być połączenie CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godz. (w okresie startowym), a docelowo do 2 godz. CPK ma integrować ruch lotniczy i kolejowy w jednym węźle. Oznacza to, że port lotniczy ma się łączyć z siecią kolejową, która będzie rozbudowywana.

Pytany, czy decyzja rządu jest faktyczną decyzją o budowie kolei dużych prędkości, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wskazał, że w kontekście interpretacji założonych parametrów jego skomunikowania "w rozumieniu operacyjnym, nie w sensie dokumentów, decyzja zapadła". Zaznaczył, że przyjęte parametry – z wyjątkiem Szczecina – oznaczają prędkość ok. 250 km/h.

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński zastrzegł, że dyskusja o KDP wymaga właśnie uściślenia ws. maksymalnych prędkości. "Jeżeli mówimy o prędkościach rzędu 250 km/h, zawsze byłem zwolennikiem takiego rozwiązania" - zadeklarował.

"Centralny Port Komunikacyjny musi być wyposażony w dojazd koleją o parametrach wyższych niż dotychczas. Jeżeli tak to przyjmiemy, to przy realnych nakładach sił i środków, ta kolej powstanie, a na liniach, które już są modernizowane, zbliżone prędkości będzie można osiągać" - mówił. Dodał, że przy prędkościach 300-350 km/h i związanej z tym budowie nowej, odrębnej infrastruktury, trzeba by było się "zastanawiać, czy ta inwestycja byłaby opłacalna, bo to znacznie wyższe nakłady – i na infrastrukturę i na tabor".

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel przypomniał, że powołany w tej spółce specjalny zespół dokonał już przeglądu istniejących linii pod kątem zwiększenia prędkości powyżej 160 km/h - do 250 km/h. W tym kontekście zespół wytypował ok. 1,5 tys. km linii.

"Możliwość wykorzystania istniejącej sieci kolejowej, jej zasilania, (jest - PAP) do prędkości 230 km/h w tej chwili; niektóre ostatnie rozważania są do 250 km/h. Budując linie kolejowe o wyższych prędkościach budujemy całkiem nową infrastrukturę, która nie będzie współgrała z infrastrukturą obecną. Budowalibyśmy specjalnie dedykowane linie kolejowe. Jeżeli mamy budować nowe linie na krótkie odcinki, bo 100, 200, 300 km to są krótkie odcinki (…), na pewno koszty budowy i utrzymania są niewspółmierne" - akcentował szef PLK.

Merchel wymieniał, że modernizacja zwiększająca prędkość powyżej 160 km/h może dotyczyć m.in. linii Warszawa-Białystok czy Centralnej Magistrali Kolejowej. Na CMK już od rozkładu 2018 r. wydłuży się odcinek, na którym ruch będzie prowadzony z prędkością 200 km/h. Trwają przygotowania, aby od 2022, po wejściu nowych przepisów i wprowadzeniu systemu sterownia ETCS poziom II, prędkość na CMK wynosiła 250 km/h, co da przejazd z Katowic i Krakowa do Warszawy, a zatem też do CPK, poniżej dwóch godzin.

Zgodnie z analizami PLK po modernizacji możliwe będzie też osiągnięcie czasu jazdy z Lublina do CPK poniżej 1,5 godz. Parametry dla prędkości 200-250 km/h mają być możliwe do osiągnięcia na linii Poznań-Szczecin. Konieczne dla przejazdu do CPK poniżej 2 godz. będą natomiast budowy nowych linii do Wrocławia, a także dla połączenia Bydgoszczy i Torunia oraz być może Trójmiasta.

Pytany, czy oznacza to powrót do koncepcji budowy CMK Północ, Merchel odpowiedział, że dla czasu poniżej dwóch godzin do CPK z Trójmiasta – to konieczne.

Według szefa PLK modernizacja istniejących linii zapewniłaby osiągnięcie zakładanych parametrów dla potencjału kilkunastu milionów pasażerów CPK. "Pewnie około 1 tys. – 1,5 tys. (kilometrów - PAP) trzeba by było wybudować nowych linii" - ocenił Merchel. Uściślił, że wśród nowych połączeń potrzebna byłaby też nowa linia Łódź-Warszawa – dedykowana dla ruchu pasażerskiego.

Szef PLK przypomniał, że ze względów m.in. na przepustowości przy prędkościach powyżej 200 km/h nie powinno się stosować ruchu mieszanego, pasażerskiego z towarowym, wobec znacznie niższych osiąganych przez ten drugi prędkości. Merchel zaznaczył, że obecne modernizacje linii zapewniają prędkość dla ruchu towarowego na poziomie 120 km/h. Już teraz jednak taka prędkość jest wyzwaniem dla przewoźników towarowych, którzy osiągają dziś 70-80 km/h, czasem do 100 km/h.

Pytany o pieniądze na finansowanie inwestycji kolejowych pod kątem CPK, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel przyznał, że "na ten moment zabudżetowanych wprost ich nie ma". Zadeklarował, że w ramach działań przygotowawczych i wyprzedzających będą prowadzone prace projektowe, Przypomniał przy tym, że np. studia wykonalności zajmują od roku do dwóch lat.

"Musimy wspólnie działać na tym etapie projektowym, by w tym samym czasie wejść (z projektami dotyczącymi CPK i linii kolejowych) z pełną dokumentacją. Oczywiście konieczne jest zabezpieczenie finansowania i metody są różne: albo będziemy korzystać z kolejnej perspektywy (unijnej – PAP) w tej części kolejowej albo trzeba szukać innych źródeł" - wskazał Bittel.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
CPK
PKP SA
PKP PLK
Przewozy Regionalne
  • zorientowany – 17.11.2017

    Rzeszów, Jasionka, kreślarze czerwonych kresek na mapie - i wszystko jasne. A prezes Merchel to niech się zajmie inwestycjami (modernizacjami) linii dotychczasowych do prędkości 160-200 km/h. A nie snuciem "bajek". Bo linie o prędkości powyżej 200 km/h to się buduje od podstaw a nie poprzez modernizację istniejących linii

  • Zetes – 17.11.2017

    Mieszkańcy Pomorza potrzebują szybkiej drogi S6 oraz zmodernizowanej linii kolejowej 202 łączącej Trójmiasto ze Szczecinem a właśnie te inwestycje zostały przez Adamczyka wstrzymane bądż znacznie ograniczone... Podobno brakuje pieniędzy... W tej sytuacji pogaduszki o tzw, CKP odbierane są tutaj jako mrzonki. A może minister "rozmija się z prawdą"? Jest forsa czy nie ma?

  • Pt47 – 17.11.2017

    "w rozumieniu operacyjnym, nie w sensie dokumentów, decyzja zapadła". Zaznaczył, że przyjęte parametry – z wyjątkiem Szczecina – oznaczają prędkość ok. 250 km/h. Dlaczego z wyjątkiem Szczecina? Jeżeli jest położony najdalej to tym bardziej większa prędkość jest wskazana. Linia Szczecin-Poznań miała być modernizowana na 160-200 km/h a teraz robią 160 i 120 km/h przez puszcze. Drzewa i zwierzęta się wystraszą bardziej jak pociągi pojadą 160 niż 120 km/h;)

  • advisor – 17.11.2017

    Koncert życzeń - inaczej się tego nie da podsumować. Koncepcję CPK z litości przemilczę.

  • Rafel – 17.11.2017

    Jak CMK nie mogą w większości zrobić pod 200km/h a tu bajki o przyszłej linii 250km/h nie róbcie wody z mózgu, dzieciom takie bajki możecie opowiadać.

  • Siara – 17.11.2017

    Majom rozmach sk**wisyny

  • Mech – 18.11.2017

    Inwestycje będą musiały być ogromne i to nawet bez budowania tej linii 'Y' z zupełnie innym napięciem. Do teraz ciągle są problemy by do wielu największych miast w Polsce standardem było 160 km/h, a tu mówimy o prędkościach 230-250 km/h. Tak coś mi się wydaję, że tych zakładanych około 10 mld na kolej w projekcie CPK nie wystarczy by to osiągnąć.

  • Andrzej – 18.11.2017

    W pełni zgadzam się z przedmówcami, jeśli mogę sobie pozwolić na gdybanie, co będzie, to tak: z powodów marketingowo-politycznych inwestycję CPK rozpoczną, jak już rozpoczną, to ewentualne noweg władze nie będą miały innego wyjścia, jak skończyć. Kiedy skończą - spójrzcie na zachód, tam jest takie całkiem spore miasto, pod którym buduje się lotnisko. Odnośnie do kolei: podsztukują to co jest i tyle.

  • Zetes – 18.11.2017

    Wcale nie jest pewne, że następcy będą kontynuować realizację marzeń rządu "dobrej zmiany". Dał im przykład Adamczyk, który nie przejął się zbytnio planami przygotowanymi przez poprzedników - nawet tymi mocno zaawansowanymi. Historia kołem się toczy...

  • kolejFAN – 18.11.2017

    Kacza propaganda.Nie da się tego czytac tak.jak ogladac tvp info...najpierw naprawcie to co od lat nie umiecie ,potem wymyslajcie mrzonki o kadepach.Mielecka,wschowska,zagòrska,mikołajska,lwówecka,ełk-Suwałki,Wielbark-Ostrołęka,Łomźa-Białystok,Rabka-Nowy Sacz, żywiecka ,stronska,karpacko-jeleniogórska i masa innych czekają na pokaz waszych kompetencji supermeni z Peelki.

  • Andrzej – 19.11.2017

    A na tym portalu był kiedyś taki artykuł o fajnym tytule, stąd mi utkwił w pamięci: "Radosne KDP rysowanie" - i to jeszcze za czasów poprzedniej ekipy. Faktycznie, historia kołem się toczy.

  • jep – 20.11.2017

    W Polsce KDP nie ma sensu. Na co komu taki "Y". Jeszcze gdyby to miało połączenie z Berlinem i Pragą, to wówczas 350/h miałoby jakiś sens. Nie ma w tym kraju kasy na to by podnieść prędkość wielu podstawowych szlaków do 160, a co niektórym się 350m marzy.

  • fromex – 21.11.2017

    Ta szopka ma sens przy założeniu, że to nie jest dedykowane dla przeciętnego Kowalskiego. Tymczasem gros dyskutantów uparcie przy tym trwa, nie wiedzie czemu, bo to faktycznie nie ma sensu.Trzeba sobie zrobić myślowy zoom-out, to zacznie to nieco inaczej wyglądać ;P

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....