Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do CPK 250 km/h! Parametry najwyższe w historii

inforail
17.11.2017 14:39
0 Komentarzy

Szybka kolej w Polsce– m.in. w kontekście dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego – może byćekonomiczna do prędkości 250 km/h. Pod tym kątem można modernizować ok. 1,5tys. km linii i ewentualnie budować kolejne 1-1,5 tys. km – mówili w piątekuczestnicy Kongresu 590.

Rozwój w Polsce Kolei Dużych Prędkości (KDP) w kontekściebudowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) był w piątek tematem jednej zdyskusji Kongresu 590 w Jasionce pod Rzeszowem. Punktem wyjścia była przyjęta 7listopada br. przez rząd uchwała ws. koncepcji tej drugiej inwestycji. Zgodniez nią, do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowanyprzez kolejnych osiem lat.

W rządowej uchwale napisano, że standardem ma być połączenieCPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godz. (w okresiestartowym), a docelowo do 2 godz. CPK ma integrować ruch lotniczy i kolejowy w jednymwęźle. Oznacza to, że port lotniczy ma się łączyć z siecią kolejową, którabędzie rozbudowywana.

Pytany, czy decyzja rządu jest faktyczną decyzją o budowiekolei dużych prędkości, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wskazał, żew kontekście interpretacji założonych parametrów jego skomunikowania „wrozumieniu operacyjnym, nie w sensie dokumentów, decyzja zapadła”. Zaznaczył,że przyjęte parametry – z wyjątkiem Szczecina – oznaczają prędkość ok. 250km/h.

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński zastrzegł, że dyskusja oKDP wymaga właśnie uściślenia ws. maksymalnych prędkości. „Jeżeli mówimy oprędkościach rzędu 250 km/h, zawsze byłem zwolennikiem takiego rozwiązania” -zadeklarował.

„Centralny Port Komunikacyjny musi być wyposażony w dojazdkoleją o parametrach wyższych niż dotychczas. Jeżeli tak to przyjmiemy, to przyrealnych nakładach sił i środków, ta kolej powstanie, a na liniach, które jużsą modernizowane, zbliżone prędkości będzie można osiągać” – mówił. Dodał,że przy prędkościach 300-350 km/h i związanej z tym budowie nowej, odrębnejinfrastruktury, trzeba by było się „zastanawiać, czy ta inwestycja byłabyopłacalna, bo to znacznie wyższe nakłady – i na infrastrukturę i na tabor”.

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchelprzypomniał, że powołany w tej spółce specjalny zespół dokonał już przegląduistniejących linii pod kątem zwiększenia prędkości powyżej 160 km/h – do 250km/h. W tym kontekście zespół wytypował ok. 1,5 tys. km linii.

„Możliwość wykorzystania istniejącej sieci kolejowej, jejzasilania, (jest – PAP) do prędkości 230 km/h w tej chwili; niektóre ostatnierozważania są do 250 km/h. Budując linie kolejowe o wyższych prędkościachbudujemy całkiem nową infrastrukturę, która nie będzie współgrała zinfrastrukturą obecną. Budowalibyśmy specjalnie dedykowane linie kolejowe.Jeżeli mamy budować nowe linie na krótkie odcinki, bo 100, 200, 300 km to sąkrótkie odcinki (…), na pewno koszty budowy i utrzymania są niewspółmierne” -akcentował szef PLK.

Merchel wymieniał, że modernizacja zwiększająca prędkośćpowyżej 160 km/h może dotyczyć m.in. linii Warszawa-Białystok czy CentralnejMagistrali Kolejowej. Na CMK już od rozkładu 2018 r. wydłuży się odcinek, naktórym ruch będzie prowadzony z prędkością 200 km/h. Trwają przygotowania, abyod 2022, po wejściu nowych przepisów i wprowadzeniu systemu sterownia ETCSpoziom II, prędkość na CMK wynosiła 250 km/h, co da przejazd z Katowic iKrakowa do Warszawy, a zatem też do CPK, poniżej dwóch godzin.

Zgodnie z analizami PLK po modernizacji możliwe będzie teżosiągnięcie czasu jazdy z Lublina do CPK poniżej 1,5 godz. Parametry dlaprędkości 200-250 km/h mają być możliwe do osiągnięcia na liniiPoznań-Szczecin. Konieczne dla przejazdu do CPK poniżej 2 godz. będą natomiastbudowy nowych linii do Wrocławia, a także dla połączenia Bydgoszczy i Toruniaoraz być może Trójmiasta.

Pytany, czy oznacza to powrót do koncepcji budowy CMKPółnoc, Merchel odpowiedział, że dla czasu poniżej dwóch godzin do CPK zTrójmiasta – to konieczne.

Według szefa PLK modernizacja istniejących linii zapewniłabyosiągnięcie zakładanych parametrów dla potencjału kilkunastu milionów pasażerówCPK. „Pewnie około 1 tys. – 1,5 tys. (kilometrów – PAP) trzeba by byłowybudować nowych linii” – ocenił Merchel. Uściślił, że wśród nowych połączeńpotrzebna byłaby też nowa linia Łódź-Warszawa – dedykowana dla ruchupasażerskiego.

Szef PLK przypomniał, że ze względów m.in. na przepustowościprzy prędkościach powyżej 200 km/h nie powinno się stosować ruchu mieszanego,pasażerskiego z towarowym, wobec znacznie niższych osiąganych przez ten drugiprędkości. Merchel zaznaczył, że obecne modernizacje linii zapewniają prędkośćdla ruchu towarowego na poziomie 120 km/h. Już teraz jednak taka prędkość jestwyzwaniem dla przewoźników towarowych, którzy osiągają dziś 70-80 km/h, czasemdo 100 km/h.

Pytany o pieniądze na finansowanie inwestycji kolejowych podkątem CPK, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel przyznał, że „na tenmoment zabudżetowanych wprost ich nie ma”. Zadeklarował, że w ramach działańprzygotowawczych i wyprzedzających będą prowadzone prace projektowe,Przypomniał przy tym, że np. studia wykonalności zajmują od roku do dwóch lat.

„Musimy wspólnie działać na tym etapie projektowym, by w tymsamym czasie wejść (z projektami dotyczącymi CPK i linii kolejowych) z pełnądokumentacją. Oczywiście konieczne jest zabezpieczenie finansowania i metody sąróżne: albo będziemy korzystać z kolejnej perspektywy (unijnej – PAP) w tejczęści kolejowej albo trzeba szukać innych źródeł” – wskazał Bittel.


Komentarze