Dworce skontrolowane przez NIK – szczegóły

inforail
20.03.2019 10:03
0 Komentarzy

Poniżej wnioski płynące z kontroli NIK pod kątem dostępnościposzczególnych dworców dla osób niepełnosprawnych.

Dworzec BydgoszczGłówna

Głównym celem inwestycji pn. „Budowa zintegrowanego centrumkomunikacyjnego w Bydgoszczy” była poprawa atrakcyjności budynku dworca i jegootoczenia. Celem była także likwidacja barier dla osób z niepełnosprawnością.Inwestycję realizowano w latach 2014-2015, a jej wartość wyniosła 192,0 mln zł.

Wyniki kontroli wykazały, że realizacja inwestycjiprzyczyniła się do poprawy jakości obsługi pasażerów, w tym również osóbniepełnosprawnych lub o ograniczonej zdolności poruszania się. Kontrolazidentyfikowała jednak szereg problemów, mających wpływ na dostępność dworcaBydgoszcz Główna dla osób z niepełnosprawnością.

Nieodpowiednio wykonano miejsca parkingowe przeznaczone dlauprawnionych osób z niepełnosprawnością. Automaty do sprzedaży biletów iinfomaty nie były przystosowane dla osób poruszających się na wózkachinwalidzkich. Osobom z ograniczeniami ruchowymi nie zapewniano dostępu dotarasu widokowego w głównym budynku. Nieprawidłowo działały tzw. pętleindukcyjne. Urządzenia te umożliwiają poprawę słyszalności komunikatówgłosowych u osób słabosłyszących, posługujących się aparatami słuchowymi.Zwrócono również uwagę na zastosowanie elementów małej architektury w kolorach,które nie kontrastowały z tłem, a także na brak zastosowania na schodach (nakrawędzi pierwszego stopnia w górę i pierwszego stopnia schodów w dół) żółtychpasów ostrzegawczych.

Dworzec Kraków Główny

Zakres rzeczowy inwestycji pn. „Budowa dworca kolejowegoKraków Główny zintegrowanego z miejskim transportem publicznym” przewidywałpoprawę warunków obsługi podróżnych, poprawę ich bezpieczeństwa, a takżezwiększenie dostępności budynku dworca dla osób z niepełnosprawnością.Inwestycja była realizowana w latach 2010-2014, zaś jej wartość wyniosła 127,3mln zł.

Realizacja inwestycji przyczyniła się do poprawy jakościobsługi pasażerów, w tym również osób niepełnosprawnych lub o ograniczonejzdolności poruszania się. Kontrola zidentyfikowała także szereg problemówmających wpływ na dostępność dworca dla osób z niepełnosprawnością.

I tak na przykład, komunikaty przekazywane przez systeminformacji głosowej w kabinach dźwigów osobowych były słabo słyszalne. Z koleiw windach brak było informacji pismem Braille'a o sposobie wzywania pomocy.Zidentyfikowano także liczne uchybienia w przebiegu ścieżek prowadzących,niezbędnych dla osób niewidomych. Na planach stacji oraz przy oznaczaniukierunków dojść brakowało spójnych,jednolitych i zgodnych ze stanem faktycznym informacji pasażerskich,adresowanych do osób z niepełnosprawnością. Stwarzało to ryzyko dezorientacjipasażerów korzystających z dworca.

Dworzec Opole Główne

Modernizacja dworca kolejowego Opole Główne, obejmowałam.in. zwiększenie dostępności budynku dla osób z niepełnosprawnością. Inwestycjata była realizowana w latach 2012-2014, zaś jej wartość wyniosła 18,5 mln zł.

Wyniki kontroli NIK wykazały, że realizacja inwestycjiprzyczyniła się do poprawy jakości obsługi pasażerów niepełnosprawnych lub oograniczonej zdolności poruszania się.

Uchybienia mające wpływ dostępność dworca dla osóbniepełnosprawnych dotyczyły m.in. ścieżek prowadzących, w których stwierdzonoliczne ubytki oraz wprowadzające w błąd wykonanie. Ponadto schody (m.in.prowadzące na perony nr 3-5 oraz w korytarzu prowadzącym do toalet) nieposiadały krawędzi kontrastujących z kolorem posadzki. Brak też było – na całejszerokości schodów – pasa rozpoznawalnego dotykiem, kontrastującego zpowierzchnią posadzki. Kabiny dźwigów osobowych nie posiadały systemuinformacji głosowej oraz oznaczeń dotykowych dla osób niewidomych.Pomieszczenie higieniczno-sanitarne, znajdujące się na poziomie (-) 1 głównegobudynku dworca z wyznaczoną ścieżką dotykową było zamknięte. Klucz do tejtoalety znajdował się w pomieszczeniu obsługi, do którego prowadziły schody.Stwierdzono również, że rozkłady jazdy zostały zawieszone na wysokościutrudniającej ich odczytanie osobom słabowidzącym. W budynku dworca niezapewniono osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich kasy biletowej zobniżonym blatem. Miejsca parkingowe dla uprawnionych osób zniepełnosprawnością były nieprawidłowo oznakowane. Na żadnym stanowisku kasowymdworca kolejowego Opole Główne nie zainstalowano pętli indukcyjnej lub innegourządzenia wzmacniającego słuch.

Dworzec SzczecinGłówny

Przebudowa budynku dworca kolejowego Szczecin Główny wraz zinfrastrukturą torowo-peronową była realizowana w latach 2015-2016. Wartośćinwestycji – w części dotyczącej dworca kolejowego – wyniosła 102,0 mln zł .

W ramach realizacji inwestycji zastosowano rozwiązaniasłużące likwidacji barier architektonicznych oraz poprawie dostępności obiektówdworca i stacji Szczecin Główny dla potrzeb osób z niepełnosprawnością. Przyprzebudowie dworca nie ustrzeżono się jednak uchybień. W efekcie powstałyograniczenia w dostępie i możliwości korzystania z obiektów dworca przez osobyz ograniczeniami ruchowymi oraz z deficytami wzroku i słuchu.

Kontrola wykazała, że nie zapewniono spójnych i zgodnych zestanem faktycznym informacji pasażerskich dla osób z ograniczeniami ruchowymina temat kierunków dojść do odpowiednio przystosowanych przejść do częściobiektów dworcowych. Automaty dosprzedaży biletów nie były przystosowane dla osób poruszających się na wózkachinwalidzkich. Kontrola wykazała ograniczenia w dostępności do dworcowejtoalety, a także ustawianie przenośnych barier na ścieżce prowadzącej. W sposóbnieprawidłowy oznakowano miejsca parkingowe dla uprawnionych osób zniepełnosprawnością. Na peronach stwierdzono przypadki wytyczenia ścieżekprowadzących dla osób niewidomych w bezpośrednim sąsiedztwie przeszkód, bezzachowania odpowiedniej skrajni poprzecznej, koniecznej do bezkolizyjnegoporuszania się przy użyciu laski dla niewidomych. Pętla indukcyjnazainstalowana pod blatem okienka kasowego, przystosowanego do obsługi osóbniedosłyszących nie działała.

Dworzec PiłaGłówna

Jednym z celów inwestycji pn. „Przebudowa dworca kolejowegoPiła Główna” było zwiększenie dostępności budynku dworca dla osób zniepełnosprawnością. Inwestycja była realizowana w latach 2014 2015, a jejwartość wyniosła 23,0 mln zł.

Inwestycja przyczyniła się do poprawy jakości obsługipasażerów, w tym również osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej zdolnościporuszania się. Stwierdzono jednak, żewejście do budynku dworca od strony parkingu, ze względu na znajdujące się tamdwa stopnie, było niedostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.W czterech miejscach utrudnione było wyjście z budynku dworca na perony.Wyjścia te były bowiem wyposażone w dwuskrzydłowe drzwi wahadłowe, a ichotwarcie sprawiało trudność osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim.Wejście do budynku dworca, zlokalizowane najbliżej parkingu z miejscami dlapojazdów osób z niepełnosprawnością, było zamknięte. Automaty do sprzedażybiletów, były niedostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkachinwalidzkich. Stwierdzono także brak części ścieżek prowadzących na perony. Wistniejących występowały liczne, istotne ubytki i uszkodzenia. Brak było takżewłaściwego oznakowania przeszkód przezroczystych. Nie działały urządzeniawzmacniające słuch.

Realizacja inwestycji przyczyniła się do poprawy jakościobsługi podróżnych, w tym osób niepełnosprawnych. Kontrola wykazała jednakproblemy mające wpływ na dostępność dworca dla osób z niepełnosprawnościami. Itak, na przykład nie zapewniono spójnych i zgodnych ze stanem faktycznyminformacji pasażerskich na planach dworca z wypukłą grafiką dla niewidomych.Rzeczywisty układ ścieżek prowadzących nie odpowiadał układowi wskazanemu naplanach, a wśród informacji zawartych na planach brak było oznaczenia miejscatoalety dla osób z niepełnosprawnością. Rozkłady jazdy i informacje skierowanedo pasażerów zawieszone były na wysokości uniemożliwiającej ich odczytanieosobom poruszającym się na wózku inwalidzkim. Oznaczenia dróg ewakuacyjnych wbudynku dworca rozmieszczono w sposób niegwarantujący ich pełnej widocznościdla osób niedowidzących oraz osób poruszających się na wózku inwalidzkim.

Dworzec w Kędzierzynie-Koźlu

Przebudowa dworca kolejowego Kędzierzyn-Koźle wraz zmodernizacją placu przydworcowego kosztowała 14,5 mln zł. Inwestycja byłarealizowana w latach 2014-2015.

Wyniki kontroli wskazują, że polepszeniu uległa dostępnośćdworca dla pasażerów z niepełnosprawnością. Kontrola wykazała jednak, żedworzec nie był wyposażony w urządzenia zapewniające informację głosową. Niewykonano także ścieżek prowadzących z budynku dworca kolejowego do miejscaparkingowego dla osób z niepełnosprawnością, a także do przystanku komunikacjimiejskiej oraz ogólnodostępnego parkingu. Na części schodów brakowałoobustronnych poręczy. Stwierdzono także brak wizualnego oznakowania trasdojścia do poszczególnych stref terenu dworca kolejowego, takich jak postójtaksówek, ogólnodostępny parking, czy miejsca postojowe dla pojazdówprzewożących uprawnione osoby z niepełnosprawnością. Wyznaczono tylko jednomiejsce parkingowe dla uprawnionej osoby z niepełnosprawnością.


Komentarze