Dworzec Podmiejski w Gdyni po nowemu. Już za trzy lata?

inforail
02.05.2019 08:44
0 Komentarzy

Trwa przetarg nawartą blisko 48 milionów złotych przebudowę Dworca Podmiejskiego w Gdyni wraz zperonem SKM i niezbędnymi systemami.

Zabytkowy budynek doczeka się renowacji i odzyska dawnyblask. To drugie postępowanie – pierwsze zostało unieważnione w zeszłym roku.Już niedługo dowiemy się, czy prace ruszą jeszcze w tym roku. Jest na tylenietypowy i charakterystyczny, że bardzo szybko zapada w pamięć podróżnych.Zabytkowy budynek, który pełni rolę dworca Szybkiej Kolei Miejskiej ma zostaćodrestaurowany z zachowaniem wszystkich najważniejszych detaliarchitektonicznych, pomieszczenia zostaną zaadaptowane m.in. pod kątem nowejinfrastruktury technicznej, a oprócz tego powstanie też nowoczesny systemmonitorowania bezpieczeństwa i zarządzania informacją.

Zmiany dosięgną też samego peronu SKM Gdynia Główna, zktórego każdego dnia korzystają setki podróżnych.

Drugie podejście doremontu dworca

To zakres prac, które będzie musiała wykonać firmazgłaszająca się do przetargu ogłoszonego przez PKP SKM w Trójmieście. Kolejowaspółka wyceniła prace na nieco ponad 48 milionów złotych i czeka do 22 maja naoferty od wykonawców.

Przypomnijmy, że pierwsze podejście do wyłonienia firmy,która przywróci Dworcowi Podmiejskiemu dawny blask zostało unieważnione wlistopadzie zeszłego roku. Wówczas jedyny oferent znacząco przekroczyłzakładany maksymalny budżet.

Zabytkowa forma,estetyka i funkcjonalność

Co wizualnie zmieni się po remoncie? Zachowana ma zostaćoryginalna stolarka (drzwi i okna), wyremontowany zostanie hol z kasami, a zpoziomu ulicy na pewno w oczy będzie się rzucać usunięcie wszystkichkonstrukcji, które zostały na przestrzeni lat dobudowane do pierwotnego budynku– dziś funkcjonują w nich lokale usługowe.

To nie koniec estetyzacji – wewnątrz znikną też reklamy.Docelowo charakterystyczny napis „Dworzec Podmiejski” na elewacji ma świecić pozmroku, a wszelkie elementy identyfikacji graficznej, jak tabliczki, szyldy iinformacje mają być spójne i zgodne z historyczną architekturą.

Wśród zmian na zewnątrz warto wspomnieć o wymianienawierzchni peronu i remoncie tunelu łączącego go z dworcem, a poza tym noweoblicze zyska też przestrzeń przed budynkiem – oprócz nowej kostki wykonawcabędzie musiał zamontować nowe ławki i kosze na śmieci. Jak zapisano wdokumentacji, pojawią się także obrotowe, automatyczne drzwi.

Odnowiony dworzec jużza trzy lata?

Sam budynek Dworca Podmiejskiego SKM Gdynia Główna toprzykład architektury socrealizmu. Został wybudowany w 1959 roku – cztery latapo wybudowaniu zasadniczej bryły Dworca PKP Gdynia Główna. Cały zespół dworcakolejowego, w skład którego wchodzi dworzec główny, dworzec podmiejski orazkolumnowy pasaż łączący oba dworce został wpisany do rejestru zabytkówwojewództwa pomorskiego.

W związku z tym przy przebudowie budynku będzie obowiązywałaochrona konserwatorska. Dworzec Podmiejski będzie funkcjonował podczas prac –przyszły wykonawca musi zapewnić tymczasową konstrukcję do obsługi podróżnych.Cały remont powinien zakończyć się w połowie 2022 roku.


Komentarze