Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dworzec w Oświęcimiu otwarty dla podróżnych

inforail
10.06.2020 12:15
0 Komentarzy

Dworzec w Oświęcimiu zostałdziś (10 czerwca) otwarty dla podróżnych. Budynek wybudowano od podstaw wformule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiego pomysłu PKP S.A.

Dzięki temu w Oświęcimiu powstał nowoczesny i funkcjonalnyobiekt, który pozwoli sprostać oczekiwaniom podróżnych. Dworzecarchitektonicznie dzieli się na dwie części. Pierwsza z nich przeznaczona jeststricte do obsługi pasażerów. Mieszczą się w niej poczekalnia, ogólnodostępnetoalety, przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem, a także pomieszczeniaprzeznaczone na kasy biletowe. W tej części znajduje się również zapleczebiurowe przeznaczone na potrzeby Straży Ochrony Kolei. W drugiej części, tzw.miejskiej, zlokalizowano cztery lokale komercyjne. Pawilony są przykrytezadaszeniem w formie wiaty, pod którą znajdują się ławki oraz 22 stojakirowerowe ze stacją naprawy rowerów. Dominantą założenia architektonicznego jestwieża z podświetlanym w nocy zegarem. Ciekawym akcentem na elewacji jestpoddana renowacji wielkoformatowa szklano-kamienna mozaika autorstwa KazimierzaGąsiorowskiego, stworzona w latach 1964-65. Została ona przeniesiona z holuwyburzonego dworca w Oświęcimiu. Jej nowoczesną reinterpretacją jest mozaikakwietna, składająca się aż z 2500 roślin, znajdująca się na placu przeddworcem, która jest jednocześnie hołdem ofiarom obozu Auschwitz-Birkenau. Przeddworcem zaaranżowano pasujący do modernistycznej bryły budynku plac składającysię z dwóch części. Pierwsza, w której znajduje się mozaika, to typowy placmiejski z ławkami i przestrzenią przeznaczoną dla odpoczynku. Druga część toparking dla 81 samochodów oraz 5 motocykli lub skuterów, z wydzielonym miejscempostojowym dla rodzin z dziećmi oraz trzema miejscami dla osób zniepełnosprawnościami.

Program Inwestycji Dworcowychrozpędza się. Dzisiaj otwieramy dla podróżnych nowy budynek dworca kolejowego wOświęcimiu. Jestem przekonany, że będzie dobrze służył każdemu, kto od dzisiajbędzie przyjeżdżał do tego miasta. Inwestycje w dworce to element szerokiejstrategii przebudowy polskiej kolei, którą obserwujemy od kilku lat.  Konsekwentnie dążymy do celu, którym jestkolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna – powiedział Andrzej Adamczyk,minister infrastruktury.

Otwarcie dworca wOświęcimiu to dla nas ważne wydarzenie, gdyż dworzec w tym mieście byłrealizowany według autorskiej koncepcji PKP S.A. w formule InnowacyjnychDworców Systemowych, czyli dworców nowoczesnych, funkcjonalnych, komfortowych,energooszczędnych, ekologicznych, bezpiecznych i przystosowanych do potrzebwszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami i opiekunów zmałymi dziećmi. To nowa jakość w sposobie budowy dworców i myślenia o nich.Mamy nadzieję, że dworzec spodoba się mieszkańcom Oświęcimia i turystom orazbędzie ważnym miejscem na mapie komunikacyjnej miasta i regionu, służąclokalnej społeczności – dodał Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

Dworzec w Oświęcimiu to jednak nie tylko nowoczesne ifunkcjonalne założenie architektoniczne, ale również budynek projektowany wzgodzie ze współczesnymi trendami w architekturze. Jest on pozbawiony barierarchitektonicznych i dzięki temu w pełni dostosowany do potrzeb osób zniepełnosprawnościami. Ponadto na dworcu wprowadzono szereg usprawnień dla osóbniedowidzących i niewidzących – ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu,oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrzdworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu. Przy budowie dworcauwzględniono również potrzeby najmłodszych podróżnych i ich rodziców. Stworzonodla nich specjalną poczekalnię, gdzie dostępne są zabawki, a na ścianiewyeksponowano mapę Polski z motywami kolejowymi, na której zaznaczonolokalizację dworca. Opiekunowie z dziećmi mają również dedykowaną toaletęwyposażoną w przewijak.

Na dworcu zastosowano również rozwiązania proekologiczne,które w połączeniu z systemem inteligentnego zarządzania budynkiem BMS(Building Management System) sprawią, że dworzec będzie energooszczędny. Wbudynku wykonano izolację cieplną wraz doborem stolarki okiennej i drzwiowej oniskim stopniu przenikalności cieplnej. W miesiącach zimowych pozwala to nautrzymywanie ciepła, natomiast w letnich przyczynia się do ograniczenianagrzewania  budynku, co zmniejsza kosztyzwiązane z funkcjonowaniem urządzeń służących zachowaniu odpowiedniego komfortutermicznego wewnątrz budynku. Dodatkowo do ogrzewania dworca zastosowano gruntowepompy ciepła, a także wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła. Na tymproekologiczne rozwiązania się nie kończą. Kompleks posiada energooszczędneoświetlenie wraz z czujnikami automatycznie dopasowującymi natężenie światła dopory dnia oraz obecności osób na dworcu. Budynek został wyposażony również wsystemy odzysku wody deszczowej. Jest ona wykorzystywana jako woda szara, dospłukiwania dworcowych toalet. Zbiorniki, w których gromadzona jest woda deszczowa, mają równieżfunkcję retencyjną. Tym samym ograniczają możliwość zalania obszaru dworcapodczas nawalnych opadów.

Na dworcu będzie bezpieczniej, gdyż zainstalowano na nimnowoczesne systemy: monitoringu wizyjnego, kontroli dostępu, sygnalizacjiwłamania i napadu oraz detekcji i sygnalizacji pożaru.

Dworzec w Oświęcimiu to drugi po Miechowie obiektudostępniony podróżnym po modernizacji w województwie małopolskim w ramachProgramu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Koszt tej inwestycji to 13,5mln złotych. Jest ona finansowana ze środków własnych PKP S.A. i budżetupaństwa. Wykonawcą robót była konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowlane”Mazur”, Mazur Sławomir Firma Budowlana „Mazur” oraz PB Mazur sp. z o.o.  (PKP SA)


Komentarze