TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Elf – nowy EZT z Bydgoszczy
Ryszard Piech - Opublikowano: 14.07.2009 12:56:00 13 komentarzy
Elf – nowy EZT z Bydgoszczy

Oferta Pesy w zakresie elektrycznych zespołów trakcyjnych bazująca dotychczas na pojazdach wysokopodłogowych nie wpisywała się tak dobrze w zapotrzebowanie rynku, jakie było zgłaszane. Wobec rosnących wymagań rynku producent w zaciszu zakładu usilnie pracował nad nową generacją pojazdów elektrycznych, która pozwoliłaby na wygrywanie przetargów. Po rozstrzygniętym przez Koleje Mazowieckie postępowaniu można powiedzieć, że obrana strategia się w pełni opłaciła.

Geneza powstania

Jak już zostało wzmiankowane wyżej dotychczasowa oferta Pesy w zakresie EZT, bazująca na wysokopodłogowych pojazdach ED59 i ED74 nie wpisywała się dokładnie w oczekiwania rynku. Owszem pojazdy zostały zaprojektowane tak, aby stanowiły idealne zastępstwo za składy EN57, jednak wraz ze zmianą warunków gospodarczych takie podejście okazywało się niezbyt trafione. Głównym problemem wzmiankowanych wcześniej serii stały się zmiany jakie nastały na kolei. Przewozy uległy znacznemu spadkowi, co przemawia na korzyść krótszych pojazdów. Dodatkowo znacznie spopularyzował się przewóz rowerów koleją, a usprawnienia do przewozu wózków dziecięcych i osób na wózkach inwalidzkich wymagają zastosowania specjalnych wind. Ponieważ za wyjątkiem węzła kolejowego w Warszawie oraz peronów SKM w Trójmieście w pozostałych częściach kraju nadal przeważają niskie perony, natomiast obecne przepisy mówią o dwóch standardach wysokości peronów (550 i 760 mm nad główką szyny) wprowadzenie do oferty pojazdów z niską bądź średnią podłogą w wejściach stało się konieczne. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie stałą się nowa rodzina elektrycznych zespołów trakcyjnych określana mianem ELF, natomiast niedawna Pesy w wygrana przetargu dla Kolei Mazowieckich, gdzie zaoferowano ten pojazd oraz prawdopodobna wygrana na Śląsku potwierdzają jedynie, że krok ten był właściwy, a sam producent udowodnił po raz kolejny, że umie właściwie postępować na rynku.

ELF

Tak więc co nowego przynosi pojazd ELF? W zasadzie na wstępie warto by wspomnieć co pozostaje z poprzednich generacji. Otóż najprawdopodobniej pociągi ELF będą posiadały sprawdzone wózki, układ hamulcowy oraz układ napędowy znane już z pojazdów ED59 i ED74. Układy te po pewnych problemach wieku dziecięcego osiągnęły już odpowiednią niezawodność i w pełni nadają się do zastosowania w pojeździe nowej generacji. Jedyną zasadniczą różnicą w układzie napędowym jest możliwość wykonania pojazdu w wersji regionalnej na prędkość 200 km/h. Natomiast brak obecnie dokładnych danych jak będzie rozwiązana kwestia napędu dla dłuższych odmian pojazdu, gdzie dwa skrajne napędne wózki mogą być niewystarczające.

Koncepcyjne nowa generacja pojazdów została zaprojektowana jako zunifikowana rodzina o długościach od 3 do 8 członów, gdzie oprócz tego parametru można również zamawiać pojazd z mniejszą ilości drzwi przydatną dla przewozów regionalnych (ELF REGIO) lub z większą dla przewozów aglomeracyjnych (ELF URBAN). W wariancie regionalnym wagony środkowe mają jedynie dwie pary drzwi na bok, natomiast w wariancie aglomeracyjnym po trzy pary drzwi na jeden bok. Z zewnątrz pojazdy mają się odznaczać atrakcyjną stylistyką ściany czołowej, gdzie przestrzenie okienne i reflektory zostały połączone specjalnymi wgłębieniami pomalowanymi na czarno. Wszystko to na wizualizacjach wygląda bardzo dobrze i pozostaje mieć nadzieję, że na żywo będzie równie atrakcyjne, ponieważ wcześniejsze wizualizacje ED74 mocno rozminęły się z wersją produkcją na niekorzyść tej drugiej.

Jak już zostało wcześniej wspomniane ilość drzwi wejściowych do wnętrza będzie zależna od wariantu wykonania. Mimo tego drzwi wejściowe na całej długości składu znajdą się w strefie obniżonej do 760 mm nad główką szyny podłogi. Dzięki temu bez wysuwanego stopnia zapewniana będzie obsługa peronów w zakresie 550-960 mm, oraz za pomocą wysuwanego stopnia również perony niższe. Dzięki temu obsługa większości stacji będzie komfortowa, zwłaszcza dla pasażerów z ograniczoną mobilnością, z rowerami, czy wózkami inwalidzkimi. Niska podłoga będzie się znajdować pomiędzy drzwiami w wagonach, natomiast na ich końcach i w przejściach zostanie podwyższona, co jest efektem zastosowanych wózków, choć należy przyznać, że zastosowane rampy mogą być na tyle łągodne, by pasażerowie ich nie zauważali.

W zaprezentowanym wnętrzu w wariancie regionalnym mają przeważać siedzenia w układzie grupowym, choć na końcach znajdują się pojedyncze fotele ustawione przodem do oparcia. Oczywiście zaprezentowany układ jest jedynie bazowym, a na zamówienie producent na pewno zastosuje inne rozwiązania. Przestrzeń wielofunkcyjną dla niepełnosprawnych oraz do przewozu rowerów, czy wózków przewidziano w jednym z wagonów środkowych, który został wyposażony w stosowne WC. Pozostałe wagony mają jedynie zwykłe miejsca siedzące. Po nauczce, jaką sprawiły pojazdy ED74, w nowej generacji pojazdów ELF zdecydowano się od razu zastosować kabinę maszynisty z dwoma miejscami –dla maszynisty i pomocnika, aby wypełnić polskie przepisy wymagające dwuosobową obsługę przy prędkościach powyżej 130 km/h. Bez wątpienia jest to krok we właściwym kierunku, którym Pesa wyprzedza konkurentów na rynku oferujących jak na razie jednoosobowe kabiny z centralnym pulpitem. Całkiem prawdopodobnym jest, że pulpit maszynisty w pojazdach ELF przyjmie bardzo atrakcyjny wygląd znany ze spalinowych ATR220, oczywiście z przeniesieniem stanowiska maszynisty na prawą stronę, natomiast pomocnika na lewą, co jest wynikiem ruchu prawostronnego w Polsce, podczas gdy we Włoszech jest on lewostronny.

 

Co do ostatecznego wyglądu wnętrza seryjnych pojazdów przyjdzie nam jeszcze troszeczkę poczekać, natomiast już obecnie możemy zobaczyć wizualizacje w różnych przykładowych aranżacjach. Jeżeli pojazdy seryjne będą równie atrakcyjne, co zaprezentowane wizualizacje, wówczas nowe pojazdy ELF będą należały do jednych z bardziej atrakcyjnych wizualnie. Oby tylko jakość wizualizacji przełożyła się na jakość wykończenia, choć obserwując te elementy w starszych produktach Pesy można spokojnie oczekiwać na seryjne pojazdy.

 

Podstawowe parametry techniczne EZT ELF w wariancie podstawowym

ELF

Regionalny (ELF REGIO)

Aglomeracyjny (ELF URBAN)

Prędkość maksymalna

160 km/h (200 km/h)

160 km/h

Ilość członów

4

4

Długość

75 m

75 m

Moc

4 x 500 kW

4 x 500 kW

Ilość drzwi na stronę

8

10

Wysokość podłogi w strefie niskiej

760 mm

760 mm

Ilość miejsc siedzących (maksymalnie)

205

204

Ilość miejsc stojących (maksymalnie)

195

286

 

Nowa generacja pojazdów ELF bez wątpienia przyczyni się do wprowadzenia nowej jakości na kolei w Polsce. Już wiadomo, że najprawdopodobniej ELF REGIO trafią do Kolei Mazowieckich, prawdopodobnym ich miejscem docelowym może być również Śląsk, gdzie Pesa jako jedyna złożyła swoją ofertę. Oprócz tego Pesa bierze udział w postępowaniu na 13 zespołów dla SKM w Warszawie, gdzie zaoferowane zostanie najprawdopodobniej wariant ELF URBAN, o większej ilości członów (efekt wymagań przetargowych). Oprócz tego musimy pamiętać, że żywotność produktu to 5 do nawet 10 lat, tak więc ELF może stać się „koniem trojańskim”przyszłych postępowań przetargowych. Wysoka jakość i atrakcyjna cena pozwalają Pesie kroczyć w przetargach niczym przecinak, natomiast zakupione niedawno ZNTK w Mińsku Mazowieckim znacznie zwiększają zdolności produkcyjne Pesy, tak potrzebne wobec coraz większego portfela zamówień.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Pesa
ELF
ELF REGIO
ELF URBAN
ED59
ED74
KM
Koleje Mazowieckie
  • Waldek – 15.07.2009

    Nie rozumiem stwierdzenia: "żywotność produktu to 5 do nawet 10 lat". Chyba 20-40 byłoby trafniejsze. Nikt nie złomuje pociągów po 5 latach!

  • Adrian – 16.07.2009

    Chodzi o to, że "ELF'a" będzie można kupić przez 5-10 lat. (podobnie jak w przypadku danego modelu samochodu, jest on obecny w salonach przez na przykład 5 lat, potem wchodzi nowy model). A żywotność samej jednostki od momentu wyprodukowania to rzeczywiście około 30 lat.

  • Mateusz – 16.07.2009

    Wszystko pięknie, ale. Pierwsze co mi się rzuca w oczy, gdy patrzę na potencjalny plan wnętrza składu - to jedna toaleta. To naprawdę jest mało, a gdy dodamy do tego jeszcze problemy z jej częstym zapychaniem się, co za tym idzie zablokowaniem, to mamy sytuację, że 200 osób zostaje bez WC. Przykład Flirta na trasach dalej niż do Tych, czy podobnych problemów EN81 mogłyby być dobrą nauką na przyszłość. Następna sprawa do zadbanie o odpowiedni komfort jazdy podróżnych. Należy zwrócić tutaj uwagę na wysokość oparcia w fotelach (w EN81, np. na trasie Kraków - Oświęcim, niskie oparcie sprawia duży dyskomfort). Inną kwestią jest pojemność półek nad siedzeniami, zwłaszcza w tych częściach, gdzie mamy podwyższoną podłogę (tu znowu przykład EN81 i jego półek przy kabinach maszynistów, gdzie za wiele nie pomieścimy, np. plecaka studenckiego), czy nie wykorzystana przestrzeń między/pod fotelami, choćby na duży bagaż, gdyby zainstalować tam konstrukcje pozwalającą nie kłaść np. walizek na podłogę. To tylko kilka uwag i problemów, których producenci i zamawiających, mam nadzieję, są świadomi. Liczę, że gdy nowe „ELFy” wjadą na polskie tory, szybko wyjdą z „wieku dziecięcego”, będą mniej podatne na zabójcze dla nowoczesnych i „nafaszerowanych” elektroniką wahań napięcia trakcyjnego i zapewnią odpowiedni komfort podróżnym, którzy chcą nie trzymać między nogami, czy w przejściach swoich walizek i plecaków, chcą wsiąść do pociągu w grupie na wycieczkę rowerową, czy móc w każdym momencie zaprowadzić dziecko do toalety. Oby tak było, ale będąc szczerym - wątpię.

  • x – 19.07.2009

    WOW. robi wrazenie. Jak tak dalej pojdzie i jeszcze troche doswiadczenia zyskaja to polskie pociagi podbija swiat. Byle by za ladnym wygladem stala jeszcze lepsza jakosc. Tu sie troche obawiam, bo duzo komponentow jest z zagranicy i nie mozna konkurowac pod wzgledem cenowym

  • sphinx – 19.08.2009

    PESA przechodzi samą siebie w zmniejszaniu przedniej szyby. Co maszynista zobaczy przez ten wycinek?

  • bd – 09.03.2010

    jedna toaleta tez w niemieckich krotkich skladach jest. lecz racje - w razie zatkanie niezle problemy by byly;) powinny byc conajmnij 2. moze jednak tylko jedna jest kabina a w srodku 2 wejscia i 2 toalety?

  • 32 – 18.09.2010

    Oczywiscie jakas w miare spojna linia okien to niewykonalne dla pozalsieboze mistrzow desidżnu z pesy

  • R. Piech – 19.09.2010

    @32 - to pokaż jakiś zagraniczny EZT z obniżoną podłogą, który ma Twoim zdaniem "spójną linię okien".

  • Marcin – 26.01.2011

    Jedna toaleta jest dla tego iż koleje Śląskie taką opcję wybrały. W modelu Acatus II który wyprodukowany został dla małopolski są 2 toalety. Po za tym im więcej toalet tym miej miej miejsc siedzących

  • asia – 24.01.2012

    a panstwo sadza o konkurencji szwajcarskiej ? - "flirt" z Siedlec?

  • krzysztof – 05.02.2012

    elfy z pesy niestety są niedopracowane,usterkowe i awaryjne , jestem maszynistą w KM i polska myśl techniczna budzi we mnie obawy.. szwajcarskim stadlerom nie dorastają do pięt.

  • sphinx – 05.02.2012

    Mogłbyś podać kilka przykładów najczęściej powtarzających się usterek?

  • ciekawe – 23.05.2014

    Coś mi się wydaje, że najczęściej powtarzającą się usterką elfów jest ich konkurencyjna cena..

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....