TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Jesteś tutaj: Inforail / Producenci / Elfastycznie 
Elfastycznie
Ryszard Piech - Opublikowano: 23.08.2011 12:50:02 14 komentarzy
Elfastycznie

Smerfy wracają na ekrany a elfy zaczynają opanowywać nasze szlaki kolejowe i choć dalecy jesteśmy od pisania baśni, to jednak serce się raduje na myśl o tegorocznej zalewie nowoczesnego taboru kolejowego.

O składach Elf pisaliśmy szerszej tutaj, o pozytywnych zmianach w zamówieniach tutaj a o tych mniej optymistycznych tutaj. Jednak zgodnie z zasadą sinusoidy po spadku musi nastąpić wzrost i tak też można określić bieżący rok w trakcie którego rozpoczęto liczne dostawy nowych EZT, które zgodnie z podpisanymi umowami dotyczą składów Elf. Choć nazwa wywodzi się od słów Electric Low Floor, to jednak skojarzenia z mitycznymi leśnymi skrzatami są nieodłączne i nawet były wykorzystywane w kampanii promocyjnej. Jeszcze dwa lata temu nikt by się nie spodziewał, iż pojazdy te staną się tak popularne, że już obecnie można im przypisać miano najpopularniejszych EZT od czasu zakończenia produkcji EN57, czyli prawie 20 lat. Oczywiście w międzyczasie była seria ED72, jednak tych pojazdów wyprodukowano zaledwie 21, podczas gdy aktualne zamówienia na składy Elf wynoszą już 69 pojazdów (wliczając bliźniaczą serię Acatus 2). W tabeli 1 znajduje się dokładne zestawienie aktualnych kontraktów na dostawę składów Elf. Jak można zauważyć dzięki kilku odrębnym zamówieniom udało się osiągnąć pokaźną liczbę zamówionego taboru, dzięki czemu pojazdy Elf mogą już być uznawane za pierwsze od czasu ED72 seryjne pojazdy. Warto również zauważyć, że większość dostaw przypada na 2011 rok, co jest efektem kulminacji zamówień w tym samym okresie. Choć już możemy mówić o wielkoseryjności zamówienia, to jednak pierwsze pojazdy mają między sobą pewne różnice, które miejmy nadzieję zostaną ujednolicone w dalszym stadium produkcji. Pomijając dwa mniejsze kontrakty, które zostały już zrealizowane w trakcie dostaw znajdują się trzy kolejne i jedynie pojazdy zamówione przez Województwo Świętokrzyskie czekają jeszcze na rozpoczęcie realizacji.

Tabela 1. Aktualne zamówienia na składy Elf

Zleceniodawca / odbiorca

Liczba

Typ

Wartość zamówienia (wartość brutto)

Cena jednostkowa (brutto)

Dostawy / uwagi

Śląskie

8

ELF (EN76)

187,329mln zł

23,41 mln zł

2011 w toku

Małopolskie

5

Acatus 2 (EN77)

91,19 mln zł

18,238 mln zł

Zrealizowane

SKM Warszawa

13

ELF 6 członowy (27WE)

364 mln zł

28 mln zł

2011 w toku

KM

16

Elf (EN76)

91,7 mln €

5,731 mln €

2011 w toku

Świętokrzyskie

4

Elf 2 członowy

46 mln zł

11,5 mln zł

2011

Wielkopolskie

22

Elf (EN76)

381 mln zł

17,318 mln zł

2012-14

Śląskie

1

Elf (EN76)

22,204 mln zł

22,204 mln zł

Zrealizowane

W sumie

69

  

   

   

Źródło: Opracowanie własne

   

Oczywiście tak duża rozbieżność w zamawianych specyfikacjach musiała doprowadzić do różnic w konstrukcjach poszczególnych pojazdów, jednak na to koncepcja składów Elf była przygotowana. Oczywiście bazowym jest tutaj pojazd czteroczłonowy, który swoją pojemnością jest w stanie zastąpić tradycyjny skład EN57. Jednak i w tym wariancie wykonania można zauważyć różnice. Przykładowo małopolskie zamówiło składy bardziej regionalne na dłuższe trasy, tudzież mające dwa przedziały WC oraz przestrzeń klasy pierwszej, natomiast pojazdy śląskie i mazowieckie są wykonane bardziej z myślą o ruchu podmiejskim i posiadają jedynie jeden przedział WC oraz wyłącznie przestrzeń klasy 2. Jednak najciekawsze wydają się składy dla SKM, które jako pierwsze EZT w Polsce zostały zamówione z tak dużą długością. Pojazdy mają prawie 108 metrów długości, dzięki czemu są w stanie zastąpić dwa starsze EN57. Oprócz tego wbrew pierwotnym oczekiwaniom mają jedynie dwoje drzwi na człon (zakładane były 3), jednak najwyraźniej spełnia to wymagania ZTM. Ponieważ pierwsze dni eksploatacji w ruchu liniowym nie przyniosły żadnych skarg na ilość drzwi, więc można uznać ten wariant za dobry dla ruchu aglomeracyjnego, choć dla pojazdów podmiejskich a już tym bardziej regionalnych można zamówić składy ze zredukowaną liczbą wejść. W tabeli 2 zostały zestawione podstawowe parametry zakontraktowanych składów Elf. Ponieważ przedstawiane we wcześniejszych artykułach dane były w dużej mierze szacunkowymi, więc w niniejszym artykule zostały uaktualnione na bazie oficjalnych źródeł lub wykonanych we własnym zakresie rekonesansów. Jedynie w przypadku układu osi dla 27WE są pewne niejasności, ponieważ podane w tabeli odnoszą się do pierwotnych założeń, jednak dźwięki ruszającego składu sugerują, iż to nie drugi i szósty wózek są napędne a trzeci i piąty. Oprócz tego należy podkreślić, iż oficjalnych danych dla składów dwuwagonowych dla świętokrzyskiego jeszcze nie ma, dlatego pozycje w tej rubryce należy traktować jako szacunkowe i wymagające korekty po zaprezentowaniu faktycznych wymiarów.

Tabela 2: Porównanie poszczególnych wariantów składów Elf

Pojazd

Elf 2 wag.

Elf 4 wag.

Elf 6 wag.

Acatus 2

Typ

b/d

22WE

27WE

32WE

Długość

41 m

75,25 m

107,85 m

75,25 m

Szerokość

2,88 m

2,88 m

2,88 m

2,88 m

Wysokość

4,28 m

4,28 m

4,28 m

4,28 m

Wysokość podłogi w strefie niskiej

760 mm

760 mm

800 mm

760 mm

Łączna ilość miejsc

b/d

450 (4 os. na m2)

901 (5 os. na m2)

350 (3 os. na m2)

Ilość miejsc siedzących

b/d

172 + 35 (rozkładane)

194 + 80 (rozkładane)

180 + 15 (rozkładane)

Układ osi

Bo\'(2\')2\'

Bo’(2’)(2’)(2’)Bo’

Bo’(Bo’)(2’)(2’)(2’)(Bo’)Bo’

Bo’(2’)(2’)(2’)Bo’

Moc

1 MW

2 MW

3,25 MW

2MW

Prędkość maksymalna

160 km/h

160 km/h

160 km/h (eksploatacyjna 130 km/h)

160 km/h

Opracowanie własne na podstawie materiałów producenta

Elf, zaelfieni, elfastycznie, to słowa, które chyba dobrze opisują sagę jak się okazuje najpopularniejszego typu EZT od czasu upadku komuny. Oczywiście można mieć zastrzeżenia, że pierwsze pojazdy różnią się od siebie, że są drobne rzeczy do poprawki itd, jednak ogólnie składy Elf są naprawdę udanymi pojazdami i warto doceniać fakt, iż kupujemy produkt krajowy zamiast importowanego czyli coś, czego w przypadku motoryzacji indywidualnej nie da się uczynić a co też jest powodem do smutku wielu rodaków.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Pesa
Elf
EZT
EN57
ED72
PR
śląskie
małopolskie
Acatus 2
mazowieckie
SKM w Warszawie
świętokrzyskie
KM
wielkopolskie
  • Warszawiak – 23.08.2011

    Oczywiście, że 27WE mają układ osi Bo'(2')(Bo')(2')(Bo')(2')Bo' (słowem naprzemienny układ wózków - mamy prawdziwie rozproszony napęd) - widać to także wewnątrz składu (schody/pochylnia są naprzemiennie), jak i na tabliczkach znamionowych wózków, jakie zapisałem: Wózek napędny (klasyczny): 27MNb Wózek napędny (Jacobsa): 30MNb Wózek toczny (Jacobsa): 40ANb

  • jatal – 23.08.2011

    2-wagonowe Elfy świętokrzyskiego to 34WE.

  • sphinx – 24.08.2011

    Ponad 50 zamówień, zanim pierwszy opuścił fabrykę. A to po Newagu wszyscy jeżdżą, że startuje z prototypem...

  • R. Piech – 24.08.2011

    @sphinx; tak samo możesz powiedzieć o składach Talent 2 z umowy ramowej zawartej zanim takowy powstał, czy Coradia Polyvalent... .

  • sphinx – 24.08.2011

    Chodziło mi raczej o hipokryzję zwolenników Pesy (a tym samym "umiarkowanie przyjaznych" Newagowi).

  • R. Piech – 25.08.2011

    @sphinx; coś ci ta intryga nie wychodzi, bo o ile w przypadku Elfa mamy większość komponentów znanych i sprawdzonych już w ED74 (jedynie pudło i niektóre detale są nowością tudzież mamy przykład podobny do Talent 2), o tyle najnowsze pojazdy elektryczne z Newagu wykorzystują jedynie wózki silnikowe z 19WE i środkowe z 220M, pozostałe komponenty (nie tylko pudło ale również cały układ napędowy) będą ponownie prototypowymi konstrukcjami. Zapewne oczekujesz podobnego do tego artykułu o EZT Newagu, który bym bardzo chętnie napisał, jednak tutaj wkracza proza życia, którą warto wypunktować: 1. W przeciwieństwie do Pesy Newag trzyma w ścisłej tajemnicy wszelakie informacje o tych pojazdach, więc za wyjątkiem kilku podstawowych danych nie da się o nich nic powiedzieć, tudzież zrobić artykułu. 2. Zważywszy na punkt 1 Newag ma głęboko gdzieś jakiekolwiek kontakty z prasą, tudzież nie przekazuje żadnych materiałów, które można by wykorzystać do stworzenia artykułu. 3. Działania "marketingowe" Newagu przypominają wczesny kapitalizm, gdzie to firma ma jedno jedyne słuszne medium informacyjne (zresztą bardzo sowicie finansowane), które ma niejako monopol na pisanie o niej, prezentację nowości oraz uprawianie czegoś co można określić jako PR i to obu kolorów. 4. Choć jest to drobnostka, to jednak istotna a mianowicie sama nazwa - Stadler Flirtuje, Pesa Elfuje a Newag? Z czym mam skojarzyć tytuł gdy produkowany pojazd jest bezimienny, nawet oznaczenia typu nie ma. Czy mam stworzyć artykuł 19WEowanie, przecież to byłoby kompletnie głupie. Reasumując jak nie mam danych ani żadnych pomocnych materiałów a firma ma głęboko gdzieś, że ktoś coś o niej chce napisać (o czym już wielokrotnie się przekonałem) to nie oczekuj, że powstanie coś sensownego o tej firmie. No a kreowanie siebie na "biednego, bitego i niechcianego" było już z felernym skutkiem testowane przez Jelcza. Pamiętasz jeszcze te hasła - "nikt nie kupuje polskich autobusów", tylko jakoś większość nowych autobusów jest produkcji polskiej, choć nie spółki "Polskie Autobusy"... .

  • sphinx – 25.08.2011

    1. Jaką intrygę? Na tym i kilku innych forach, pod artykułami nt. odwołań Newagu często pojawiały się głosy, że nie powinno się kupować niesprawdzonych produktów. Głosy te nagle cichły gdy Pesa zdobywała kolejne zamówienia na fizycznie nieistniejący pojazd. 2. Nowy EZT również wiele elementów układu napędowego przejmie z 19WE.

  • R. Piech – 25.08.2011

    @sphinx; co do 1, głosy jakie pojawiają się w komentarzach są od nas niezależne, poza tym wyżej wytłumaczyłem zarówno to na czym polega różnica między "prototypowością" Eelfów i produktów Newagu, jak również to dlaczego o produktach Newagu pisze się tutaj mało. Poza tym wytłumaczyłem, że polityka "biednego, bitego i niechcianego" się nie sprawdza, więc szkoda na takie dyskusje marnować czas. Póki co o Elfach od samego początku było wiele informacji, natomiast o tych ponoć nie prototypach z Newagu nie ma nic konkretnego - zupełnie jakby wszystko było tworzone na bieżąco, nawet wizualizacji nie ma dostępnej, że o czymś konkretniejszym tym bardziej nie wspominając. Już samo to pokazuje gdzie powstaje prototyp a gdzie coś nowego acz od lat planowanego i rozwijanego... . Co do 2, nie przejmą napędu z 19WE, bo tamten ma silniki a co za tym idzie przekształtniki trakcyjne o połowie mocy Elfa lub Flirta. Ponieważ składy dla SKM mają być podobnej długości do 6 członowych Elfów z 8 osiami napędnymi, natomiast składy dla KD mają mieć 4 człony i 4 osie napędne, więc przy zastosowaniu układów napędowych z 19WE będziesz miał zbyt małą moc aby osiągnąć zakładane parametry trakcyjne (odpowiednio 1,12 MW w wariancie 4 członowym i 2,24 MW w wariancie sześcioczłonowym). Oczywiście dałoby się pogodzić dobre parametry trakcyjne z niską mocą (o czym wielokrotnie pisałem) ale to wymagałoby mniejszej prędkości maksymalnej. Jak wiadomo w Polsce jak się zamawia to już "full wypas", więc układ napędowy z 19WE będzie niewystarczający dla nowych EZT, tudzież zamontowany w nowych będzie inny do o diametralnej modyfikacji nie ma mowy z racji mniejszej liczby mocniejszych silników, tudzież jak by nie patrzeć będzie to prototyp. Co oczywiście nie zmienia faktu, że może to być udana konstrukcja, bo Medcom ma dobre przekształtniki, tylko póki co moje obserwacje wskazują, że głównym problemem tej firmy jest realizacja dużych zamówień, a patrząc na zawierane kontrakty na asynchroniczne EN57 oraz angażowanie się w układy napędowe dla lokomotyw można oczekiwać, że dostępność układów tego producenta będzie ograniczona.

  • MTA – 29.08.2011

    Wg. mnie, co do małopolskich Acatusów 2, to największym debilizmem jest puszczanie ich na trasę Oświęcim - Kraków, gdzie praktycznie od Trzebinii do Oświęcimia wloką się 30-40 km\h

  • gość – 30.08.2011

    A torów nikt nie wyremontuje, bo nie międzynarodowe? (żaden z programów UMarsz. tego nie załapie?)

  • MTA – 31.08.2011

    No jak widać nie... Jeżdżę tamtędy co jakiś czas i naprawdę, za każdym razem gdy jadę Acatusem to mnie trafia - bo jednostka super, płynie się a nie jedzie, ale co z tego, jak się wleczesz 30-40... Moim zdaniem już lepiej jakby je puszczali na "pośpiecha" Krk - Tarnów

  • komóch – 28.09.2011

    a mi się nie podoba taka forma "najpopularniejszego typu EZT od czasu upadku komuny", ponieważ w polsce nigdny nie było komunizmu...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....