ELFY.EU wjeżdżają do Czech! PESA podpisuje umowę z RegioJet

inforail
07.03.2019 09:24
0 Komentarzy

To pierwszyeksportowy kontrakt PESY na dostawy ezt-ów. W Bydgoszczy powstaną ELFY.EU, które będąobsługiwać regionalne połączenia w Czechach.

A ściślej rzecz ujmując siedem dwuczłonowych składów pojawisię w regionie Usti. Czeski przewoźnik wygrał przetarg na realizację połączeńprzez 10 lat. Do ich obsługi wybrane zostały właśnie polskie pociągi. PESApotwierdziła, że gwarantuje dostawę jednostek w wymaganym terminie. Zapewniłateż, że parametry pojazdów będą spełniać wymagania przetargowe oraz przesłałaRegioJet odpowiednie dokumenty. To umożliwiło podpisanie umowy na dostawętaboru. Co ciekawe jednostki zostaną pomalowane w zielone barwy kraju usteckiego, nie żółte kolory przewoźnika. Umowa zawiera także 24 miesięczną gwarancję oraz daje możliwość wykupienia usługi utrzymaniowej.  

Warto zaznaczyć, że to pierwsza eksportowa umowa PESY nadostawę ezt-ów. Ale kolejna w Czechach. W Bydgoszczy zostały już wyprodukowane spalinowejednostki RegioShark, które kursują w barwach Ceskich Drah.

Kontrakt wpisuje się też w pierwszą umowę o świadczenieusług publicznych w Republice Czeskiej przez RegioJet. O zamówienie przewoźnikrywalizował z Ceskimi Drahami. W ramach umowy obsługiwane będą połączenia: Ustinad Labem-Střekov (U7), z Usti nad Labem do Bíliny (przez Úpořiny, linia U5),od Mostu do Žatce (linia U13), a także część ruchu na liniach: Most – Žatec,Most – Bílina, z Ústí nad Labem do Štětí i Teplice – Litvínov.

Cena dopłat zaproponowana przez RegioJet to 148,60 CZK za 1km. Cały kontrakt wart jest prawie 1,5 mld koron czeskich. Zgodnie z zawartąumową nowe jednostki – w tym przypadku Elfy 2 – mają wyjechać na trasy odrozkładu jazdy 2021/2022. PESA wcale nie ma zatem dużo czasu na ichwyprodukowanie i zdobycie stosownych dopuszczeni. Producent jednak zapewnia, żezdąży.

Przedstawiliśmyregionowi Usti atrakcyjną cenowo ofertę obsługi połączeń nowoczesnymi elektrycznymizestawami trakcyjnymi. Pojazdy te będą bardziej ekonomiczne w eksploatacji iprzyjazne dla środowiska, komfortowe i dające podróżującym nowe usługi, jakchociażby bezpłatny dostęp do Internetu. Jestem przekonany, że podobnie jak nainnych liniach obsługiwanych przez RegioJet także w regionie Usti nastąpiwzrost liczby pasażerów korzystających z przyjaznego dla środowiska transportukolejowego – powiedział Radim Jancura, prezes i właściciel RegioJet.

Podstawowymi plusamiotwarcia rynku transportowego jest wyjście naprzeciw klientom. Mamy 3 lata naodebranie nowych pociągów. Żaden z przewoźników nie chce wychodzić do klientówze słabą ofertą. Nowa jakość to najważniejsza zaleta otwarcia rynku.

Ogromnymi plusami zpunktu widzenia rynku pracy są nowopowstające miejsca pracy. Widzimy zaingerowaniepracą w RegioJet ze strony dotychczasowych pracowników Ceskich Drah. Jest takżezaingerowanie pracą w przewozach autobusowych. W kraju usteckim będziemypotrzebowali 80 nowych pracowników – dodał Jancura.

Historia lubi siępowtarzać. 8 lat temu podpisaliśmy w Pradze umowę na dostawę Link-ów. PrzeznCzechy wjechały one do Europy, teraz wożą pasażerów w Niemczech. Dzisiajpodpisaliśmy umowę na dostawę pociągów elektrycznych dla RegioJet. Mamnadzieję, że te pojazdy spełnią oczekiwania czeskich pasażerów, a potem wjadądo Europy. W pewnym sensie dla PESY Czechy stają się drogą na wymagające rynkieuropejskie – powiedział Krzysztof Sędzikowski, Prezes PESY.

Jestem prezesem PESYod stycznia 2018 roku. Był to bardzo trudny okres, ale teraz jesteśmy już nadobrej drodze, żeby dalej rozwijać się.

Umowa z RegioJet jestdla nas bardzo ważna, bo wchodzimy w rynek pojazdów dwusystemowych. Nie wykluczone,że wkrótce także w Polsce będzie możliwość wykorzystania takich pociągów. Naszepociągi są ładniejsze od konkurencji, dbamy o design. Silną stroną PESY jestto, że potrafimy robić homologacje. Nasze pociągi jeżdżą we Włoszech i wNiemczech. Dostarczyliśmy także tramwaje dla kilku europejskich miast –dodał Krzysztof Sędzikowski.

To ważna chwila zarównodla PESY, jak i RegioJet. To także potwierdzenie dobrze rozwijającej sięwspółpracy gospodarczej między Polską a Czechami – dodała ambasador Polskiw Pradze Barbara Ćwioro.

Pojazdy ELF.EU zostały zaprojektowane przez PESĘ z myślą orynkach zagranicznych. Będą pierwszymi jednostkami przygotowanymi przez producentado kursowania na sieciach o zasilaniu prądem zmiennym – AC 25 kV 50Hz i DC 3kV.Mogą występować w konfiguracji od 2 do 5 członów.

Region Ustecki zamówił pojazd regionalny o zasilaniu prądemzmiennym oraz stałym, umożliwiający obsługę pasażerów z peronów o wysokości 550mm, posiadającymi pełną zgodność z z najnowszymi normami, przystosowanymi dozabudowy systemów bezpieczeństwa ETCS Level2. Dla podwyższenia komfortu podróżyi bezpieczeństwa pasażerów przewidziano klimatyzację, WiFi, uchwyty do przewozu6 rowerów, 2 miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych lub większy bagaż, monitoring,2 automaty biletowe, kącik dziecięcy, a strefie wejścia/wyjścia z pojazdupojemniki umożliwiające separację śmieci.



Komentarze