Elfy2 pojawią się na Dolnym Śląsku! PESA wygrywa przetarg KD

inforail
30.06.2020 14:15
0 Komentarzy

Koleje Dolnośląskierozstrzygnęły przetarg na dostawę nowych pociągów. Spółka zdecydowała się nazakup pięciu nowych składów elektrycznych za ponad 145 mln złotych. Nowe składypojawią się na Dolnym Śląsku po 22 miesiącach od podpisania umowy.

W ogłoszonym w lutym 2020 roku przetargu Koleje Dolnośląskieposzukiwały dostawcy pięciu pięcioczłonowych pociągów elektrycznych. Decyzjązarządu spółka przyjęła ofertę złożoną przez bydgoską PESĘ. Wartość zamówieniasięgnie 145 mln złotych, a jeden pociąg będzie kosztował 29 mln złotych.Dodatkowo producent będzie zobowiązany do serwisowania pociągów do poziomuP3.2.

Mimo trudnej sytuacjibranży transportowej, wywołanej przez epidemię, postanowiliśmy nie rezygnować zżadnego z naszych planów inwestycyjnych. Dzięki temu możemy dziś ogłosićrozstrzygnięcie przetargu na zakup nowego taboru. Inwestycja zwiększy naszemożliwości operacyjne. Oferta przekraczała założony budżet, pozyskaliśmy jednakdodatkowe środki finansowe, które umożliwią zakup – powiedział DamianStawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Nowe pociągi w najbliższych latach umożliwią spółce orazorganizatorowi przewozów, Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Dolnośląskiego,utrzymanie dynamicznego rozwoju siatki połączeń.

Dolny Śląsk mocnostawia na kolej. To transport szybki, bezpieczny, ale również ekologiczny.Doskonałe wyniki naszego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich, które z roku na rokbiją kolejne rekordy przewiezionych pasażerów, a także oczekiwania samychpodróżnych dopingują nas do poszerzania oferty KD. Przejmowanie kolejnych traskolejowych i zakup nowych pociągów to ważne elementy naszej strategii rozwojukolejowego transportu pasażerskiego – powiedział Cezary Przybylski,marszałek województwa dolnośląskiego, które będzie także gwarantem kredytubankowego na zakup taboru.

Rozwój koleiaglomeracyjnej

Przetarg to część szerszego projektu, który jestwspółfinansowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt”Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchupasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym” jest dofinansowany kwotą85,1 mln złotych.

Jestem przekonany, żedzisiejsza decyzja o zakupie nowego taboru pomoże w stworzeniu prawdziwej koleiaglomeracyjnej we Wrocławiu, a w przyszłości również w Zagłębiu Miedziowym, nadktórej projektem intensywnie pracujemy z samorządami lokalnymi. Nie zapominamyjednak o połączeniach regionalnych, dlatego tak ważna dla całego Dolnego Śląskajest trwająca rozbudowa floty Kolei Dolnośląskich – powiedział TymoteuszMyrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za rozwójinfrastruktury kolejowej w regionie.

Nowe pociągi elektryczne połączą Jelcz Laskowice zWrocławiem Głównym, obsługując dwie linie: pierwszą przez Wrocław Wojnów orazdrugą, przez Siechnice, przedłużoną na potrzeby projektu kolei aglomeracyjnejdo Oleśnicy. Każdy z pociągów będzie mógł zabrać na pokład minimum 550pasażerów.

Przetarg przewiduje również opcję na dostawę kolejnychdwudziestu elektrycznych składów. Spółka może z niej skorzystać przez dwanaściemiesięcy od dnia podpisania umowy.

Złożone oferty

Rozstrzygnięty dzisiaj przetarg na dostawę elektrycznychzespołów trakcyjnych Koleje Dolnośląskie ogłosiły 14 lutego. W czerwcu spółkainformowała jednak o wydłużeniu terminu związania producentów ofertą o kolejne60 dni. W postępowaniu brał również udział NEWAG, który dostarczał już pociągidla Kolei Dolnośląskich. Oferta producenta z Nowego Sącza była jednak wyższa odoferty PESY o niemal 16 mln złotych.

Analizowane oferty

Koleje Dolnośląskie chcą kupić również nowe składy hybrydowei spalinowe. Obecnie spółka analizuje oferty złożone w postępowaniu na zakupdwóch trójczłonowych pojazdów z dwusystemowym napędem elektryczno-spalinowym(hybrydowym, HZT), z opcją na kolejne sześć. Czas na ich rozpatrzenie upływa 2września 2020 r.

Producenci taboru mogą również składać oferty w powtórzonymprzetargu na dostawę pociągów spalinowych. Postępowanie przewiduje dostawędwóch dwuczłonowych składów o napędzie spalinowym z prawem opcji, któraprzewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o sześć kolejnych zespołów o takimnapędzie.

Dalsze inwestycje

Oprócz projektów taborowych, Koleje Dolnośląskie planują wnajbliższym czasie rozbudowę swojej bazy serwisowo – technicznej. Na początkuczerwca spółka ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej nowychhal serwisowych. Nowa infrastruktura umożliwi spółce samodzielne wykonywanieprzeglądów i napraw taboru.

Nasze decyzje związanez zakupem nowych pociągów oraz plany rozwoju spółki, wymagają również rozbudowyzaplecza – dodaje prezes Stawikowski. Dziękinowemu kompleksowi będziemy mogli realizować naprawy oraz przeglądy do poziomuP4 we własnych obiektach a to oznacza, że czas, w którym pojazdy będą wyłączonez eksploatacji znacząco się skróci – kończy.

Komentarze