EM10 zmienią właściciela?

inforail
09.02.2017 12:15

Trochę zapomniane,głównie przez to, że są niewykorzystywane już w żaden sposób, to jednak całyczas na stanie PKP CARGO. Co je czeka?

Właściciel rozważa ich sprzedaż. Posiadane przez PKP CARGO lokomotywy EM10 (4 szt.) są aktualniewyłączone z eksploatacji. ze względu na ograniczone możliwości ichzatrudnienia, co wynika z braku sieci trakcyjnych na większości stacji irejonów manewrowych PKP CARGO ? informuje Ryszard Jacek Wnukowski z BiuraPrasowego PKP CARGO. Prowadzone sąrozmowy z potencjalnymi nabywcami tych lokomotyw ? dodaje.

Jeszcze dwa lata temu pojawiły się informacje o kasacjilokomotyw. Chyba na szczęście wyrok skazujący nie zapadł. Przykład ET40 pokazuje,że maszyny te spokojnie mogą zostać jeszcze wykorzystane przez innegoprzewoźnika. Zwłaszcza, że lokomotywy tesą stosunkowo młode. Zostały wyprodukowane bowiem w 1990 roku, a to oznacza, żeliczą zaledwie 27 lat, co jak na polski pojazd kolejowy nie jest wcale dużo. Zdrugiej jednak strony warto zauważyć, że od 2009 roku lokomotywy stoją wprzysłowiowych krzakach w Poznaniu i nikt nie robi nic, żeby przywrócić je doruchu. W 2004 roku maszyny przeszły modernizację w ZNLE Gliwice.

Wracając do ich początków przypomnijmy. EM10 zostaływyprodukowane jako lokomotywy prototypowe w latach 1990-1991 przez zakłady H.Cegielskiego w Poznaniu. Posiadały one czeską aparaturę tyrystorową, zastąpionąpóźniej polską. Przez te 24 lata służyły w zakładach w: Skarżysku-Kamiennej,Poznaniu, Katowicach, Wrocławiu, Nowym Sączu i ponownie w Poznaniu, choć tenostatni pobyt trudno już nazwać służbą. To raczej oczekiwanie na wyrok, któryjak się wydaje już zapadł. Ciekawostką jest malowanie lokomotyw EM10. Wszystkieegzemplarze zachowały malaturę PKP CARGO w odcieniachkremowo-niebiesko-czerwonym. Owo przejściowe malowanie pojawiło się po razpierwszy na zmodernizowanym elektrowozie ET22-2000 (dawniej ET22-315).Praktycznie na każdym typie lokomotywy malowanie miało nieco inny układ,niemniej kolory zawsze pozostawały te same. Barwy te pojawiły się na wszystkichlokomotywach serii EM10, a także na kilku EP07, ST44 i SU46 oraz na jednejEP05. W końcu 2005 roku PKP Cargo zaczęło wprowadzać nowe barwy na swojewówczas najnowsze lokomotywy ?serię EP09. Dziś w ruchu nie ma lokomotyw wtakiej malaturze, a te, które pozostały oczekują na wyroki kasacyjne. Czy takiezostaną wydane także na EM10? Jest szansa, że nie.