TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

EP07 i Gagarin po modernizacji oraz Ludmiła, czyli DTK2009
Ryszard Piech - Opublikowano: 15.06.2009 15:22:47 4 komentarze
EP07 i Gagarin po modernizacji oraz Ludmiła, czyli DTK2009

W dniach 5-7 czerwca bieżącego roku miały miejsce trzecie Dni Techniki Kolejowej. Sposobność do wielkiego świętowania oraz znacznego poprawienia wizerunku kolei w Polsce niestety nie wszędzie została wykorzystana, co niekoniecznie można zrzucać na barki kryzysu gospodarczego. W niniejszym artykule przybliżamy nieco wydarzeń towarzyszącym obchodom.

Jak można się było spodziewać tegoroczne obchody zostały zorganizowane znacznie bardziej skromnie, niż w latach ubiegłych. Można to zrzucać na barki kryzysu gospodarczego, lecz mimo tego dało się zorganizować te obchody w mniejszej ilości miejsc acz bardziej kompleksowo. Największe zastrzeżenia budzą organizowane wydarzenia w piątek 5 czerwca w godzinach 10-14-tej. Jak powszechnie kolejarzom wiadomo weekend zaczyna się w piątek i to właśnie wówczas istnieje największe zainteresowanie znajdujących się w pracy mieszkańców ze swoimi pociechami tkwiącymi w przedszkolach lub szkołach... . Ciężko o większy pokaz obchodów dla urzędników kolejowych, którzy w czasie swoich godzin pracy odwalają działalność społeczną. Zorganizowanie obchodów w piątek można przyrównać do pociągów podmiejskich przyjeżdżających do miasta na godzinę 8:30, gdy większość społeczeństwa rozpoczyna pracę o godzinie 8-mej. Tak negatywnie zaprezentowała się kolej w następujących miastach: Katowice, Kielce, Lublin, Opole i Zielona Góra. W pozostałych miejscach obchody nabrały bardziej familijnego charakteru. Na słowa pochwały zasługuje Białystok, gdzie zorganizowano trzydniowe świętowanie, natomiast w Częstochowie, Krakowie, Skarżysku Kamiennej, Tarnowskich Górach i Warszawie atrakcje przewidziano na dwa dni. Nowością w Warszawie była możliwość nocnej przechadzki po tunelu średnicowym. W pozostałych miastach jak: Bydgoszcz, Gdańsk, Gliwice, Olsztyn, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Siedlce, Toruń i Wrocław atrakcje zaplanowano jedynie na sobotę 6 czerwca.

Program, choć bardzo skromny, ponownie nie został dotrzymany, przykładowo w Tarnowskich Górach i Gliwicach nie znalazła się żadna z zapowiadanych lokomotyw elektrycznych. Braki sprawnych maszyn spotęgowane poprzez masowe odstawienie lokomotyw przegubowych serii ET40 i ET 42 spowodowały znaczne niedobory. Ciekawostką może być fakt, ze w dniu obchodów DTK z Tarnowskich Gór na magistralę węglową wyruszył pociąg o masie 3200t ciągnięty testowo jedną maszyną ET22. Po drobnych problemach przy ruszaniu skład jakoś toczył się do przodu, jednak takie pseudo oszczędności zemszczą się dla PKP Cargo w najbliższym czasie. Gdy tylko warunki pogodowe się pogorszą lokomotywa nie będzie w stanie ruszyć pociągu, a całości obrazu dopełnią licznie wypalone (z racji ciągłej pracy pod przeciążeniem) maszyny. Również zapowiadany tabor PKP PR jakoś nie dotarł na miejsce ekspozycji pozostawiając wiele znaków zapytania odnośnie celu organizacji DTK i braków koncepcji odnośnie tego dnia. DTK 2009 były dalekie od jakiegokolwiek pojęcia imprezy dla wszystkich, nie wspominając już o perfekcyjnych obchodach podobnych dni, jakie rokrocznie rozgrywają się w Czechach. Mimo tego wszystkiego należą się słowa uznania dla wszystkich uprzejmych kolejarzy, którzy w tych dniach otwarcie przyjmowali wszystkich zainteresowanych i dzielili się swoją wiedzą. Jedynie te osoby zrozumiały, że DTK ma służyć ich komunikacji ze społeczeństwem.

 

Oczywiście nie trzeba ukrywać, że polska kolej pod względem taborowym stoi dosyć twardo w jednym miejscu, stąd reprezentowane pojazdy raczej nie rzucały na kolana. Dlatego wspomnimy jedynie o tych najciekawszych. Wzorem roku ubiegłego w Gliwicach zaprezentowano parowóz TKh 05353 „Śląsk”, czyli reprezentant typowych parowozów przemysłowych, który jest własnością PTK Holding. Maszyna pod parą cieszyła zwłaszcza najmłodszych. Dużym zainteresowaniem cieszył się również drugi pojazd wystawiony w Gliwicach przez PTK Holding, którym była lokomotywa BR232-006, czyli „Ludmiła”. Maszyny będące niegdyś synonimem DDR i wschodnioniemieckich kolei DR po ich wycofaniu z eksploatacji w Niemczech trafiły również do Polski, gdzie ciągną ciężkie składy towarowe.

 

Dużą ciekawostką w Tarnowskich Górach była maszyna ST44-1207 reprezentująca jeden z 25 zmodernizowanych egzemplarzy „Gagarinów”. Modernizacje wykonywane w Pesie (oprócz remontu kapitalnego wszystkich komponentów nie podlegających wymianie na nowe) obejmowały montaż nowego silnika rosyjskiej produkcji. Silnik wyprodukowany w Коломенский завод/ Kolomenskij Zawod (KZ) cechuje się nowoczesną konstrukcją. W przeciwieństwie do swojego pierwowzoru nowy silnik jest czterosuwowy, oraz wyposażony w tryb oszczędnościowy, który podczas pracy na biegu jałowym powoduje, że pracuje jedynie połowa cylindrów. Zmodernizowane lokomotywy otrzymują również całkowicie przebudowane stanowisko maszynisty, które zostało zorganizowane bardziej pod kątem prowadzącego, choć zastosowanie jasnych plastików może oznaczać pogorszone warunki pracy w słoneczne dni, a sam przekonstruowany pulpit zostawia znacznie mniej miejsca dla fotela maszynisty. Swego rodzaju historycznym smaczkiem jest fakt, że pomimo modernizacji nawrotnik jest nadal opisany cyrylicą, choć jego ustawienie jest wręcz intuicyjne, stąd niektórzy maszyniści nawet nie zwrócili na to uwagi. Pozostałe przełączniki i wskaźniki są już opisane po polsku. Maszyny po modernizacji otrzymywały nowe numery inwentarzowe w zakresie 1201 –1225, a w tabeli zestawione zostały nowe numery z pierwotnymi. Tabela została opracowana na podstawie Świat Kolei 6/2009

Numer pierwotny

Numer po modernizacji

ST44-894

ST44-1201

ST44-891

ST44-1202

ST44-1024

ST44-1203

ST44-405 (pierwotny ST44-1112)

ST44-1204

ST44-546

ST44-1205

ST44-495

ST44-1206

ST44-543

ST44-1207

ST44-613

ST44-1208

ST44-758

ST44-1209

ST44-818

ST44-1210

ST44-651

ST44-1211

ST44-644

ST44-1212

ST44-1100

ST44-1213

ST44-1023

ST44-1214

ST44-1090

ST44-1215

ST44-1092

ST44-1216

ST44-1111

ST44-1217

ST44-1014

ST44-1218

ST44-1093

ST44-1219

ST44-1049

ST44-1220

ST44-1094

ST44-1221

ST44-1097

ST44-1222

ST44-1091

ST44-1223

ST44-966

ST44-1224

ST44-793

ST44-1225

 

 

Natomiast w Poznaniu została wystawiona jedna ze zmodernizowanych lokomotyw EU07. W ramach modernizacji maszyny oprócz kapitalnego remontu otrzymały również przekładnie ze zmienionym przełożeniem, czym zostały przeklasyfikowane na serię EP07, dwa duże okna przednie zamiast standardowych trzech oraz przebudowany pulpit maszynisty, który został zorientowany bardziej w kierunku prowadzącego. Modernizację czterech maszyn zleconą przez PKP PR wykonało ZNTK Oleśnica i po przebudowie noszą numery EP07-1006, EP07-1014, EP07-1049 oraz EP07-1067. Oczywiście zgodnie z realokacją lokomotywy trafiły do spółki PKP IC, co odzwierciedla przeklejone logo.

 

DTK 2009 zostaną przez wielu zapamiętane jako kryzysowe, niezależnie od przyczyny takiego a nie innego obrazu obchodów. Jedynie pozostaje mieć nadzieję, że przyszłoroczna czwarta edycja się odbędzie oraz w to, że DTK przestanie być pieśnią jedynie grupy PKP i już samorządowe PKP PR oraz liczni przewoźnicy towarowy przyłączą się do tego święta. Warto by również pomyśleć nad tym, aby impreza odeszła od ilości w stronę jakości. W danym regionie wystarczą obchody w jednym miejscu, gdzie zostałaby zgromadzona większa ilość atrakcji. Jednak jak będzie (i czy w ogóle będzie) za rok przyjdzie nam się przekonać w przyszłości.

Redakcja pragnie podziękować Bartoszowi M. Kaj za udostępnienie zdjęć.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PKP
PKP Cargo
PKP IC
PKP PLK
PKP Energetyka
DTK
DTK 2009
ET22
ET40
ET42
ST44
ST44-1200
EP07
PKP PR
  • kolejarz – 17.06.2009

    Tragedią może być fakt, że np. w takiej Łodzi, drugim co do liczby mieszkańców mieście w Polsce kolej nie zorganizowano kompletnie nic.

  • MS – 17.06.2009

    Mogli by w końcu zdecydować się na jakiś jeden sposób montażu reflektorów w modernizowanych EP07. "Lampy" są jak zgaduję zawsze takie same, tylko rodzaj wkomponowania co i raz to inny.

  • SMG – 17.06.2009

    @kolejarz : Dokładnie , ale DTK to tylko wierzchołek góry lodowej . Łódź jest traktowana przez PKP jako za****e kolejowe , jedynie z Wa-wą mamy porządne połączenie . A gdzie dobre połączenie z Wrocławiem czy z Kutnem ? Tylko siąść i płakać :(.

  • Maciek – 22.06.2009

    Chciałem zapytać, jaki jest sens, kolejny raz remontować/przebudowywać lokomotywę jaką jest EU07/EP07? To jest takie trochę mydlenie oczu, że niby na kolei wszystko jest w porządku, a wcale nie jest. Najbardziej jaskrawy przykład:? Przejęcie przez PKP IC, wszystkich wagonów pasażerskich i lokomotyw (w tym EZT ED74!!!!!), a pozostawienie PKP PR praktycznie samych EZT... (i teraz, gdy PKP PR uruchomiła połączenia InterRegio do Warszawy, PKP IC śmie jeszcze płakać, że to nieuczciwa konkurencja?!) nie zdziwiłbym się, gdyby za kilka lat, była niezła afera z tego powodu...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....