Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Estonia: Zmiany klimatu wpłyną na budowę i eksploatację linii Rail Baltica

inforail
30.09.2019 11:00
0 Komentarzy

Zmiany klimatycznebędą mieć wpływ na budowę oraz użytkowanie linii kolejowej Rail Baltica, którapołączy Tallinn z granicami Polski, a dalej z Warszawą i pośrednio z Helsinkami- wynika z opublikowanej w piątek ekspertyzy dla międzynarodowego konsorcjumkrajów bałtyckich.

„Na podstawie analiz danych klimatycznych orazpogodowych z okresu 30 lat oraz prognoz na szczeblu krajowym, stwierdzono, żeregion bałtycki może doświadczać stopniowo coraz bardziej umiarkowanych zim, zmniejszą ilością śniegu, ale jednocześnie z większą ilością mokrego opaduśniegu, a także marznącego deszczu oraz zjawisk gołoledzi czy oblodzenia. Zkolei w okresie letnim prawdopodobne są coraz częstsze fale upałów ztemperaturą sięgającą nawet 40 st. Celsjusza”. – napisano w raporcie.

Badanie zamówiła spółka RB Rail – międzynarodowe konsorcjumkrajów bałtyckich (Litwy, Łotwy i Estonii), do którego na początku 2019 r.dołączyła także Finlandia, koordynujące budowę zelektryfikowanejnormalnotorowej trasy o długości ok. 870 km, łączącej Tallin z polsko-litewskągranicą. Raport został wykonany przez estońską firmę doradczą Hendrikson &Ko, zajmującą się zarządzaniem środowiskowym oraz planowaniem przestrzennym wewspółpracy z firmami konsultingowymi z Łotwy oraz Litwy.

Głównym celem ekspertyzy było „przygotowanie się nanadchodzące zmiany klimatyczne” w ciągu całego cyklu funkcjonowania nowejlinii kolejowej i w ten sposób na zapewnienie, że infrastruktura będzie możliwado utrzymania i przygotowana na różne scenariusze zmian klimatycznych.

W badaniu zwrócono uwagę, że częściej występująceniekorzystne zjawiska pogodowe, jak większe prędkości wiatru oraz wyższetemperatury (dotychczas rekordowe temperatury w Estonii sięgały ok. 35 st.),prowadzące do większych opadów deszczu oraz występowania burz z piorunami, mogądoprowadzić do „zawieszenia działalności kolei albo wywołać poważne szkodyw infrastrukturze oraz mieć wpływ na pasażerów”.

„Zmiana klimatu staje się ważnym elementemprojektowania i budowy infrastruktury, która będzie obsługiwała potrzebyspołeczne przez nadchodzące dekady” – powiedział Martin Ruul, główny ekspertestońskiej firmy doradczej.

Przyznał, że tego rodzaju podejście jest „dośćunikatowe w krajach bałtyckich” i dlatego jest ważne, by wskazać, że”zarządzanie ryzykiem klimatycznym” powinno być zintegrowane zogólnym zarządzaniem ryzykiem, systemami monitorowania i kontroli Rail Baltica,a nie zaś realizowane jako „wyodrębniona dziedzina”.

W ekspertyzie wskazano jednocześnie, że sama nowa infrastrukturakolejowa będzie mieć korzystny wpływ na zmiany klimatyczne poprzez udział wzmniejszeniu emisji CO2, zanieczyszczenia powietrza oraz redukcję poziomuemisji hałasu.

Eksperci wskazali również na najbardziej wrażliwe (narażonena zmiany klimatu) części kolejowej infrastruktury i zaproponowali odpowiednierozwiązania, które mogą być wdrożone na etapie projektu oraz później w faziekonstrukcyjnej.

Według harmonogramu Rail Baltica ma być ukończona w 2026 r.Połączyłaby kraje bałtyckie z europejską siecią kolejową. Koszt projektu,finansowany głównie z funduszy unijnych, jest szacowany na blisko 6 mld euro.Projekt został włączony do programu Transeuropejskiej Sieci Kolejowej (TEN-T).Według RB Rail podróż z Tallina do Wilna (w cenie biletu za 76 euro) trwałaby 3godz. i 38 min. Natomiast dłuższą trasę do Warszawy pociąg dużej prędkościpokonałby w 6 godz. i 47 min.


Komentarze