Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Fablok odrodzi się? Ma nowego właściciela!

inforail
22.03.2019 13:50
0 Komentarzy

Najstarsza polskafabryka lokomotyw Fablok w Chrzanowie, która znajdowała się w upadłościlikwidacyjnej, ma nowego właściciela.

W wyniku przetargu ogłoszonego przez syndyka majątekprzedsiębiorstwa nabyła branżowa firma Martech Plus z Rudy Śląskiej. Właścicielfirmy Marcin Mistarz poinformował w komunikacie przesłanym PAP w piątek, że nanabyte przedsiębiorstwo składa się ok. 20 hektarów terenów przemysłowych ikilkanaście tysięcy metrów kwadratowych hal wraz z wyposażeniem.

„Niestety, obiekty i urządzenia, przez długie latapozbawione należytej opieki i ochrony znajdują się w bardzo złym stanie. Procesdoprowadzenia zakładu do standardów współczesnego rynku branży kolejowej,wymagać będzie czasu i ogromnych nakładów finansowych” – ocenił Mistarz.

Nowy właściciel Fabloku zapowiedział, że strategiczne planyi profil funkcjonowania przedsiębiorstwa będzie dostosowywany do wymogów izmian zachodzących w branży kolejowej. Jednocześnie nie wykluczył pozyskaniawiarygodnego partnera do zwielokrotnienia skali przedsięwzięcia. Według niegoMartech Plus funkcjonuje na rynku produkcji urządzeń dla branży kolejowej. Wswojej ofercie posiada m.in. lokomotywy spalinowe oraz części zamienne dlaprzemysłu wydobywczego. Równocześnie podmioty należące do grupy kapitałowejdostarczają do odbiorców branży kolejowej zestawy kołowe do lokomotyw iwagonów.

„Rynek krajowy będzie dla nas priorytetem. Aspiracje naszesięgają jednak znacznie dalej. Branża kolejowa w świecie doskonale się rozwija.Zamierzamy zatem wykorzystać zdobyte doświadczenie w eksporcie naszej produkcjii poszerzeniu dotychczasowej oferty” – zapowiedział Mistarz.

Jak podkreślił, data zakupu chrzanowskiej firmy przypada narok, w którym „Fablok” będzie obchodził 100-lecie swojego istnienia. „Cieszęsię, że wraz ze swoim zespołem udało nam się uratować i utrzymać na rynku markę+Fablok+ – niezmiernie ważną dla historii i rozwoju naszego narodowego przemysłu”- zaznaczył inwestor. Upadłość likwidacyjną najstarszej polskiej fabrykilokomotyw ogłosił krakowski sąd gospodarczy w maju 2013 r. Wniosek o ogłoszenieupadłości złożyli związek zawodowy i grupa pracowników.

Sąd, orzekając upadłość likwidacyjną Fabloku, uznał, żeprzesłanki niewypłacalności firmy zostały spełnione. Stan majątkowy firmy niepozwalał na wypełnianie zobowiązań finansowych, a sytuacja miała charaktertrwały. Według sądu zobowiązania Fabloku wobec przeszło 200 wierzycieliwynosiły ponad 64 mln zł. Firma nie miała środków obrotowych do prowadzeniabieżącej produkcji, a jej majątek, który oszacowano wtedy na ok. 44 mln zł, byłpraktycznie w całości objęty zabezpieczeniami na rzecz wierzycieli: UrzęduSkarbowego, ZUS oraz banków.

Historia chrzanowskiej fabryki sięga 1919 r., od tego czasudo postawienia w stan upadłości firma wyprodukowała ponad 10 tys. parowozów ilokomotyw spalinowych, w tym przed wojną pięć szybkich wagonów spalinowych,znanych jako „luxtorpeda”.

Ostatnim głównym udziałowcem Fabloku była spółkazarejestrowana na Cyprze.


Komentarze