TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Garstka informacji wagonowych z FPS
Ryszard Piech - Opublikowano: 25.01.2011 14:05:33 11 komentarzy
Garstka informacji wagonowych z FPS

Choć od upadku PRL liczba zamawianych a co za tym idzie produkowanych wagonów pasażerskich znacznie zmalała, to mimo wszystko z zadowoleniem możemy stwierdzić, że FPS udało się utrzymać ten typ produkcji w kraju, jak również osiągnąć pewne sukcesy eksportowe. W niniejszym artykule przyglądamy się kilku nowościom w tym zakresie.

Czytelników zapewne najbardziej interesują wagony produkowane dla polskiego odbiorcy, czyli PKP IC. Jak bardzo dobrze wiadomo w 2008 roku FPS podpisał z PKP IC umowę na dostawę łącznie 17 wagonów z czego trzech bezprzedziałowych klasy pierwszej typu 158A, 8 sztuk wagonów bezprzedziałowych klasy 2 typu 159A, trzech przedziałowych klasy 1 typu 156A oraz trzech przedziałowych klasy 2 z przedziałami dla niepełnosprawnych typu 157A. Niestety w wyniku opóźnień w dostawach a następnie lawinowo narastających problemów finansowych PKP IC nad realizacją kontraktu groziło jego zerwanie, jednak ostatecznie obu firmom udało się dojść do porozumienia, które zakładało redukcję zamówienia do 14 wagonów. W efekcie tego zrezygnowano z dostaw wagonów typu 157A. Ostatecznie w 2010 roku dostarczono trzy wagony typu 158A oraz również trzy typu 159A co oznacza, że do dostarczenia pozostaje jeszcze 5 wagonów typu 159A oraz trzy typu 156A. Dla przypomnienia ogłoszony w 2008 roku przetarg pierwotnie obejmował dostawę łącznie 30 wagonów, jednak już po otwarciu ofert zrezygnowano z jednej części zamówienia obejmującej dostawę 10 wagonów sypialnych i 3 wagonów gastronomicznych podpisując ostatecznie jedynie umowę na wzmiankowane wyżej 17 wagonów. Nowe wagony z FPS zawierają szereg nowych rozwiązań, o których szerzej pisaliśmy tutaj. Natomiast dla leniwych przypominamy, iż wagony te po raz pierwszy w Polsce wyposażono w przejścia międzywagonowe dające szczelne połączenie, co znacznie podwyższa komfort z korzystania z przejść oraz bezpieczeństwo. Oczywiście zalety te w pełni będzie można wykorzystać jedynie w przypadku połączenia wagonów wyposażonych w tego typu przejścia, choć oczywiście istnieje możliwość dowolnego łączenia ze starszymi rozwiązaniami, lecz wówczas traci się szczelność.

Drugim ważnym zamówieniem jakie obecnie realizuje FPS jest kontrakt z kolejami białoruskimi BCz na dostawę dwóch wagonów sypialnych do systemu przestawczego, czyli z możliwością wymiany wózków, co pozwala na ich eksploatację zarówno na torze normalnym 1435 mm jak i szerokim 1520 mm. Z racji ograniczeń stwarzanych przez europejską skrajnię wagony muszą spełniać wymogi RIC. FPS już w 2008 roku dostarczyło BCz dwa wagony typu 305Ad2, które stanowią modyfikację popularnych z pociągu EN Jan Kiepura wagonów sypialnych typu 305Ad o prędkości maksymalnej 200 km/h. Ponieważ wagony 305Ad wyprodukowane dla PKP IC w liczbie 10 egzemplarzy są wykonane na bardzo wysokim poziomie europejskim, w tym są wyposażone w przedziały klasy A (z własnym przedziałem sanitarnym), więc również wagony BCz na tle innych posiadanych przez tą spółkę wagonów wyróżniają się znacznie pod względem komfortu i jakości wykonania. W wyniku pozytywnej oceny pierwszych dwóch wagonów BCz postanowiło zamówić dwa dodatkowe, natomiast stosowna umowa została podpisana w dniu 10.06.2010. Wagony te można regularnie spotkać w Polsce, ponieważ kursują w połączeniach Mińsk –Bazylea oraz Mińsk –Amsterdam. Ogólnie potrzeby BCz na tego typu wagony są znacznie większe, lecz ich dostawy są mocno zależne od przyznania na ten cel środków dewizowych. W tym miejscu warto również wspomnieć, że FPS starało się o pozyskanie od RŻD zamówienia na 200 wagonów sypialnych do ruchu przestawczego, jednak w wyniku niemal zerowych działań polskich polityków w tej sprawie zamówienie ostatecznie trafiło do firmy Siemens, której działania były mocno wspierane przez niemieckich polityków.

 

Oprócz nowych wagonów FPS zajmuje się również modernizacją już istniejących, jednak 10 stycznia 2011 roku firma podpisała dosyć nietypowy kontrakt z Railroad Development Corporation Deutschland GmbH (RDC). Kontrakt obejmuje modernizację 18 wagonów, które utworzą 3 składy sześciowagonowe. Umowa obejmuje także modernizację 40 wózków, z czego 36 stanowi część składu, natomiast 4 są zapasowe. Zamówienie to jest o tyle interesujące, że dotyczy wagonów, które od września 2011 mają kursować w ramach prywatnych pociągów \'Hamburg - Köln - Express\'. Dodatkowo wagony te pochodzą z dawnych zespołów trakcyjnych ÖBB serii 4010 wyprodukowanych latach 1965-78 przez SGP i BES w liczbie 29 sztuk. Zespoły te składały się z głowicy napędowej o prędkości maksymalnej 150 km/h i mocy 2,265 MW oraz zestawu wagonów (długość jednego wagonu 26,4 metra) zakończonych wagonem sterowniczym na drugim końcu składu. Pierwsze składy były czterowagonowe, później powstała seria pociągów pięciowagonowych, natomiast ostatnia najliczniejsza seria miała po sześć wagonów. W późniejszym okresie, wraz ze zmieniającymi się potrzebami przewozowymi, następowały przetasowania w zestawieniach, gdzie wykorzystując wagony ze starszych składów wydłużano nowsze, przebudowywano również wnętrza. Ostatecznie eksploatację serii zakończono w 2008 roku, natomiast w 2009 roku część składów została zakupiona przez obecnego właściciela, który planuje zainwestować 100 milionów €w ich modernizację. Według dostępnych danych głowice napędowe są modernizowane w zakładzie DB Delitzsch, natomiast wagony będą modernizowane w Polsce. Będzie to nie lada wyzwanie dla FPS, ponieważ są to mocno nietypowe konstrukcje z dodatkowym szeregiem różnego rodzaju wprowadzanych zmian, co będzie wymagało dużego wkładu projektowego oraz wykonawczego w celu doprowadzenia ich do stanu akceptowalnego w XXI wieku. Oczywiście FPS ma duże doświadczenie w gruntownych modernizacja, jednak wagony z tych składów są raczej nieznane w Polsce i mogą sprawić trudności. Jednak jeżeli zleceniodawca będzie zadowolony z modernizacji pierwszej serii 18 wagonów wówczas FPS może liczyć na modernizację pozostałych 52 wagonów będących w posiadaniu RDC. Pozostaje jedynie trzymać kciuki aby planowane modernizacje przebiegły sprawnie a osiągnięty efekt był równie dobry jak w przypadku modernizacji wagonów PKP IC.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
FPS
PKP IC
wagon
158A
159A
156A
BCz
305Ad
305Ad2
Austria
Niemcy
RDC
HKE
4010
  • a – 26.01.2011

    Ciekawe tylko kto będzie wykonywał te modernizacje. Jakiś czas temu pozwalniali najlepszych fachowców, część osób odeszła sama z powodu niewypłacania wynagrodzeń.

  • Robert – 26.01.2011

    Utrapieniem polskich wagonów są bardzo szerokie przestrzenie bez okien co powoduje, że 1/3 pasażerów praktycznie nie ma widoku. Czegoś takiego nie spotyka się w wagonach bezprzedziałowych w innych krajach.

  • nowy – 27.01.2011

    To zdaje się z niechęci do stosowania innego typu pudła, Stare wagony (sprzed II W.świat) miały szerokie międzyoknia pomiędzy dużą liczbą małych okien

  • R. Piech – 27.01.2011

    @nowy, tutaj masz w dużej mierze rację, pierwsze polskie współczesne wagony bezprzedziałowe powstawały w kryzysowym okresie lat 90. XX wieku i obejmowały wagony klasy 1 jak i 2. Wówczas w ramach redukcji kosztów zadecydowano o opracowaniu jednego typu pudła i zamontowaniu wnętrza kl. 1 lub 2. Dodatkowo dla jeszcze większych oszczędności wybrano pudło z wagonu kl 1 mające zaledwie 9 okien w przestrzeni pasażerskiej. To jakoś nadawało się dla klasy 1, jednak w klasie 2 tworzy "ślepe miejsca". Niestety ten sam błąd był później powtarzany w kolejnych zamówieniach i nie został usunięty w aktualnym typie 159A, a wystarczyło zbudować te konstrukcje na bazie pudła wagonu kl 2 z 11 oknami i nie byłoby problemu.

  • Warszawiak – 28.01.2011

    Nie zgadzam się z Wami. W 159A pasażer ma albo 2/3 okna, albo 1/3 przy swoim fotelu. Obejrzałem ten wagon dokladnie na dniach transportu i jechałem nim. Oczywiście lepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie indywidualnych okien przy każdym fotelu. Nieprawdą jest, że podobno sytuacje nie występują za granicą - przykładem jest choćby ICE. Nie mówiąc już o brytyjskim Pendolino VT, gdzie istnieją miejsca w 100% przy ścianie, bez najmnejszego skrawka szyby. A rezygnacja z zakupu wagonów-inwalidów 157A jest idioctwem^2 o którym szkoda gadać.

  • Paweł Kopczyński – 28.01.2011

    O ile pamiętam wagon 157A to miał być wagon pierwszej klasy z trzema przedziałami czteromiejscowymi (business).

  • R. Piech – 29.01.2011

    @Warszawiak, ja szczerze przyznaję, że nie miałem okazji zlustrować wagonu 159A i trochę zbagatelizowałem sygnały odnośnie "wyeliminowania" tego problemu w nowej konstrukcji. Ale teraz nadrobiłem zaległości i napiszę tak - wagony 154A i inne odmiany bezsprzecznie mają ślepe miejsca i średnim wytłumaczeniem jest tutaj, że w innych krajach też takie przypadki się zdarzają. Co szkodziło FPS w zastosowaniu większej liczby okien? Bądźmy lepsi od innych i projektujmy z głową! Natomiast w 159A faktycznie problem zminimalizowano, jednak niech każdy zgadnie w jaki sposób - poprzez zwiększenie liczby okien? Nie. Poprzez wydłużenie powierzchni okiennej? Ponownie nie. Ten problem "wyeliminowano" poprzez redukcję liczby miejsc siedzących, która spadła z 80 do 72 (dwa rzędy poszły się ... ten tego). Nic tylko pogratulować kreatywnego myślenia u producenta oraz braku zrozumienia zasad ekonomii wśród przewoźnika. Owszem zwiększyła się przestrzeń na nogi i związany z tym komfort ale bez jaj, mówimy o klasie 2 a pod względem przestrzeni na nogi wagonom 154A (jako klasy drugiej) raczej nie dało się zarzucać ciasnoty.

  • R. Piech – 29.01.2011

    @Paweł Kopczyński, pierwszej klasy przedziałowy to typ 156A, 157A miał być przedziałowym kl 2 z przedziałem dla niepełnosprawnych.

  • DarekP – 31.01.2011

    Biorąc pod uwagę sprawdzoną modernizację Goerlitzów na przystosowane do przewozu inwalidów lepiej kolejne zmodernizować w tym standardzie, a w nowych wagonach postawić na 1 klasę.

  • Paweł Kopczyński – 31.01.2011

    wkradł mi się błąd w notatki. Macie rację.

  • KW – 01.02.2011

    Kolego z GCO sp. z o.o. Jeszcze jeden taki numer i będzie to twój ostatni komentarz tutaj.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....