TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Griffin - pierwsza polska lokomotywa trzysystemowa
INFORAIL Karol Wach - Opublikowano: 28.09.2012 15:02:37 15 komentarzy
Griffin - pierwsza polska lokomotywa trzysystemowa

W ostatnim tygodniu sporo pisaliśmy o berlińskich targach Innotrans. Kolejną polską nowością pokazaną w stolicy Niemiec była lokomotywa E4MSU Griffin, zaprezentowana przez Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych. To pierwsza w historii polskiego kolejnictwa lokomotywa trzysystemowa. Producent oferować ją będzie w ramach platformy czteroosiowych lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych. Poprzez zastosowanie najnowszych technologii, daje ona użytkownikom cały wachlarz możliwości transportowych i technicznych. Wprowadzenie budowy modułowej, pozwala na produkcje lokomotywy w kilku wersjach, w oparciu o maksymalną ilość wspólnych komponentów. Griffin oferowany jest w wersjach uniwersalnej dla pociągów towarowych i pasażerskich osiągających prędkości do 140 km/h oraz w wersji dedykowanej dla pociągów pasażerskich poruszających się z prędkością do 200 km/h.  Pokazany w Berlinie Griffin to lokomotywa uniwersalna, wielosystemowa przeznaczona do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 ton z prędkością do 140 km/h oraz pociągów pasażerskich poruszających się z tą samą prędkością. Jak poinformował nas producent konstruktorzy ZNLE zadbali o najwyższy poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie, wysoki komfort pracy maszynisty oraz inteligentny systemem zarządzania energią. Wprowadzono zasilanie silników przez przekształtniki zbudowane z wykorzystaniem technologii IGBT, system diagnostyki pokładowej z pełną informacją wizualną i modułem rejestracji danych, system kamer, dostosowanie do zabudowy urządzeń ERTMS i GSM-R. Griffin dedykowany jest na rynek europejski.

Jestem dumny z faktu, że z terenu Zakładów Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych wyjeżdża kolejna nowoczesna lokomotywa. Griffin jest pierwszym z serii pojazdów produkowanych w ramach platformy lokomotyw czteroosiowych. Skierowany jest na rynek europejski, dlatego jego oficjalną premierę zaplanowaliśmy w czasie Międzynarodowych Targów Innotrans w Berlinie.  –powiedział Tomasz Fugiel, Prezes Zarządu ZNLE S.A.  

Rozumiejąc, jak ważna jest dbałość o środowisko naturalne, najnowsza lokomotywa ZNLE wyposażona została m.in. w zbiorniki na kondensat w układzie zamkniętym, pakiet zespolony oświetlenia led, zwrot energii do sieci (rekuperacja). Spełniając wymogi EU i UIC nie straciła również swojego kolejnego najważniejszego atutu –bardzo konkurencyjnej ceny. 

Stosując w platformie lokomotyw czteroosiowych modułową budowę, osiągnęliśmy zamierzony efekt czyli możliwość konfiguracji pojazdu idealnie dostosowywanego do indywidualnych potrzeb Klienta. Wierzę, że Griffin podbije serca zarówno polskich, jak i europejskich użytkowników - powiedział Bartosz Krzemiński, Wiceprezes Zarządu ZNLE S.A.  

Przypomnijmy, iż Griffin to kolejna, po Dragonie lokomotywa, którą produkować będą ZNLE. Podczas berlińskiej prezentacji wspominał o tym Tomasz Fugiel, prezes ZNLE Gliwice. Dwa lata temu, również w Berlinie zaprezentowaliśmy Dragona. Teraz pora na Griffina –powiedział. Lokomotywa ma trafić na testy do PKP Intercity. Jak wspominaliśmy prezentowana na InnoTrans lokomotywa może prowadzić pociągi z prędkością do 140 km/h. Niestety jak zapowiedział prezes przewoźnika Janusz Malinowski Intercity nowe lokomotywy elektryczne kupować będzie dopiero w 2015 roku.

Dane techniczne lokomotywy E4MSU Griffin

Producent

ZNLE Gliwice

Prędkość maksymalna

140km/h (opcja 190 km/h)

Napięcie

3 kV DC, 15 kV 16 2/3 Hz AC, 25 kV 50 Hz AC

Układ osi

Bo’Bo’

Maksymalna masa pociągu

3200 t

Masa służbowa

88 t

Nacisk na oś

220 kN

Moc ciągła

5,6 MW

Początkowa siła pociągowa

310 kN

Długość ze zderzakami

19.900 mm

Rozstaw torów

1435 mm

Silniki

Asynchroniczne, 4


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
lokomotywa
ZNLE
InnoTrans
  • berlin – 29.09.2012

    pierwsza polska lokomotywa trzysystemowa...lepiej pozno nic wcale. koleje Niemieckie, Belgijskie i Francuskie juz w latach ......60-tych ! uzywaly lokomotyw 2 systemowych, a Polska przez CCCP byla niestety zamknieta od nowych technologi...

  • kierowca bombowca – 29.09.2012

    Zewnętrznie jakby lekko Husarz'owaty jest ten Griffin. Nie za bardzo zapatrzyli się odpowiedzialni za design?

  • tttt – 29.09.2012

    A gdzie jest zygzak? :-))) Brakuje mi tu jego komentarza

  • sphinx – 29.09.2012

    Tak samo jak Gama jest Vectronowata, a Vectron Primarowaty. Niestety normy zderzeniowe nieco wymuszają kształt czoła. W tabelce - prędkość maksymalna może zostać podwyższona do 200km/h (nie 190). Oprócz wersji jedno i wielosystemowej, zarówno Griffin jak i Dragon dostępne są jako spalinowozy o mocy 2300kW.

  • jatal. – 29.09.2012

    Jeżeli Griffina zbudowano do prędkości 200 km/h, to albo nie spełnia on wymagań UIC albo zrobiono wielką głupotę projektowo-wykonawczą. Ponieważ w to nie wierzę, to moim zdaniem jest "klasyczny" do 190 km/h.

  • zeus04 – 30.09.2012

    @ jatal: Nie wszystkie koleje zapisały się do UIC. Przynależność jest OIDP dobrowolna.

  • jatal – 30.09.2012

    Ale skoro nie podali dla jakich warunków wyznaczyli prędkość maksymalną, to jednak trzeba przyjąć najoczywistszy wariant wg UIC. No i z całą pewnością nawet UICowskie "190-tki" dadzą radę jechać szybciej niż 200 km/h.

  • sphinx – 30.09.2012

    ZNLE deklaruje zarówno prędkość maksymalną 200km/h, jak i spełnianie wymogów UIC. Jeśli to prawda to mamy drugą po Vectronie lokomotywę o takich parametrach.

  • nie – 01.10.2012

    @ berlin: bez urazy, ale straszne głupoty wypisujesz... 1) w latach 60. akurat kupiliśmy z Anglii licencję na EU07, na bazie której bazowała później EP08, ET22, co było dość odważną decyzją (zaprzestano wcześniei współpracy z ZSRR - ET21 czy czeską Skodą - EU05, w zamian podpisując kontrakt ze zgniłym zachodem). 2) Po co na były lokomotywy trzysystemowe, jeśli mieliśmy w całym kraju jeden system, Czechosłowacja na północy miała to samo 3KV DC, ZSRR miał i tak inną szerokość, a pierwsza i jedyna dotąd zelektryfikowana trasa przez granicę niemiecką powstała dopiero w 1990 r.

  • czytelnik – 01.10.2012

    1.Nie "roztaw torów", tylko "roztaw szyn" = szerokość toru! 2. Idea rekuperacji jest słuszna, ale chyba podstacje PKP_energetyka, nie umożliwiają zwrotu energi do sieci energetycznej AC ?

  • EH – 01.10.2012

    No i znowu ani słowa o tym, kto wyprodukował napęd do tego cuda....

  • sphinx – 02.10.2012

    Medcom. Silniki nie wiem, ale pewnie jak w Dragonie - Komel/EMIT.

  • PraetoR – 03.10.2012

    @sphinx: Vectron byl drugi, Škoda 109e byla pierwsza.

  • Prezes_MW – 07.10.2012

    Wszystko pieknie, ale: - trochę martwi mnie nacisk 22t/oś, to praktycznie, jak zakaz wjazdu na terytorium Polski, - skoro obydwie nowe lokomotywy z ZNLE są dostępne w wersji spalinowej, to dziwi mnie, że aparatura WN jest tak ciężka, jak silnik spalinowy wraz z generatorem i paliwem

  • sphinx – 07.10.2012

    E4MSu to lok dwusystemowy i ładnych kilka ton waży transformator napięcia. Również wielosystemowy Husarz (EU44) waży 87t i jakoś jeździ po Polsce. Najlżejsza wersja Griffina ma ważyć 79t. @PrasetoR - Skoda dostała dopuszczenie wg nowych zasad?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....