TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Griffin - pierwsza polska lokomotywa trzysystemowa
INFORAIL Karol Wach - Opublikowano: 28.09.2012 15:02:37 15 komentarzy
Griffin - pierwsza polska lokomotywa trzysystemowa

W ostatnim tygodniu sporo pisaliśmy o berlińskich targach Innotrans. Kolejną polską nowością pokazaną w stolicy Niemiec była lokomotywa E4MSU Griffin, zaprezentowana przez Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych. To pierwsza w historii polskiego kolejnictwa lokomotywa trzysystemowa. Producent oferować ją będzie w ramach platformy czteroosiowych lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych. Poprzez zastosowanie najnowszych technologii, daje ona użytkownikom cały wachlarz możliwości transportowych i technicznych. Wprowadzenie budowy modułowej, pozwala na produkcje lokomotywy w kilku wersjach, w oparciu o maksymalną ilość wspólnych komponentów. Griffin oferowany jest w wersjach uniwersalnej dla pociągów towarowych i pasażerskich osiągających prędkości do 140 km/h oraz w wersji dedykowanej dla pociągów pasażerskich poruszających się z prędkością do 200 km/h.  Pokazany w Berlinie Griffin to lokomotywa uniwersalna, wielosystemowa przeznaczona do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 ton z prędkością do 140 km/h oraz pociągów pasażerskich poruszających się z tą samą prędkością. Jak poinformował nas producent konstruktorzy ZNLE zadbali o najwyższy poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie, wysoki komfort pracy maszynisty oraz inteligentny systemem zarządzania energią. Wprowadzono zasilanie silników przez przekształtniki zbudowane z wykorzystaniem technologii IGBT, system diagnostyki pokładowej z pełną informacją wizualną i modułem rejestracji danych, system kamer, dostosowanie do zabudowy urządzeń ERTMS i GSM-R. Griffin dedykowany jest na rynek europejski.

Jestem dumny z faktu, że z terenu Zakładów Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych wyjeżdża kolejna nowoczesna lokomotywa. Griffin jest pierwszym z serii pojazdów produkowanych w ramach platformy lokomotyw czteroosiowych. Skierowany jest na rynek europejski, dlatego jego oficjalną premierę zaplanowaliśmy w czasie Międzynarodowych Targów Innotrans w Berlinie.  –powiedział Tomasz Fugiel, Prezes Zarządu ZNLE S.A.  

Rozumiejąc, jak ważna jest dbałość o środowisko naturalne, najnowsza lokomotywa ZNLE wyposażona została m.in. w zbiorniki na kondensat w układzie zamkniętym, pakiet zespolony oświetlenia led, zwrot energii do sieci (rekuperacja). Spełniając wymogi EU i UIC nie straciła również swojego kolejnego najważniejszego atutu –bardzo konkurencyjnej ceny. 

Stosując w platformie lokomotyw czteroosiowych modułową budowę, osiągnęliśmy zamierzony efekt czyli możliwość konfiguracji pojazdu idealnie dostosowywanego do indywidualnych potrzeb Klienta. Wierzę, że Griffin podbije serca zarówno polskich, jak i europejskich użytkowników - powiedział Bartosz Krzemiński, Wiceprezes Zarządu ZNLE S.A.  

Przypomnijmy, iż Griffin to kolejna, po Dragonie lokomotywa, którą produkować będą ZNLE. Podczas berlińskiej prezentacji wspominał o tym Tomasz Fugiel, prezes ZNLE Gliwice. Dwa lata temu, również w Berlinie zaprezentowaliśmy Dragona. Teraz pora na Griffina –powiedział. Lokomotywa ma trafić na testy do PKP Intercity. Jak wspominaliśmy prezentowana na InnoTrans lokomotywa może prowadzić pociągi z prędkością do 140 km/h. Niestety jak zapowiedział prezes przewoźnika Janusz Malinowski Intercity nowe lokomotywy elektryczne kupować będzie dopiero w 2015 roku.

Dane techniczne lokomotywy E4MSU Griffin

Producent

ZNLE Gliwice

Prędkość maksymalna

140km/h (opcja 190 km/h)

Napięcie

3 kV DC, 15 kV 16 2/3 Hz AC, 25 kV 50 Hz AC

Układ osi

Bo’Bo’

Maksymalna masa pociągu

3200 t

Masa służbowa

88 t

Nacisk na oś

220 kN

Moc ciągła

5,6 MW

Początkowa siła pociągowa

310 kN

Długość ze zderzakami

19.900 mm

Rozstaw torów

1435 mm

Silniki

Asynchroniczne, 4


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
lokomotywa
ZNLE
InnoTrans
  • berlin – 29.09.2012

    pierwsza polska lokomotywa trzysystemowa...lepiej pozno nic wcale. koleje Niemieckie, Belgijskie i Francuskie juz w latach ......60-tych ! uzywaly lokomotyw 2 systemowych, a Polska przez CCCP byla niestety zamknieta od nowych technologi...

  • kierowca bombowca – 29.09.2012

    Zewnętrznie jakby lekko Husarz'owaty jest ten Griffin. Nie za bardzo zapatrzyli się odpowiedzialni za design?

  • tttt – 29.09.2012

    A gdzie jest zygzak? :-))) Brakuje mi tu jego komentarza

  • sphinx – 29.09.2012

    Tak samo jak Gama jest Vectronowata, a Vectron Primarowaty. Niestety normy zderzeniowe nieco wymuszają kształt czoła. W tabelce - prędkość maksymalna może zostać podwyższona do 200km/h (nie 190). Oprócz wersji jedno i wielosystemowej, zarówno Griffin jak i Dragon dostępne są jako spalinowozy o mocy 2300kW.

  • jatal. – 29.09.2012

    Jeżeli Griffina zbudowano do prędkości 200 km/h, to albo nie spełnia on wymagań UIC albo zrobiono wielką głupotę projektowo-wykonawczą. Ponieważ w to nie wierzę, to moim zdaniem jest "klasyczny" do 190 km/h.

  • zeus04 – 30.09.2012

    @ jatal: Nie wszystkie koleje zapisały się do UIC. Przynależność jest OIDP dobrowolna.

  • jatal – 30.09.2012

    Ale skoro nie podali dla jakich warunków wyznaczyli prędkość maksymalną, to jednak trzeba przyjąć najoczywistszy wariant wg UIC. No i z całą pewnością nawet UICowskie "190-tki" dadzą radę jechać szybciej niż 200 km/h.

  • sphinx – 30.09.2012

    ZNLE deklaruje zarówno prędkość maksymalną 200km/h, jak i spełnianie wymogów UIC. Jeśli to prawda to mamy drugą po Vectronie lokomotywę o takich parametrach.

  • nie – 01.10.2012

    @ berlin: bez urazy, ale straszne głupoty wypisujesz... 1) w latach 60. akurat kupiliśmy z Anglii licencję na EU07, na bazie której bazowała później EP08, ET22, co było dość odważną decyzją (zaprzestano wcześniei współpracy z ZSRR - ET21 czy czeską Skodą - EU05, w zamian podpisując kontrakt ze zgniłym zachodem). 2) Po co na były lokomotywy trzysystemowe, jeśli mieliśmy w całym kraju jeden system, Czechosłowacja na północy miała to samo 3KV DC, ZSRR miał i tak inną szerokość, a pierwsza i jedyna dotąd zelektryfikowana trasa przez granicę niemiecką powstała dopiero w 1990 r.

  • czytelnik – 01.10.2012

    1.Nie "roztaw torów", tylko "roztaw szyn" = szerokość toru! 2. Idea rekuperacji jest słuszna, ale chyba podstacje PKP_energetyka, nie umożliwiają zwrotu energi do sieci energetycznej AC ?

  • EH – 01.10.2012

    No i znowu ani słowa o tym, kto wyprodukował napęd do tego cuda....

  • sphinx – 02.10.2012

    Medcom. Silniki nie wiem, ale pewnie jak w Dragonie - Komel/EMIT.

  • PraetoR – 03.10.2012

    @sphinx: Vectron byl drugi, Škoda 109e byla pierwsza.

  • Prezes_MW – 07.10.2012

    Wszystko pieknie, ale: - trochę martwi mnie nacisk 22t/oś, to praktycznie, jak zakaz wjazdu na terytorium Polski, - skoro obydwie nowe lokomotywy z ZNLE są dostępne w wersji spalinowej, to dziwi mnie, że aparatura WN jest tak ciężka, jak silnik spalinowy wraz z generatorem i paliwem

  • sphinx – 07.10.2012

    E4MSu to lok dwusystemowy i ładnych kilka ton waży transformator napięcia. Również wielosystemowy Husarz (EU44) waży 87t i jakoś jeździ po Polsce. Najlżejsza wersja Griffina ma ważyć 79t. @PrasetoR - Skoda dostała dopuszczenie wg nowych zasad?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....