Grupa PKP podsumowała 2018 rok

inforail
24.04.2019 11:20
0 Komentarzy

2018 rok spółki GrupyPKP zakończyły bardzo dobrymi wynikami finansowymi i przewozowymi. Kierunekrozwoju polskiej kolei wyznaczały przede wszystkim realizowane na niespotykanąwcześniej skalę inwestycje w infrastrukturę i tabor.

Skonsolidowany wynik netto Grupy PKP w 2018 roku wyniósł 470mln zł, a w ciągu dwóch ostatnich lat spółki z Grupy wypracowały zysk na poziomiemiliarda złotych.

W ubiegłym roku Grupa PKP osiągnęła zysk wynoszący 470milionów, nie zwalniając przy tym tempa realizowanych inwestycji i niezmniejszając ich skali. Do 2023 roku spółki Grupy PKP zainwestują łącznie około100 mld zł.

– Kolej ma przed sobą wielką przyszłość. Od trzech latobserwujemy dynamiczny wzrost liczby pasażerów polskich kolei. Rośnie też ilośćprzewiezionego towaru. Kolej to ekologiczny środek transportu i warto gorozwijać. Chcemy, żeby polska kolej stawała się coraz bezpieczniejsza i corazbardziej nowoczesna. Idziemy w tym kierunku. Gratuluję Grupie PKP znakomitegowyniku. Jestem przekonany, że kolejne miesiące i lata przyniosą równie dobre ioptymistyczne dane o stanie polskich kolei – powiedział minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk

PKP S.A. – spółka matka w Grupie PKP i jednocześnie podmiotzarządzający kolejowymi nieruchomościami – może pochwalić się dobrymwynikiem z dzierżawy i najmu posiadanychzasobów. Przychody spółki z tego tytułu wyniosły w 2018 roku 547 mln zł, czylio ponad 63 mln zł więcej w porównaniu z 2015 r. To widoczny efekt zmianystrategii zarządzania kolejowym majątkiem.

– Zarówno dla PKP S.A., jaki i dla innych kluczowych spółekz Grupy PKP ubiegły rok można zaliczyć do bardzo dobrych pod wieloma względami.Wyniki finansowe odzwierciedlają naszą filozofię zarządzania majątkiem.Zrezygnowaliśmy z wyprzedawania spółek i posiadanych zasobów, co miało miejscekilka lat temu. Zależy nam na tym, aby mądrze gospodarować mieniem i czerpaćdługotrwałe zyski. Zeszłoroczne wyniki potwierdzają, że realizacja takiejstrategii jest możliwa – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

W 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały, przytak dużej liczbie kursujących pociągów pasażerskich i towarowych, program inwestycyjnyna niespotykaną dotąd skalę – o wartości ok. 10 mld zł. W ramach tych środkówzmodernizowane zostało około 1,3 tys. km torów kolejowych, 1000 rozjazdów,prawie 400 przejazdów kolejowo-drogowych oraz 113 wiaduktów. W 2018 r. PLKodnowiły i unowocześniły 200 peronów w całym kraju. Stacje i przystanki sądostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Powróciłypociągi na warszawską linię obwodową z Warszawy Zachodniej do Gdańskiej orazwznowiono kursowanie pociągów na trasie Warszawa Zachodnia – GrodziskMazowiecki. Zakończyły się kolejne etapy prac np. na liniach Lublin – StalowaWola, Działdowo – Olsztyn, Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń orazmiędzy Opolem a Nysą czy Piłą i Poznaniem. Na koniec piątego roku trwaniaperspektywy 2014-2020 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały rosnąconakłady na poziomie – 18 mld zł, co stanowi 28% nakładów z Krajowego ProgramuKolejowego. W analogicznym okresie poprzedniej perspektywy wartośćzrealizowanych rosnąco nakładów wynosiła – 5,6 mld zł, co stanowiło 15% planu.

– Przed nami jeszcze dużo pracy, ale dotychczasowe działaniasą satysfakcjonujące. Przy utrzymaniu dużej liczby kursujących pociągówpasażerskich i towarowych postępują inwestycje. Ich efekty to wygodniejszy dostępdo pociągów na dziesiątkach nowych peronów, sprawniejszy i bezpieczniejszytransport dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom. Tworzymy dobre warunki dolepszych podróży w aglomeracjach i pomiędzy regionami. Coraz lepsze możliwościzyskują przewoźnicy towarowi – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich LiniiKolejowych S.A.

Ostatnie lata były też dobrym okresem dla przewozówtowarowych. PKP CARGO S.A. odnotowało w tym czasie znaczący wzrost przewozów iwskaźników finansowych. W 2015 roku Grupa PKP CARGO przewiozła około 116 mlnton ładunków, a w roku 2018 już 121,9 mln ton. Natomiast przychody wzrosłyprzez ten okres z około 4,5 mld zł do 5,24 mld zł. Czysty zysk w ub. rokuwyniósł 184 mln zł. Wszystkie te wskaźniki były najwyższe od 2013 roku, czyliwejścia PKP CARGO S.A. na giełdę. Na wyniki PKP CARGO wpływ miało kilkaczynników, z których najistotniejsze to boom inwestycyjny w infrastrukturze,który napędzał przewozy kruszyw oraz wzrost sektora intermodalnego. Tospowodowało, że w przyjętej w 2018 roku strategii Grupy PKP CARGO jednym zpriorytetów jest zwiększanie przewozów intermodalnych w Polsce i w ruchumiędzynarodowym. Wykorzystując dogodne położenie geograficzne Polski i rosnącąpozycję gospodarczą naszego kraju, PKP CARGO chce być za kilka lat lideremrynku w całym regionie Trójmorza oraz zdobyć dominującą pozycję na unijnym odcinkuNowego Jedwabnego Szlaku.

– W historii PKP CARGO nie było tak ambitnego programurozwoju. Jestem przekonany, że zrealizujemy cele zapisane w strategii. Temupodporządkowujemy zmiany organizacyjne w Grupie, program inwestycyjny, gdyż teczynniki mają podnieść naszą efektywność i konkurencyjność na rynku – podkreślaCzesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. – Ponadto, dążymy do tego, aby staćsię globalnym operatorem logistycznym, który będzie zapewniał klientomkompleksową obsługę ładunków na całej trasie przewozu, dbając też o najwyższąjakość usług – dodaje Czesław Warsewicz.

PKP Intercity, podsumowując miniony rok, może poszczycić sięsukcesami. – Nasz zysk netto za 2018 rok wyniósł 174 mln zł. Tym samym trzecirok z rzędu zakończyliśmy dodatnim wynikiem finansowym. Utrzymaliśmy teżdotychczasową pozytywną ocenę ratingową Agencji Fitch. To bardzo ważny sygnałdla naszych partnerów biznesowych. Wskazuje na mocną rynkową pozycję PKPIntercity. Wyniki finansowe i ocena ratingowa są potwierdzeniem, że przyjętyprzez nas kierunek działań i podejmowane wysiłki przynoszą efekty i dają szansęSpółce na dalszy rozwój – podkreśla Marek Chraniuk, prezes zarządu PKPIntercity. – Miniony rok to dla PKP Intercity również kolejny z rzędu rok, wktórym Spółka odnotowała znaczny wzrost liczby podróżnych – przewieźliśmy napokładach naszych pociągów ponad 46 mln pasażerów. Ten wynik zawdzięczamy corazlepszej ofercie połączeń kierowanej do podróżnych oraz licznym, różnorodnympromocjom oferującym atrakcyjne ceny przejazdów. Istotne znaczenie ma teżrealizowany program inwestycyjny podnoszący jakość świadczonych usług i komfortpodróżowania – dodaje.

Celem programu pn. „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortupodróży. W 2018 r. Spółka zrealizowała istotną cześć tego programu. Wartośćpodpisanych lub rozszerzonych w 2018 roku umów na zakup i unowocześnianietaboru to ponad 2 mld złotych. Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu,na który przeznaczono łącznie 7 mld zł, po jego zakończeniu w 2023 roku taborPKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany.


Komentarze