Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Grupa PKP zaskoczona ogólną negatywną oceną NIK

inforail
24.11.2015 13:42
0 Komentarzy

Rozpoczęte 3 lata temu działania Grupy PKP przyniosły wzrostpoziomu satysfakcji podróżnych, znaczącą poprawę wyników finansowych orazprzyczyniły się do sprawnego zarządzania holdingiem. W raporcie Najwyższej IzbyKontroli za lata 2010 ? połowa 2013 r. aż 13 z 15 podmiotów należących do PKPzostało ocenionych pozytywnie. Grupa PKP odpowiada na zarzuty pokontrolne.

Grupa PKP jest zaskoczona ogólną, negatywną oceną zawartą wraporcie NIK. Należy podkreślić, że aż 13 na 15 podmiotów zostało bowiemocenionych pozytywnie. NIK zwraca ponadto uwagę na dobre wyniki w takichobszarach jak np. spłata zadłużenia, działania związane z prywatyzacją PKPCARGO i PKL oraz dodatnie wyniki finansowe. Pozytywnie oceniono także opracowaniestrategii PKP na lata 2012-15, która zdefiniowała sprawy systemowe i zmianyregulacyjne istotne dla funkcjonowania Grupy.

Konsekwentna realizacja strategii pozwoliła na zmniejszeniehistorycznego długu PKP z 4 mld zł w roku 2012 r. do 0,5 mld zł obecnie. Wciągu ostatnich lat znacznie zwiększono również poziom absorbcji środkówunijnych na inwestycje. Do końca października PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystały85% przyznanych funduszy z UE. Umowy z wykonawcami podpisano na ponad 99% dostępnychśrodków.

Konsekwencją zmian, które Zarząd Grupy zaczął wprowadzać 3lata temu był powrót pasażerów na kolej. Na dwa miesiące przed końcem roku zusług PKP Intercity skorzystało już blisko 26 mln pasażerów. To o ponad 4 mlnwięcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, a także więcej niż w całym2014. W samym październiku ofertę przewoźnika wybrało 2,7 mln pasażerów w komunikacjikrajowej, a spółka odnotowała kolejny rekordowy wzrost w komunikacji krajowej(aż 36%). Porównując dane z ostatnich lat, to najlepszy wynik za październik od4 lat. PKP Intercity szacuje, że do końca 2015 roku przewiezie ponad 31 mlnklientów. Rok 2016 spółka planuje zamknąć wynikiem 37 mln przewiezionychpasażerów.

Jedną z głównych rekomendacji zawartych w raporcie NIK byłakwestia zapewnienia wpływu państwa na funkcjonowanie infrastruktury energetyczneji telekomunikacyjnej związanej z prowadzeniem ruchu kolejowego. Prowadzącprocesy prywatyzacyjne spółek: PKP Energetyka oraz TK Telekom, PKP S.A. spełniła ten wymóg. W przypadku wskazanychprocesów zapewniono mechanizmy zabezpieczenia na poziomie ustawowym(obowiązujące przepisy prawa) i operacyjnym (podpisane umowy, zrealizowane procesy).W przypadku PKP Energetyka zabezpieczeniem usług dystrybucji energiielektrycznej są przepisy Ustawy Prawo Energetyczne. Nad działalnościądystrybutorów czuwa niezależny organ kontrolny – Prezes Urzędu RegulacjiEnergetyki. Ponadto, Zarządy PKP Energetyka i PKP PLK podpisały przedzakończeniem procesu prywatyzacji umowę na utrzymanie sieci trakcyjnej. Przed prywatyzacjąTK Telekom natomiast ze spółki została wydzielona część infrastruktury telekomunikacyjnej,używana do prowadzenia ruchu kolejowego. Docelowo trafi ona do PKP PLK, którekorzystają bezpośrednio z usług tej części infrastruktury. Ponadto, odpowiedniewymagania co do świadczenia pozostałych usług przez TK Telekom nakłada prawokolejowe, a w szczególności certyfikaty bezpieczeństwa. Warto równieżwspomnieć, że rynek telekomunikacyjny podlega bieżącemu nadzorowi PrezesaUrzędu Komunikacji Elektronicznej.


Komentarze