Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GUARDIA – nowy system sterowania w pociągach Stadlera

inforail
28.11.2018 11:24
0 Komentarzy

GUARDIA – urządzenia europejskiego pokładowegosystemu sterowania pociągiem ETCS opracowane przez firmę Stadler i jointventure ANGELSTAR, zostaną po raz pierwszy wykorzystane w nowych pojazdach typuFLIRT dla przewoźnika BLS.

To znaczącykamień milowy w rozwoju nowej gałęzi działalności Stadlera – technikisygnalizacji – podaje producent. Pokładowy system sterowania pociągiem o nazwieGUARDIA firmy Stadler zostanie wykorzystany w nowych pojazdach typu FLIRTprodukowanych dla szwajcarskiego przewoźnika kolejowego BLS. Tym samym nowyprodukt zostanie po raz pierwszy zastosowany w Szwajcarii w dużej seriizespołów trakcyjnych. GUARDIA składa się z instalowanych w pojeździe urządzeń ioprogramowania. System wyświetla maszyniście pozycję, prędkość oraz inne dane iprzekazuje je do Radiowego Centrum Sterowania (RBC). Jednocześnie z RBCodbierane są komunikaty takie jak zezwolenie na jazdę, limit prędkości iinformacje na temat szlaku. Wprowadzenie na rynek pokładowego systemu ETCSGUARDIA to istotny kamień milowy w historii rozwoju firmy Stadler.

Bardzo sięcieszymy, że możemy wyposażyć pojazdy BLS w nasz własny system sterowaniapociągiem. Możliwość zaoferowania klientom rozwiązań z zakresu sygnalizacjijest dla nas bardzo istotna z punktu widzenia zachowania niezależności firmy istanowi znaczący krok w kierunku jej dygitalizacji – powiedział Alexandre Gret,szef działu sygnalizacji w firmie Stadler.

GUARDIAzapewni naszym pojazdom FLIRT dla BLS innowacyjny, niezawodny i uniwersalnysystem samoczynnego hamowania pociągu, a także da możliwość optymalizacji kosztówużytkowania systemu, przy jedoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu dostępnościpojazdów. Będzie to, obok aspektu bezpieczeństwa, bezpośrednia korzyść dlanaszych klientów – podkreśla StefanMaurer, kierownik projektu BLS w firmie Stadler.

Stadler zdecydowałsię zainwestować w technikę sygnalizacji w 2016 roku. Celem jest opracowaniekolejnego istotnego komponentu nowoczesnego pociągu, a tym samym zwiększenieniezależności przedsiębiorstwa od dostawców tego typu urządzeń. W ramachrozwoju nowej gałęzi działalności utworzono wspólnie z włoskim producentemsystemów samoczynnego hamowania pojazdów – firmą Mermec, spółkę joint venture onazwie ANGELSTAR. Stadler utworzył także nowy oddział inżynieryjny w miejscowościWallisellen w Szwajcarii.

ETCS to EuropejskiSystem Sterowania Pociągiem, który opisuje europejski standard samoczynnegohamowania pociągu przy założeniu ujednolicenia go na wszystkich europejskichszlakach kolejowych.

W ramachjoint venture utworzonego z firmą Mermec specjalizującą się w zakresie systemówsterowania, Stadler oferuje własne rozwiązanie dla pokładowego systemu ETCS wpostaci niezawodnego systemu GUARDIA. Opracowany całkowicie od podstaw systemjest obecnie w fazie testów i homologacji w Szwajcarii. Będzie jednocześnietestowany i wprowadzany w kilku krajach w Europie.

PojazdyFLIRT BLS zostaną wyposażone w najnowsze urządzenia ETCS poziomu 2 (wersja3.4.0). Za pomocą cyfrowych urządzeń łączności radiowej (GSM-R) systemsterowania ruchem pociągu ETCS poziomu 2 śledzi ruch pojazdu w Radiowym CentrumSterowania (RBC), a dzięki sprawdzonym urządzeniom sygnalizacji odpowiadającympoziomowi bezpieczeństwa SIL-4 spełnia najwyższe standardy

w tymzakresie. Komputer pokładowy (EVC) monitoruje wymianę danych, przygotowujekomunikaty wyświetlane maszyniście i wyznacza dynamiczne profile prędkości.Wszystkie pociągi regularnie przekazują do RBC swoją dokładną pozycję ikierunek jazdy. Pojazd stale otrzymuje komunikaty takie jak informacja ozajętości toru, limit prędkości, czy informacje na temat odcinka jazdy.

W styczniubieżącego roku firma BLS zamówiła w firmie Stadler 52 pojazdy typu FLIRTnajnowszej generacji z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 90 jednostek.Szeroko zakrojone testy homologacyjne rozpoczną się w połowie 2019 r., a wlatach 2021 – 2025 pociągi będą systematycznie przekazywane do eksploatacji.

Komentarze