GZM sfinansuje kursy pociągów

inforail
24.04.2019 13:32
0 Komentarzy

Po dwa dodatkowekursy pociągów na głównych liniach w obrębie Górnośląsko-Zagłębiowskej Metropoliizamierza w najbliższych miesiącach zamówić ta organizacja na swoim terenie.

W środę (24 kwietnia) zgromadzenie Metropolii przeznaczyłona ten cel 1,2 mln zł ze swojego budżetu. Jak zaznaczył przewodniczący zarząduGZM Kazimierz Karolczak, będzie to początek realizacji założeń tzw. koleimetropolitalnej, na podstawie przedstawionej z końcem stycznia br. koncepcjiprzygotowanej przez ekspertów Politechniki Śląskiej. Pierwszy etap tych działańto tzw. dogęszczenie połączeń na istniejących trasach kolejowych: Gliwice –Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tarnowskie Góry – Tychy Miasto.

„Mówimy o uruchomieniu dwóch par pociągów praktycznie wkażdym kierunku, czyli na Tychy, na Tarnowskie Góry, na Gliwice i na DąbrowęGórniczą. Zgodnie z naszymi ustaleniami z Kolejami Śląskimi na kierunku DąbrowaGórnicza – Katowice – Gliwice od tego roku już zwiększono częstotliwośćkursowania pociągów” – wskazał Karolczak.

„Jest to niejako realizacja pierwszego etapu projektu koleimetropolitalnej, czyli szansy zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów,aby móc pociągi ujmować w naszym planie transportowym i mieć szansę takiejrealizacji siatki połączeń autobusów i tramwajów, aby umożliwić pasażeromprzesiadanie się z nich na pociągi, gdzie jest to efektywne, szczególnie pod kątemczasowym i finansowym” – dodał przewodniczący zarządu GZM.

Według uzasadnienia środowej uchwały pomoc zostaniewykorzystana na sfinansowanie dodatkowych połączeń kolejowych – zgodnie zporozumieniem z października ub. roku władz Metropolii i woj. śląskiego,dotyczącym rozszerzenia obowiązującego na terenie GZM systemu taryfowo-biletowegow ramach tzw. Metrobiletu.

„W efekcie mieszkańcy Metropolii będą mogli skorzystaćzarówno z nowej zintegrowanej oferty biletu autobusowo-kolejowego pn.+Metrobilet+ oraz z dodatkowych połączeń kolejowych w obrębie GZM” – napisano wuzasadnieniu środowej uchwały.

O zamówieniu przez Metropolię dodatkowych kursów pociągów, atakże wprowadzeniu obejmującej kolej oferty taryfowo-biletowej, tzw.Metrobiletu, odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitekmówił m.in. w połowie kwietnia br., podczas targów Silesia Komunikacja wSosnowcu.

Nawiązując wówczas do założeń koncepcji koleimetropolitalnej Kwitek przypomniał, że zakładany na lata 2019-21 pierwszy etapich wdrażania to zwiększenie pracy przewozowej na istniejących głównychliniach. „To już rozpoczęliśmy, w tej chwili trwają negocjacje” – informował.

„Pierwszy element to integracja taryfowa (organizowanejprzez Metropolię komunikacji miejskiej – PAP) z Kolejami (Śląskimi – PAP).Zwiększymy również pracę przewozową kolei: Metropolia przeznaczy w tym roku naten 1,2 mln zł; mam nadzieję, że od czerwca na tory ruszą kolejne składy nawymagające tego główne linie” – mówił na targach członek zarządu Metropolii.

Według wcześniejszych informacji GZM zamierza także kupić wciągu trzech lat – pod kątem zwiększenia pracy eksploatacyjnej przez należącedo woj. śląskiego Koleje Śląskie – tabor kolejowy za ok. 250 mln zł. Wkolejnych etapach, rozplanowanych wstępnie do 2036 r., zakładane są m.in.budowa nowych połączeń, w tym do lotniska Katowice, czy budowa nowychprzystanków.

Na sosnowieckich targach Kwitek zapowiedział też, żeMetrobilet, czyli wspólną okresową taryfę na komunikację miejską i kolej, GZMzamierza wprowadzić „jeszcze w tym roku”. Metrobilet ma być rozpowszechniany wsieci sprzedaży ZTM, obejmującej ponad 1 tys. punktów i dostępny nafunkcjonującej Śląskiej Karcie Usług Publicznych.

Podczas środowej sesji w ramach zmian wieloletniej prognozyfinansowej GZM zapewniono m.in. środki na dotację do projektu „Harmony”,mającego dostarczyć całościowych narzędzi do planowania przestrzennego iplanowania transportu – w ramach programu Horyzont 2020. Karolczakpoinformował, że trwają już prace nad kompleksową zmianą sieci połączeń wzagłębiowskiej części GZM.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu – skupia 41 miast i gmincentralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób.Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny. Od początku br. GZMprzejęła organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie.


Komentarze