TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Historia linii Poznań – Piła
WWW.PR.PKP.PL - Opublikowano: 19.08.2009 15:12:36 3 komentarze
Historia linii Poznań – Piła

Niedawno na łamach InfoRail prezentowaliśmy historię kolei w Obornikach , która na łamach PKP PR została nieco rozszerzona. W związku z powyższym materiał ten prezentujemy poniżej.

15 maja minęło dokładnie 130 lat od oddania do użytku linii kolejowej z Poznania przez Oborniki, Rogoźno i Chodzież do Piły (15 maja 1879 rok). Była to pierwsza linia kolejowa wybudowana na terenie Wielkopolski z budżetu państwa po nacjonalizacji prywatnych przedsiębiorstw kolejowych. W pierwotnych planach powyższy szlak miało wybudować Towarzystwo Kolei Poznańsko –Kluczborskiej. Jednotorowa trasa wiodła z Poznania przez Piłę, Szczecinek do Kołobrzegu z odgałęzieniem w Szczecinku do Ustki. Od 1 stycznia 1886 roku trasa posiadała już drugi tor jezdny.

Po odzyskaniu niepodległości trasa ta została przedzielona granicą. Punkt graniczny znajdował się pomiędzy stacją Dziembówko a Piłą Kaliną. 1 stycznia 1922 roku powyższy fragment został rozebrany. W tym samym czasie zdemontowano jeden tor od Rogoźna do Dziembówka. W okresie II wojny światowej ten sam los spotkał odcinek od Złotnik do Rogoźna. Okupant za to odbudował brakujący fragment między Dziembówkiem a Piłą Kaliną. Znów pociągi mogły zacząć jeździć bezpośrednio do Kołobrzegu, nad morze. Powyższe przedsięwzięcie miało znaczenie strategiczne dla okupanta, ponieważ ułatwiało ruch pociągów wojskowych w północnej Wielkopolsce.

W okresie Polski Ludowej etapami modernizowano najkrótsze połączenie z Wielkopolski na Pomorze Środkowe. Odbudowano most na Warcie wykorzystując w tym celu zniszczoną pod koniec wojny konstrukcję. Rok 1949 przyniósł otwarcie nowego przystanku –Oborniki WLKP Miasto. Przystanek ten wybudowany został w czynie społecznym przez mieszkańców Obornik, kosztem 901 tysięcy złotych. Inwestycja ta przybliżyła mieszkańcom miasta kolej. W latach 70-tych dobudowano drugi tor od Złotnik do mostu nad Wartą w Obornikach (dawny posterunek Oborniki WLKP Mo).

29 listopada 1990 roku, otworzono trakcję elektryczną i nastąpił przejazd pierwszego pociągu elektrycznego z Poznania do Piły. W skład pociągu wchodziły dwie jednostki elektryczne EN57. Największe obchody związane z tym wydarzeniem zorganizował w Rogoźnie ówczesny zawiadowca stacji –Pan Przemysław Dobrogowski (była orkiestra oraz ksiądz, który poświęcił przybyły pociąg oraz podróżnych). Za rok (w 2010 roku) będziemy obchodzić 20 rocznicę elektryfikacji tego odcinka trasy. W tym miejscu należy dodać, że trasa ta była elektryfikowana etapami. Jako pierwszy został zelektryfikowany w 1988 roku odcinek z Kołobrzegu do Białogardu. W 1989 roku ruszyły pociągi elektryczne z Piły w stronę Białogardu. 

Było to ostatnie przedsięwzięcie elektryfikacyjne kolei na terenie Wielkopolski. W późniejszym okresie przeciągnięto trakcje elektryczną już tylko na jednej linii –z Wrocławia przez Kłodzko do Międzylesia). W tym miejscu należy dodać, że na trasie znajdowały się stacje węzłowe:- Oborniki WLKP, z których można było dojechać przez Obrzycko do Wronek (rozbiórka linii na terenie gminy Oborniki w 2008 roku). - Rogoźno WLKP, największa stacja, na której krzyżują się linie z Poznania do Piły i z Inowrocławia do Drawskiego Młyna przez Żnin, Wągrowiec, Ryczywół, Bzowo Goraj. Co jakiś czas powraca pomysł reaktywacji ruchu kolejowego na odcinku do Wągrowca. Ostatnio pomysł ten wiąże się z planowaną modernizacją linii z Poznania właśnie do Wągrowca. Na odcinku z Rogoźna do Bozowo Goraj (i dalej do Czarnkowa) utrzymywany jest ruch towarowy. - Chodzież, gdzie zaczynała się trasa do Gołańczy. Linia nieczynna i nieprzejezdna.

W aktualnym rozkładzie jazdy Oborniki, Rogoźno i Chodzież posiadają bezpośrednie połączenia kolejowe z Poznaniem, Piła, Kołobrzegiem, Koszalinem, Słupskiem, Wrocławiem, Katowicami, Krakowem i Przemyślem. W okresie letnim dzięki pociągom sezonowym miasta zyskują dodatkowe połączenie z Ostrowem Wielkopolski, Bielsko –Białą, Łebą oraz Ustką. Z tej okazji, nasz pracownik Krzysztof Springer, zorganizował wystawę poświęconą 130-leciu kolei w rodzinnym mieście –Obornikach WLKP. Została ona przedstawiona oglądającym w Bibliotece Publicznej im. Antoniego Małeckiego w Obornikach. Trwała od 18 maja do 12 czerwca, natomiast 9 czerwca odbyło się uroczyste zakończenie (finisaż), na którym przedstawiono zebranym gościom historię, teraźniejszość oraz ewentualną przyszłość kolei na Ziemi Obornickiej.

Liczba zwiedzających, w tym liczne zorganizowane wycieczki szkolne pokazują, że tematyka kolejowa (a w szczególności historia i najbliższa przyszłość) jest społeczności lokalnej bardzo bliska.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PKP PR
Oborniki
Poznań
Piła
  • m – 20.08.2009

    A ja słyszałem, że ostatnią zelektryfikowaną trasą w Polsce była trasa z Olsztyna do Elbląga...

  • Meteor – 24.08.2009

    do m: Czytanie ze zrozumieniem być trudna sztuka ;) "Było to ostatnie przedsięwzięcie elektryfikacyjne kolei na terenie Wielkopolski. "

  • Piotr – 29.08.2009

    @ Meteor: Wroclaw i Klodzko nie leza w Wielkopolsce. ;) Stad M czytajac to zdanie mogl zupelnie slusznie podejzewac, ze autor dodal o ostatniej elektryfikacji w calej Polsce.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....