TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Hiszpania ma nową linię szybkiej kolei
PAP/INFORAIL,POLSKIE RADIO - Opublikowano: 09.01.2013 10:08:41 2 komentarze
Hiszpania ma nową linię szybkiej kolei

Następca hiszpańskiego tronu książę Filip, szef rządu Hiszpanii Mariano Rajoy i premier Katalonii Artur Mas otworzyli we wtorek linię szybkiej kolei AVE na trasie Barcelona-Figueras. Usprawni ona połączenie z Francją. Koszt budowy wyniósł ponad 3,7 mld euro.

O godz. 11.01 pociąg, którym inauguracyjną 131-kilometrową podróż odbyli przedstawiciele władz, wyjechał ze stacji Barcelona-Sants i po 46 minutach dotarł na dworzec Figueras-Vilafant, przy granicy hiszpańsko-francuskiej. Pierwsze połączenia pasażerskie zostaną uruchomione na tej trasie już w środę. Aby kontynuować podróż z Madrytu czy Barcelony do Paryża, w Figueras trzeba będzie przesiąść się do francuskiego pociągu TGV. Podróż ze stolicy Hiszpanii do stolicy Francji szybką koleją potrwa tylko 10 godzin. Nowa trasa zwiększyła o 131 kilometrów hiszpańską sieć szybkiej kolei, która liczy obecnie około 3 tys. kilometrów. Hiszpania jest drugim po Chinach krajem na świecie i pierwszym w Europie jeśli chodzi o długość tras szybkiej kolei, na których pociągi osiągają prędkość co najmniej 300 km na godzinę. Budowa nowej trasy kosztowała ponad 3,7 mld euro, z wyłączeniem kosztów prac adaptacyjnych na stacjach kolejowych w Barcelonie, Geronie i Figueras-Vilafant. Podczas wtorkowych uroczystości książę Filip mówił, że dzięki szybkiej kolei Hiszpania stała się wzorem dla innych krajów. \'Publiczne i prywatne firmy z całej Hiszpanii podpisują ważne kontrakty w wielu krajach\' - podkreślił następca tronu. Jako przykład wymienił projekt budowy linii AVE, która połączy saudyjskie miasta Mekkę i Medynę. Z Gerony szybką koleją dotrzemy do Barcelony w 37 minut, a do Madrytu w 3,5 godz. Dotychczas Gerona była jedyną stolicą prowincji w regionie Katalonii bez stacji szybkiej kolei AVE.

Na trasie powstało 30 tuneli o łacznej dugości 34,3 km oraz 60 wiaduktów, o długości 12,6 km. Linia jest zasilana napięciem 25kV i wyposażona w ERTMS. Operatorem pociągów są hiszpańskie koleje, które na trasy wysyłają swoje pociągi AVE. Jak wspomniano wcześniej możliwa będzie przesiadka do francuskich pociągów TGV. Dzięki oddaniu do użytku tego odncinka długość sieci szybkich połączeń kolejowych w Hiszpanii wzrosła do ponad 3000 km.

Mimo, iż Hiszapania ma dziś najdłuższą w Europie sieć super szybkiej kolei AVE (na świecie więcej kilometrów mają tylko Chiny) kolej jest tu nierentowna i korzysta z niej kilkakrotnie mniej pasażerów niż w innych krajach. Z wszystkich linii AVE, rentowne są tylko dwie: z Madrytu do Sewilli i z Madrytu do Barcelony. Jak obliczono, rocznie, na każdy kilometr linii przypada tam 8 tysięcy pasażerów. Mimo opłacalności, jest to wciąż 30 razy mniej niż na najbardziej uczęszczanych liniach w Japonii i o 7 razy mniej niż w Niemczech i we Francji. Jak wynika z badań Uniwersytetu w Barcelonie, ponad połowę linii wybudowano niepotrzebnie. Biegną po mało zaludnionych obszarach, bilety są drogie, a przystanki wyznaczono w nieuzasadnionych miejscach. Przykładem jest Tardienta - niewielka wioska pod Saragossą, która nie ma żadnych atrakcji, albo stacje w Andaluzji, na których - jak zapewniają autorzy raportu - z pociągu wysiada najwyżej 5 pasażerów.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Hiszpania
Francja
AVE
TGV
  • Mati – 09.01.2013

    w końcu... tutaj poślizg był większy niż w przypadku polskich autostrad.

  • Jaruzel – 13.02.2013

    Dobrze wiedzieć, że nie tylko u nas koleją rządzą IDIOCI...! Na budowę nowej linii z Perpignan do Barcelony wydano kwotę 4.8 mld euro, a na granicy państwowej trzeba się przesiadać ze składu do składu - jak za cara lub za króla ćwieczka! A może jednak okazuje się, że jest bzdurą, że Europa jest zjednoczona!? Widać, dla Hiszpanów nie do pomyślenia jest budować szybką kolej według norm francuskich; a dla Francuzów wpuścić hiszpańskie AVE na ich tory? Protekcjonizm jest na zachodzie bardzo silny! Mniej niż w Polsce jest tam durni twierdzących, że liczy się tylko niska cena za dobry produkt. Jednak w tym przypadku protekcjonizm okazał się przesadny i doprowadził do marnego skutku...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....